בארץ

מנסור עבאס: "לא שללנו אף פעם ישיבה עם מפלגת ימין"

עוד אמר עבאס: "גם כאשר החלטנו לרוץ לבד ברע״ם עם אג׳נדה של שותפות. אמרנו שהציבור הערבי אף פעם לא היה מופתע אחרי הבחירות מההחלטות שהתקבלו"
דוד זולדן | 
מנסור עבאס (צילום רונן טופלברג)
יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס אמר בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן דברים קשים לאוזן הישראלית.
יו"ר רע"ם התייחס בין השאר להשפעת אירועי שומר החומות: "אני מסכים שהאירועים במאי 2021 היו קשים ביותר. קורה שאזרחים מוחים מתנגשים עם המשטרה, שהיא מייצגת את המדינה בפני המוחים, אבל התנגשות בין אזרחים זה שלב אחר לגמרי. זה מסמל גם את ההיחלשות או הדעיכה בשלטון החוק והאמון שנותנים האזרחים משני הצדדים בשלטון החוק. הם לא משאירים לרשויות האכיפה והחוק לפעול, ולכן אין ספק שהאירועים האלה סימנו את המשבר הכי עמוק". 
על הקמת ממשלת השינוי: "למרות התהום שאליה נכנסנו, הצלחנו שבועיים אחרי לצאת ולהקים ממשלת שינוי שהכילה בתוכה גם מפלגה ערבית פעם ראשונה. זה השליך גם על המערכת הפוליטית היהודית שהביאה גם את מרץ וגם את ימינה לשבת ביחד. זה אומר שהמצב הוא דינמי נזיל מאוד ההתפתחויות יכולות להיות בתקופה מאוד דחוסה גם לכיוון השלילי אבל גם לכיוון החיובי. העניין הוא לא רק לשלב דעת קהל, אלא יש פה גם אלמנט מנהיגותי: האם אתה מחשב מה טובתי בהתאם לנסיבות ולדעת הקהל ואז פועל לפי זה או שאתה מקבל אחריות החלטות אמיצות מנהיגותיות ומוביל את הציבור שלך או את הציבור באופן כללי למקום אחר לגמרי?".
על הבחירות האחרונות אמר: "אני אף פעם לא התייחסתי למספרים, לא חשבתי על זה. גם על סקרים אחרים לא מסתכל, גם כאשר החלטנו לרוץ לבד ברע״ם עם אג׳נדה של שותפות. אמרנו לציבור: 'הציבור הערבי אף פעם לא היה מופתע אחרי הבחירות מההחלטות שהתקבלו'. גם לא שללנו את האפשרות לשבת עם מפלגת ימין. ובכל זאת הציבור יצא והצביע לרע״ם פעם ראשונה ופעם שנייה הגדיל את כוחה של רע״ם שהפכה להיות מפלגה מספר אחת בחברה הערבית. נתנו לנו מנדט נוסף ולכן חשוב להסתכל על המספרים האלו מי שרוצה להוביל תהליך של שינוי שיש בו חזון, שיש בו תקווה". 
על מחאות בחברה הערבית: "האם אתה מוצא את החברה הערבית במחאות בנצרת, בסכנין, ברהט נגד הפשיעה והאלימות? היא לא נמצאת שם. החברה הערבית בהיבט הזה היא מאופקת למרות שיש מין התפרצויות כמו במאי 2021 ובאוקטובר 2000. לאורך השנים אנחנו רואים שהחברה הערבית מתנהגת בצורה מאופקת. יש לזה הסברים רבים ואפשר לעשות ניתוח מעמיק על זה".
"רוב הציבור הערבי כמובן מתנגד לרפורמה לשינויים בשיטת המשטר. חשוב לי שהמחאה המרשימה הזו תצליח ואני חושב שנוכחות, וקראתי לאזרחים הערבים להשתתף בהם בהיותם אזרחים. האג׳נדה של המחאה צריכה להתמקד בנושא של דמוקרטיה, עצמאות מערכת המשפט. יש לנו כמובן ביקורת על מערכת המשפט ובית המשפט העליון, אבל אין ספק שהוא גם מצד שני מגן והוא גם הכתיב ערכים מסוימים שהחוקים במדינת ישראל לא התייחסו אליהם למשל ערך השוויון".
"אין חוק שמגדיר את ערך השוויון במדינת ישראל עד שבית המשפט העליון בא ואמר 'ערך השוויון נמצא בתוך חוק כבוד אדם וחירותו'. חשוב לחברה הערבית לשמור על עצמאות ועל עוצמתה של מערכת המשפט, גם באופן ספציפי לגבי החברה הערבית כקבוצת מיעוט אבל גם באופן כללי כי גם חשוב לנו מה שקורה בכל המדינה. הרי, זה בסופו של דבר גם ישליך עלינו. אנחנו כרגע נמצאים בבית הנשיא כחלק מההידברות, מנסים לתרום את תרומתנו. מנסים להגיע להסכמה ומקווים שזה יצליח. אבל אם לא אני חושב שצריכים להפסיק את התהליך הזה לחלוטין".
על שיירת מכוניות לירושלים נגד הפשיעה והאלימות: "זה מציג את הכישלון של המנהיגות הערבית. באותו יום אני לא הייתי בשיירה, יצאתי מכפר מרא׳ר מהעיר שלי לאורנים נתקעתי שם שעה שלמה בפקק. המשכתי מאורנים לכאן לרייכמן. הייתה לי הרצאה גם איחרתי רבע שעה עשרים דקות כדי להגיע לכאן. על איזו השפעה מדברים? אמרו אנחנו ניסע בכביש 6 ונחסום אותו עשר דקות. מי שפתח את הכביש זו לא הייתה המשטרה, אלא נהגי המשאיות הערבים. אני חוויתי את זה. אז כאשר אתה חושב לאמץ מחאה מסוימת שהיא לא רלוונטית, הרי כולנו כל יום נתקעים שעות על גבי שעות בפקקים. רע״ם הציגה אלטרנטיבה בתחום הזה: שותפות אזרחית שיכולה לקדם את מתן הפתרונות לחברה הערבית. יש מגזרים שלמים בחברה הישראלית כולה שלא מרגישים את עצמם חלק מהמחאה כי יש להם גם את הבעיות שלהם ואף אחד לא מזדהה איתם. בכל מקרה, אני חושב שעדיפה בעיניי הצלחת המחאה על כישלונה עם המון נוכחות ערבית בתוכה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה