תקשורת ומדיה

שלמה קרעי חוטף מהתקשורת: "פוגע בזכות לעיתונות חופשית ועצמאית"

ארגון העיתונאים והעיתונאיות הגיש היום (שני) את עמדת הארגון בנוגע להצעת חוק התקשורת של השר קרעי. התנגדות הארגון מצטרפת להתנגדויות נוספות שהעבירו ארגוני היוצרים, המפיקים, איגודים אחרים בתעשיית התקשורת וחוקרי תקשורת ורגולציה בולטים
מערכת ice |  3
שלמה קרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
יו״ר ומנכ״ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות, נורית קנטי ואלי גרשנקרוין הגישו היום (שני) את עמדת הארגון בנוגע להצעת חוק התקשורת של השר קרעי. התנגדות הארגון מצטרפת להתנגדויות נוספות שהעבירו ארגוני היוצרים, המפיקים, איגודים אחרים בתעשיית התקשורת וחוקרי תקשורת ורגולציה בולטים.
כך נכתב במכתב ששיגר הארגון: ״ליבת החקיקה היא ברצון לפתוח את השוק לתחרות ולהוריד חסמי רגולציה. אולם, בפועל מתזכיר החוק המוצע עולה שינוי דרמטי של פני התקשורת בישראל תוך איום ממשי על חופש העיתונות, עצמאות כלי התקשורת, פגיעה באיתנות הכלכלית של חברות החדשות וכן, ניסיון פסול נוסף להביא לפגיעה בשידור הציבורי.
תזכיר החוק פוגע בזכות לעיתונות חופשית ועצמאית. הפגיעה באה לידי ביטויי בהקמת מועצה חדשה לטלוויזיה ורדיו כיחידת סמך במשרד התקשורת המשוללת סמכויות של ממש והנמצאת תחת שליטה/זיקה פוליטית. 
שר התקשורת ממנה את יו״ר הרשות והרשות עצמה (בהמלצה של שר האוצר ושר הכלכלה) - מה שמהווה שליטה מלאה של הממשלה ברשות; שר התקשורת גם יכול לפטר חבר או חברי הרשות המוצעת, ואת יו״ר הרשות; שר התקשורת ממנה גם את נציגי הציבור במועצת הרשות המוצעת לפי בחירתו. אין דרישה שיו״ר הרשות המוצעת ורוב חבריה יהיו בעלי ניסיון בשידורים, בתכנים, בעיתונות וכדומה. בשונה, למשל, מחוק השידור הציבורי ישראלי. 
מנגנון קבלת ההחלטות של הרשות המוצעת יפגע פגיעה אנושה גם בגופים פרטיים וביכולתם לספק חדשות ותוכן עיתונאי חופשי מרסן השליטה והפיקוח של הדרג הפוליטי הנבחר. 
פגיעה בתאגיד השידור הציבורי ובערוץ הכנסת, באמצעות חיובם לשדר תכנים ללא תמורה. תזכיר החוק המוצע מהווה פגיעה משמעותית בהכנסות התאגיד, שתביא גם לפגיעה בביטחון התעסוקתי של העובדים ובאיתנות השידור הציבורי בישראל שיהיה נסמך על תקציב ממשלתי בלבד, ללא יכולת לייצר לעצמו הכנסות עצמאיות. פגיעה כלכלית זו גם תביא לפגיעה ביכולת של התאגיד לייצר תוכן חדשותי וציבורי איכותי, מה שבהכרח יביא לייבוש התאגיד וייבוש השידור הציבורי וייבוש הנגשת מידע עיתונאי לציבור. אם לא די באמור, האיסור למכירת תוכן יביא גם לפגיעה ביוצרים ובמפיקים עצמם שכן חלק מהתמורה בגין מכירת תוכן מהתאגיד לצד שלישי, עובר גם למפיקים וליוצרים מה שהכרח מביא לפגיעה כלכלית גם בהם".
 
פגיעות נוספות בתזכיר החוק: ״ביטול חובת רישיון לחברות החדשות וביטול ההפרדה המבנית המחויבת כיום בחוק הרשות השנייה למניעת זליגת תכנים מסחריים לחברות החדשות; פגיעה בכלי תקשורת האוחזים גם באתר אינטרנט, וביטול ועדת המדרוג והקמת ועדה חדשה, בשליטת גורמים פוליטיים, המבוססת על נתונים מעורפלים נוספים מעבר למדגם 'פיפל מיטר'.
לפי תזכיר החוק, במקרי חירום, או מטעמים של ביטחון המדינה ושלום הציבור, רשאית המועצה להורות לספק תכנים לשדר הודעות מטעם הממשלה, המשטרה, המטכ״ל וראש הג״א. מדובר בסעיף שאין לו אח ורע בדמוקרטיות מערביות, המאפשרים התערבות של הדרג הפוליטי או הביטחוני בתוכן השידורים״.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    קרעי חושב שכל המרוקעים מטומטמים (ל"ת)
    מרוקעי מחמד 08/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    קרעי הינומעוד סמרטוט חסר בינה והשכלה
    דניאל 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מה שקורה שחסר בינה והשכלה, שגדל על תורתו של גבלס, ללא יכולת הבנה והיגיון, מתמנה בידי הפחדן חמדן ומשתמט נתניהו. הרס מוחלט של המדינה עד יסודותיה
    סגור
  • 1.
    קרעי נבחר על ידי העם העיתונאים לא (ל"ת)
    יו 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור