משפט

פיצויי ענק בדרך לזדורוב? תובע מיליונים ממדינת ישראל

רומן זדורוב הודיע לבית המשפט המחוזי כי בכוונתו להגיש תביעת פיצויים נגד המדינה. האם יוציא מהמדינה פיצויים על הזמן שריצה בכלא?
מערכת ice |  2
רומן ואולגה זדורוב (צילום פלאש 90/ דוד כהן, shutterstock)
רק לפני חודשיים, אחד המשפטים הדרמטיים בתולדות מדינת ישראל הגיע לסיומו כאשר 16 שנה אחרי רצח תאיר ראדה ז"ל, המשפט בעניינה הוכרע באופן סופי כאשר רומן זדורוב, שהואשם ברצח וישב מזה 16 שנה בכלא, זוכה מחמת הספק. השאלה שצצה כעת היא האם הוא זכאי לפיצויים מהמדינה על מאסר השווא.
על פי פרסום ראשון הערב (ראשון) בחדשות 13, תביעת המיליונים של רומן זדורוב נגד המדינה כבר בדרך. הכתב המשפטי אביעד גליקמן מפרסם כי רומן זדורוב הודיע לבית המשפט המחוזי כי בכוונתו להגיש תביעת פיצויים נגד המדינה.
 
על פי הדיווח, זדורוב ייטען מבחינתו שלא היה צריך להיות מוגש נגדו כתב אישום ושהמשטרה והפרקליטות התרשלו בחקירה. מי שצפוי להכריע בתביעה אלו שופטי ההרכב שדנו במשפט החוזר.
לפני מספר שנים, במקרה דומה בו זוכה עמוס ברנס מרצח ולאחר שישב יותר משמונה שנים בכלא, נפסקו לו פיצויים על סך כחמישה מיליון שקלים. שם ביהמ"ש הדגיש כי "אין ספק באשר לחובת הזהירות העקרונית של משטרת ישראל לשמור ולהגן על הציבור, לרבות ציבור העצורים והחשודים כמו גם חובתה של המשטרה לחקור תלונות בגין מעשים פליליים או אחרים בתום לב, ביושר ובמקצועיות".
יש לציין שבמקרה של ברנס הפרקליטות חזרה בה מכתב האישום מיד כשהחל המשפט החוזר, בעוד שאצל זדורוב הפרקליטות עמדה על ניהול המשפט החוזר עד תומו וגרמה לו לעינוי דין נוסף וכן לשלילת חירותו גם במשך ניהול המשפט החוזר.
נזכיר, לאחר שהורשע בשנת 1976 ברצח רחל הלר, נשפט עמוס ברנס למאסר עולם. לאחר שהתברר כי היו במשפטו עיוותי דין ועדויות שקר של חוקרי המשטרה, נקצב עונשו על ידי נשיא המדינה ל-12 שנות מאסר, ולאחר ניכוי שליש הוא שוחרר מהכלא בתום שמונה וחצי שנות מאסר. לאחר מאבק ארוך של ברנס לקיום משפט חוזר נקבע לו משפט חוזר ב-2002, אך עקב החלטת פרקליטות המדינה שלא להגיש כתב אישום חוזר, זוכה ברנס זיכוי אילם, ואף נפסקו לו פיצויים בסך 5 מיליון שקלים על מאסר שווא.
עם זאת, מוסיף עו"ד בן-עמי, ככל הנראה תבחר הפרקליטות לערער על פסק דין זה, לאור העובדה שהזיכוי נעשה ברוב קולות של שני שופטים נגד אחד, וגם בשל השיקול הכלכלי מהטבע מהמוטיבציה להימנע מתשלום פיצויים גבוהים.
יש להעריך, כי זדורוב יפעל בקרוב להגשת תביעה אזרחית – נזיקית כנגד המדינה, ובמצב זה - בהינתן שהערעור על זיכויו יידחה או לא יוגש כלל -  צפויים להיפסק לו פיצויים משמעותיים.
במסגרת ההליך הפלילי מקובל לפסוק פיצוי עונשי לפי סעיף 80. לעניין זה, תקנות פיצויים בשל מעצר או מאסר, משנת 82', מפרטים את הסכומים המרביים לצורך פסיקת פיצוי או פסיקת הוצאות. סעיף 8(א) דן בסכום המרבי לצורך פסיקת פיצויים וקובע: "סכום הפיצוי המרבי בעד יום מעצר או מאסר הוא החלק ה-25 של השכר החודשי הממוצע במשק ביום מתן החלטת בית המשפט לעניין הפיצוי", משמע, 472 שקל ליום נכון להיום.

בנוסף, התוספת בתקנות דנה בסכומים המרביים לתשלום הוצאות הגנה, בהתאם לערכאה שדנה בתיק - בימ"ש השלום, המחוזי או העליון והסכומים נעים בין 700 ל-4,500 שקל. אם מחשבים את מספר הימים שישב בכלא, מדובר בסכום ראשוני של 2.75 מיליון שקל בלי קשר למה שיפסק על סעיפים כמו עוגמת נפש ועוד.
בנוסף לפיצוי בהליך הפלילי, יכול המזוכה לתבוע פיצויים נוספים במסגרת הליך אזרחי עבור נזקיו השונים. אמנם, הסכומים אינם מכסים תמיד את מלוא הנזק, אך לעיתים מדובר בסכומים גבוהים במיוחד אשר יכולים להגיע למיליוני שקלים.
כך, מוסיף עו"ד רפאל אלמוג ממשרד עורכי הדין אלמוג שפירא, ע"פ סעיף 80 לחוק העונשין, בית המשפט רשאי להורות לאוצר המדינה לפצות את הנאשם במשפט הפלילי, במקרה בו זוכה הנאשם מהעבירות שיוחסו לו או בשל אישום שבוטל, ובלבד שלא היה קיים יסוד לאשמה או בנסיבות המצדיקות פיצוי.

עו''ד רפאל אלמוג. צילום: אופיר הייב
בהתאם לכך, ע"פ תקנות סדר הדין (פיצויים בשל מעצר או מאסר), הפיצוי המירבי בעד יום מאסר הינו החלק ה – 25 של השכר הממוצע במשק ביום מתן החלטת בית המשפט לעניין הפיצוי. ככל וההחלטה הייתה ניתנת היום, הרי שבגין כל יום מאסר שווא זכאי נאשם לכ – 470 שקל ליום.
לאורך השנים נפסקו סכומי פיצוי משמעותיים לנאשמים אשר ריצו עונשי מאסר שונים. בנסיבות מאסרו של רומן זדורוב אשר נמשך כ – 16 שנים, הרי שככל ויבחר להגיש תביעתו בהתאם לחוקים הנ"ל, ייתכן ויהא זכאי לפיצוי בסך של למעלה מ -2.5 מיליון שקל בגין מאסרו והכל בהתאם לשיקול דעתו של בית המשפט. יובהר כי הפיצוי נגזר, בין היתר, מנתוני המקרה ומהכרעת הדין, כאשר זיכוי מחמת הספק ולא ברוב מוחלט, כבמקרהו של זדורוב, עלול להקטין את הפיצוי האפשרי. 
לחילופין, ניתן לפעול להגשת תביעה מכוח פקודת הנזיקין בטענה לרשלנות המדינה, או אז תעמוד לנאשם המזוכה האפשרות לקבל פיצוי בגין ראשי נזק שונים האופניים לתביעות נזיקין, ובכך להגדיל את הפיצוי, בשונה מההגבלות הנוקשות ביחס לתקרת הפיצוי הקבועות בחוק העונשין כאמור.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אז הציבור ישלם על רשלנות/מחדל הרשויות?
    שאילתא 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחדלי הרשויות חמורים בחקירה ובתביעה זו, שישלמו אישית האחראים ולא המדינה מכספי הציבור.
    סגור
  • הציבור ישלם על תפירת התיק
    חגי 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של המשטרה והפרקליטות.
    סגור