משפט

העליון: יבואני הרכב יצטרכו לספק אחריות לרכבים בייבוא מקביל

שופטי העליון דחו את ערעור היבואנים הרשמיים וקיבלו את הפרשנות לפיה עליהם להעניק אחריות גם לרכבים שלפי הגדרות היצרן אין להם אחריות בארץ. עם זאת, השופטים ממליצים למשרד התחבורה לתקן את הסעיף החוק

מערכת ice |  2
רכבים (צילום unsplash)
בית המשפט העליון דחה את הערעור של יבואני הרכב יוניון מוטורס (טויוטה), קרסו מוטורס (רנו, ניסאן), סוכנות מכוניות לים התיכון (פיאט) וחברת המזרח לייבוא ושיווק מכוניות (לנד רובר) וקבע כי עליהם להעניק אחריות יצרן לרכבים שיגיעו בייבוא מקביל, גם אם לפי הגדרות היצרן אין עליהם אחריות בישראל.
הרכב השופטים שבראשו ישבה הנשיאה אסתר חיות, יחד עם עוזי פוגלמן וג'ורג' קרא, כתב בהכרעתו שהסעיף בחוק שקובע כי היבואנים חייבים להעניק אחריות יצרן לרכבים בייבוא מקביל ניתן לפרשנות כפולה כיוון שלעתים היצרנים מגבילים את האחריות מבחינה גיאוגרפית, אך קיבל את הפרשנות לפיה על הייבואנים להעניק אחריות ללא מגבלות.
"בית המשפט מצא כי לשון החוק מגלה הבחנה בין 'תנאי האחריות' הכלליים של היצרן, שנקבעים במישור החוזי בעת מכירת הרכב במדינת המקור לבין עקרון היסוד של 'חובת מימוש האחריות' שנקבעה בחוק, שהיא חובה טריטוריאלית בישראל. משכך נקבע כי פרשנות מילולית סבירה של סעיף 49(א) היא שהחיוב על היבואן הישיר לממש בישראל את האחריות חל ככל שניתנה במקור אחריות יצרן בגין הרכב, לרבות כזו שהוגבלה טריטוריאלית", כתבו השופטים בפסק הדין.
עוד מסבירים השופטים חיות, פוגלמן וקרא שהפרשנות הזו הולמת גם את תכלית ההסדר שנקבע בחוק, לפתוח את שוק הייבוא לתחרות הוגנת ולנטרל את היתרון התחרותי ממנו נהנה היבואן הישיר - שמצוי בקשר ישיר ובלתי אמצעי עם היצרן. כמו כן, נדחו הטענות של יבואני הרכב לפיהן הפרשנות שנקבעה בהחלטה על חובתם של היבואנים לממש את אחריות היצרן, פוגעת בשוויון בין היבואנים השונים ובקניינן. עם זאת, השופטים ממליצים למשרד התחבורה לתקן את הסעיף כדי להבהיר את כוונת המחוקק.
יבואני הרכב נדרשו להתמודד בתקופה האחרונה עם רכבים רבים שהגיעו ארצה בייבוא מקביל ודרשו תיקון במסגרת האחריות, אך הם טוענים שאינם יכולים להחזיק חלקי חילוף ייחודיים לשווקים בחו"ל, וכן שמרכזי השירות שלהם לא ערוכים לטפל ברכבים שלעובדיהם אין הכשרה כיצד לתקנם.
לפני קרוב לשלוש שנים עתרו היבואנים נגד משרד התחבורה ושלוש יבואנים המקבילים בטענה שהם מייבאים לארץ רכבים שהם (יבואני הרכב הרשמיים) לא מסוגלים לתקן אותם במסגרת האחריות. משרד התחבורה קבע כי עליהם יהיה להעניק אחריות גם לרכבים שאינם משווקים בישראל על ידם, ומכאן הגיע הנושא לפתחו של בית המשפט. לפני כשנתיים דחה בית המשפט המחוזי את עתירת היבואנים והם ערערו לעליון - שכעת דחה אותה גם כן.
את קבוצת עמק איילון ייצגו עורכי הדין ניל סמולט ועומר קלנר ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. המדינה יוצגה בידי עו"ד רנד עיד. את יבואני הרכב ייצגו עורכי הדין יורם בונן, אהוד שנייד, סיגלית בן שושן וגילת בן שחר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    תרוצים
    העיט 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה תרוצים של יבואנים שמנסים להקשות. שילמדו מחברת צמפיון שמעניקה אחריות לכל רכבי האוודי שמגיעים ביבוא אישי לפי תעודת האחריות של היצרן בארץ. אני מכיר את זה באופן אישי.
    סגור
  • 1.
    מנותק מהמציאות
    נו באמת 10/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יצרני הרכב ברחבי העולם לא מוכרים כל דגם לכל מדינה ולכל אזור. לא יתכן, לאור זאת, שכל מי שמתחשק לו להביא לכאן דגם כלשהו, יקבל אחריות ושירות מנציג היצרן. יש למשל מכוניות שלא מיועדות כלל לנסיעה באזורים חמים כמו המזרח התיכון. אבל מי שיביא אחת כזאת, ייאלץ את היבואן לתקן שוב ושוב... אבסורד, חוסר היגיון.
    סגור