דעות

מהפכת הכביש הבאה בישראל תגיע ממותג הרכב הסיני MG?

"זה לא מה יש לקוריאניות, אלא מה אין לסיניות". יועצת המיתוג רוני לטשובר ריזנברג על הפרמטרים שיפריעו למותגי רכב סיניים רכב לכבוש את ישראל
כל מי שהביט מחלון הרכב שלו עת שייט באוטוסטרדות אירופאיות מכיר את התמונה: בצרפת חולפות על פניך מספר לא מבוטל של מכוניות רנו וסיטרואן, בגרמניה ב.מ.וו ומרצדס, כל אלה כמובן בנוסף לבולטות הלא פרופורציונלית של מכוניות יפאניות בכל כביש בעולם, ובראשן מותג העל - טויוטה.
גם בארה\"ב, בה תעשיית הרכב המפוארת הלכה ושקעה לאיטה, נותרו כמה מותגים בעלי שם שחלקם, כמה מפתיע, הפכו פחות מזוהים עם ארץ הדוד סאם. מגמת ההתכנסות בתעשיית הרכב הולידה חמש או שש קבוצות מרכזיות, בעלות כוח, שדוחפות קדימה את המותגים שלמדנו לזהות, להכיר וגם לרכוש. ועל רקע זאת, מעניין לברר עד כמה משפיע המיתון העולמי, והמצב הכלכלי של מעמד הביניים, זה המביא להתרחקות חלום הרכב, ובעיקר הרכב החדש, על גמישות המחשבה של הצרכן.
מהי ההשפעה על תפיסות צרכניות כלפי מותגי רכב, והאם קיים שינוי בהתייחסות הצרכן לקטגוריה עם מעורבות גבוהה כמו רכב. ואולי השאלה הגדולה מכולם: סינים - נוסעים ברכב סיני ? (על פי נתונים שהתפרסמו בסין, המותגים המובילים בסין הם רכבים מתוצרת קוריאה ויפן).
במהלך השנה האחרונה מודעות בעיתונים הבטיחו לנו בנוסטלגיה מפגש מחודש עם הרכב שהמבוגרים שבינינו זוכרים משנות השבעים: MG חוזר. מודעות של המותג \"גרייט וול\" הבטיחו טנדר פיק-אפ חסכוני ביותר, ובמחיר הנמוך ביותר. מבט חטוף על כבישי ארצנו מגלה כי הנושא מורכב.
רובנו נוסעים (על פי דוחות מסירת כלי רכב) במכוניות מתוצרת קוריאה ויפן. האם מותגים סיניים עומדים להפוך לגורם משפיע בקבוצת מובילי השוק? והאם בעידן גלובלי, בו קשה לאתר את מדינת המוצא של קבוצות רכב הגדולות, שלא לדבר על קווי הייצור הפזורים על פני הגלובוס, האם \"מדינת המוצא\" של מותג הרכב עדיין מהווה שיקול בקבלת ההחלטות?
נתחיל בבחינת פרמטרים רציונליים: מחקרי שוק בינלאומיים מדווחים כי מרבית רוכשי המכוניות מצביעים על שלושה פרמטרים מרכזיים, המנחים אותם בעת רכישת רכב (חדש כישן): בטיחות, איכות וערך שוק. מעל אלה מצוי פרמטר לא רציונלי, אך חשוב לא פחות בעת קבלת ההחלטה: במה \"נכון לי\" לנסוע, ובאיזה מותג רכב ארצה שייראו אותי. רכב הוא מותג מגדיר באופן מובהק, ומשמש אותנו לאמירה ברורה, וכמזהה חברתי, אישיותי וכלכלי.
האם רכבים מתוצרת סין עשויים להתברג אל רשימת הרכבים שניקח בחשבון בעת רכישת רכב?
מותגים משמשים את הצרכן כסימן דרך, המסייע בידו לקבל החלטה, שאינה דורשת חקר מקיף ומעמיק. יתרה מזאת - מותגים מספקים ערובה לאיכות. תפיסת איכות נשענת בדרך כלל על מוניטין מצטבר שיש למותג לאורך זמן, ואין לה כל קשר לאיכות \"אמיתית\", המבוססת על בחינה מקצועית כלשהי.
בקטגוריה בעלת מעורבות גבוהה, יש לבנות באופן הדרגתי את תפיסת האיכות, וזו תתחיל ברוב המקרים במודעות לשם המותג, ובתחושה כי \"הוא מוכר, ראיתי אותו, יודע במה מדובר\". בתחום הרכב - תעשייה מסורתית, עם מותגים מוכרים בעלי תפיסות יציבות בדרך כלל, יש צורך במאמץ מיוחד על מנת לחדור אל רשימת המותגים הבאים בחשבון. ישראל מתאפיינת בתופעת \"עדר\" מוכרת בקטגוריית הרכב, ולכן נדרשת השקעה לא מבוטלת על מנת להעביר את תחושת ה\"מוכרות\". במילים אחרות: העיקר שראיתי את הרכב בחנייה של השכן, וברמזור זהו הרכב לפני..
בנוסף, הנהג הישראלי, בודק לא אחת את לוחות המודעות, שלא על מנת למכור או לקנות, אלא כדי לברר \"כמה שווה האוטו\"..בדיקה זו אחראית במידה רבה לתפיסה בדבר ה\"שוק\" או הפופולאריות, לה זוכה המותג.
מותגים עלומים, בדרך כלל ממזרח אירופה, זכו בישראל של שנות השמונים לשלל התייחסויות הומוריסטיות (חורים בגג כדי שיהיה מקום לאוזניים של החמור שקנה אותם..), ועדיין, גם רכבים מתוצרת קוריאה, עת נחתו בישראל עם פרוץ בועת ההי-טק הראשונה, התקבלו בחשדנות ואי אמון עד שהפכו בתוך חמש עשרה שנים לבחירה מובילה בקרב נהגים ישראלים.
ובשורה התחתונה: האם התעשייה הסינית השאפתנית תגרום למהפך דומה על כבישי ארצנו? לא כל כך מהר
מחקרים מצביעים על כך שבקטגוריות בהן הצרכן מעריך כי הטכנולוגיה והידע הטכנולוגי, הם רבי חשיבות, והוא מבצע הערכה של ידע זה בעת גיבוש תפיסת האיכות - אזי למותגים גלובליים ומוכרים, תהיה עדיפות אוטומטית. הקטגוריות העיקריות בהן ניתן היה לאתר תפיסה כזו הן רכב, מחשבים ומוצרי חשמל. בנוסף, העובדה כי רכב מהווה הוצאה כבדה, ויחד עם זאת משמש פעמים רבות למטרת הגדרה עצמית, הרי שתפיסת הסיכון בקטגוריה זו עולה ואף מוכפלת, שכן היא נשענת לא רק על ההוצאה הכספית אלא, כאמור, על דימוי עצמי.
והנקודה החשובה ביותר: מחקרים רבים מצביעים על גיבוש תפיסות איכות ורצון במותג, בקרב צרכנים, הנשענות על \"מוצא המותג\". כך גם מוסבר הצורך להבליט את \"הצרפתיות\", הבושם או היין, וכך גם הדגישו בעבר ב\"פורשה\" את המוצא \"הגרמני\" של הרכב. בעידן בו תעשיית הרכב פותחת מפעלים בכל מקום בעולם, נותרו רק האסוציאציות הלאומיות והתרבותיות הקשורות למותג, ואלה הופכות לפרמטר מרכזי בתפיסה ובהחלטת הקניה.
בעניין זה נכון לשאול לא \"מה יש לקוריאניות\", אלא \"מה אין לסיניות\"? עלעול במבחני דרך שבוצעו במגוון מדיומים, על ידי מגוון אנשי מקצוע, מן השנתיים האחרונות, עולה כי הדבר המרכזי שאין ל\"סיניות\" הוא אמון. תפיסת איכות נמוכה והיעדר בטחון בבחירה, בקטגוריה מותגית קשה כמו רכב, ידרשו ככל הנראה השקעה אדירה ולא כלכלית. לנסוע במותג סיני? לא היום. תודה. אחרי הכול זה הרי רק אוטו.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה, בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית , הקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    מעניין כתמיד (ל"ת)
    נירית 11/2012/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    ניתוח מותגי לשוק הרכב
    DESHOP עינת 11/2012/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניתוח שיווקי מבריק. מעניין לקרוא את דעותייהם של מביני דבר בשוק הרכב ולחייך קצת כי הם מבלבלים בין ניתוח מותגי למוצרי... מה שחשוב זה מה הקונים הפוטנציאליים יודעים / מבינים ופחות מה "באמת" (אם יש דבר כזה בכלל...)
    סגור
  • 7.
    ניתוח חצי מדויק, חסר לכותבת ידע בשוק הרכב
    אורי ר 11/2012/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית, שלושת הערכים שצוינו בכתבה כפרמטרים מנחים לרכישת מותג רכב הם נכונים, אבל המשקל הגדול שצוין לשיקול הפרמטר האמוציונאלי (במה נכון לי להראות) הוא לא מדויק, לא כשמדובר ברכב משפחתי. פרמטר זה מקבל יותר חשיבות רק שמדובר ברכבי יוקרה/ספורט, ולרוב לא מהווה שיקול של ממש ברכישת רכב מיני או משפחתי. בנוסף, בשוק הרכב בארץ קיים פרמטר נוסף חשוב: שימושיות. מדובר כמובן על גודל תא המטען, גודל המרכב, צריכת דלק וכיו"ב. הכותבת מציינת שגם רכבים קוריאנים סבלו בשנים עברו מתדמית גרועה. אלא שתעשיית הרכב בקוריאה התקדמה בצעדי ענק, בכל הקשור לאיכות, לאמינות ואפילו לעיצוב, והתוצאות ניכרות במכירות, לא רק בישראל - אלא גם ברחבי העולם. האם תעשיית הרכב הסינית תשכיל להתפתח כמו תעשיית הרכב הקוריאנית? בשורה התחתונה אני חושב שכן, ויתכן שיקח לה אפילו קצת פחות זמן מעמיתיה בקוריאה. אבל זה לא יהיה בשנתיים הקרובות, ואת זה אוכל להסביר בכמה נקודות מניסיון אישי של ביקור בכמה מפעלי רכב בסין. 1. איכות חומרי הגלם, ובעיקר הפלדה. לא רבים יודעים אבל רוב הרכבים הסיניים נחותים כיום מרכבים אחרים כבר בחומרי הגלם. סין, שסובלת ממחסור גדול ומתמשך במתכות, מצאה פתרון בדמות הוזלת חומרי הגלם על ידי הפחתת חומר הבסיס בהם. זה אומר שבכל טון מתכת שמיועד לרכב סיני יש פחות מתכת "טהורה" ויותר חומר ממוחזר, באחוזים גבוהים הרבה יותר מרכבים קוריאנים ובודאי אירופאים. זה משליך באופן ישיר על חוזק המרכב, ועל הבטיחות. 2. על מנת לעמוד בתקנים הרגולטורים של תעשיית הרכב העולמית (יורו 5 לדוגמא) ובתקנים המחמירים לא פחות של איכות הרכבה, ביצועים ואמינות של הלקוחות, תעשיית הרכב הסינית צריכה לעשות שינוי מקיף במערך התכנון, היצור והעיצוב של מפעלי הרכב. נכון שנדמה לנו שאנו במרכז העולם, אבל במציאות, תעשיית הרכב הסינית לא מספיקה לייצר את הביקוש שיש למכוניות בסין עצמה, מכוניות שאפשר לבנותן בסטנדרט נמוך הרבה יותר. כמובן שיצרנים סינים משתתפים בתערוכות ומציגים דגמים לשוק המערבי, אבל על כל דגם של מכונית "מערבית" תעשיית הרכב מוכרת 6-7 דגמים לשוק המקומי. זה היחס, והוא לא צפוי להשתנות לפחות בשנתיים הקרובות, כך שלרוב יצרניות הרכב הסיניות אין אינטרס לעשות את המהפכה הענקית הזו כבר כעת. 3. הפרמטר של "מוצא המותג" משחק פחות ופחות תפקיד בשנים האחרונות. כמובן שרכבים גרמניים נהנו ויהנו מתפיסת ערך מותג גבוה בכל הקשור לאיכות, אמינות וביצועים, אבל ניתן לעשות שינוי בתפיסת המותג כמותג עצמו ללא קשר לארץ המוצא שלו, וגם בזמן קצר. דוגמא לכך היא רנו, שסבלה בשנים האחרונות מתדמית גרועה מאוד בכל הקשור לאמינות, וכיום נהנית מאמינות גבוהה למדי בארץ, שנבע לא רק מקמפיין "לא רואה מוסך" אלא בעיקר מהשינוי האמיתי באמינות הדגמים החדשים של רנו שקמפיין זה הבליט. רנו הצליחה לבדל עצמה משאר מותגי הרכב הצרפתיים בכל הקשור לאמינות, והתוצאות ניכרות בדוחות המסירה. גם יצרנית רכב סינית שתשכיל לבדל עצמה (עם "קבלות" אמיתיות מאחורי המהלך) מהתדמית ה"סינית", תצליח לבצע את השינוי התפיסתי במהירות רבה יחסית. אחרי הכל, הקונה הישראלי והאירופאי לא טיפש, והוא לא מתייחס כיום ל"סין" כאל מקשה אחת: הוא יודע למשל שבכל הקשור לשוק האלקטרוניקה, בסין מייצרים כיום גם את lenovo של IBM וגם את רוב מוצרי aple; לצד חיקויים זולים ו"מותגים" נחותים. לא שמעתי משתמשי aple שמתלוננים על היחוס הסיני של המכשירים. הסינים יכולים, ויעשו זאת להערכתי בשנים הקרובות, לבצע את השינוי גם בתעשיית הרכב, אבל בהמשך למה שכתבתי בסעיף 2 - זה לא הולך לקרות מחר בבוקר. לסיכום, לא הייתי ממליץ כיום לאף אחד ממכרי לרכוש מכונית סינית דוגמת MG, היא פשוט עדיין לא עומדת בסטנדרט המינימלי של רוב רוכשי הרכב, אבל זה לא סותר את התחזית שלי לפיה תעשיית הרכב הסינית תתחיל לדחוק את רגליה של תעשיית הרכב הקוריאנית בטווח של 4-7 שנים מהיום.
    סגור
  • 6.
    אהבתי את הניתוח שלך רוני
    אורי א. 11/2012/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדויק ונכון. יש להם משימה גדולה לבנות אמון. עוד זווית היא טיפול בתפיסת האיכת שגם טיוטה הגדולה נאלצה לעשות עם חדירתה לשוק האמריקאי בתת קטגוריית הפרימיום ומיצוב מבודל לגמרי מותג האם באמצעות הלקסוס (שאגב האגדה אומרת שראשי התיבות נגזרו מתוך תוכנת מחשב והם אומרים luxury export to the US(
    סגור
  • 5.
    מהפכת הכביש הבאה
    מירה טיילור 11/2012/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו קרן לייזר היא חותכת לליבו של עניין. תמיד נקודת מבט ייחודית, תוכן חכם ומעורר מחשבה
    סגור
  • 4.
    ניתוח מדעי לתחושות הבטן שלי
    נימרוד 11/2012/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מזה זמן מה שאני מהרהר האם בנוגע לרכישת MG. ראשית, לכשראיתי את הפרסומים בעיתון MG עם תג מחיר של 114,000 ₪, ומפרט מפנק שפשפתי את עיני בהשתאות וחיפשתי את הקאץ׳. מצאתי אותו כמובן ב made in Chaina... זה ברור שמה שעומד ביני לבין רכב עליו פינטזטי מזה שנים זו העובדה שהוא מיוצר בסין על כל המשתמע מכך. מבחינתי עד שהוא לא יוכח כאיכותי, בטיחותי, אמין ועם שוק טוב, אין מצב שאשים 114,000 על קרן הצבי, גם אם תג מחיר זה הוא אטרקטיבי מאוד בקטיגוריה. תודה על המאמר.
    סגור
  • 3.
    כל כך הרבה מילים, ואין לך שום מושג
    מיכל 11/2012/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברברנית ומטעה. הייצור אומנם סיני, אבל המותג בריטי. היית צריכה להכיר קצת את ההיסטוריה ולעשות תחקיר לפני שכתבת 800 מילה על נושא שאת לא מבינה בו חצי דבר....
    סגור
  • עוד לא הכרתי מיכל לא מגעילה
    למיכל 11/2012/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לתת ביקורת, למה להיות מגעילה ככ?
    סגור
  • 2.
    כאיווחת סכין
    הראל 10/2012/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניתוח חד ומדויק, כנראה שיש לסינים עוד הרבה מה ללמוד ולעשות עד שהישראלים יסמכו עליהם ויקנו אותם
    סגור
  • 1.
    מה שקובע כיום מחיר ואיכות , ראו יונדאי (ל"ת)
    הפטיש 10/2012/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור