דעות

הצד האפל של השקל: כך תתפורר תעשיית ההייטק בישראל

מריאן כהן בטור ל-ice: שער הדולר הנמוך יפורר, לאט ובטוח, את הענף - מה גרם למצב הנוכחי, איך שער הדולר משפיע ומה ניתן לעשות על מנת לשנות את המצב ולמצמצם את הפגיעה של שער הדולר בהיי-טק הישראלי?
מריאן כהן |  22
מריאן כהן (צילום יחצ)
בימים האחרונים אנחנו עדים לכך ששער הדולר מתרסק לשפל חסר תקדים כאשר בסוף הבוקר האחרון ירד הדולר מתחת ל-3.14, משבר שלא הכרנו בעשורים האחרונים. בשונה מכך שהרבה ישראלים, חלקם במגזר הציבורי חושבים שהתחזקות השקל היא אירוע חיובי ומקור לגאווה לאומית המסמלת את חוזקה ויציבותה של הכלכלה המקומית.
למצב הנוכחי ולחוזקו של השקל יש השפעות בעייתיות ובטווח הארוך אף הרסניות על הכלכלה והתעשייה הישראלית, דבר העלול לסכן את אחד הענפים המובילים במשק הישראלי בשנים האחרונות, תעשיית ההיי-טק הישראלית.  מה שהופך את המצב למורכב אף יותר, זה שאותו ענף שצפוי להיפגע בצורה המשמעותית ביותר במידה ושער השקל ימשיך להתחזק, הוא אותו הענף שאחראי למצב.מסובך? כן.
אז מה גרם למצב הנוכחי?
בשנים האחרונות לא עובר כמעט שבוע ללא הנפקה או גיוס חדש של חברה טכנולוגית מקומית. כל אחד מהאירועים האלה, מכניס מאות מיליונים ולפעמים אף מיליארדי דולרים למשק הישראלי. אז נכון שבטווח הקרוב המשק הישראלי נהנה מהמצב עם עלייה ברמת החיים בישראל שבאה לידי ביטוי במספר גבוה מאוד של מכירת דירות, ביקושי שיא בשוק הרכב שהובילו לכך שחלק מהיבואנים אינם עומדים בביקוש וכמובן אולי הנהינת העיקרית מהמצב היא המדינה שחווה עלייה מטאורית בהכנסות ממיסים, מה שסייע רבות בהתמודדות עם משבר הקורונה ועם הגירעון התקציבי.
בעוד שההנחה הרווחת בישראל היא שתעשיית ההיי-טק הישראלית מורכבת רובה מחברות הזנק (סטרטאפ) קטנות ובינוניות שמוכרות את הפטנטים שלהן או מנפיקות במיליארדי דולרים, לא כך המצב ולמעשה הוא הפוך. 90% מעובדי תעשיית ההיי-טק (כיום מספרם עומד מעל ל-370 אלף עובדים ולפי מחקרים ועבודות שנעשו על כך, בשנים הקרובות המספר יוכפל) עובדים ומועסקים בתעשייה היצרנית של הענף ולא בחברות ההזנק.
יסודות התעשייה המקומית בנויים על החברות הוותיקות והיצרניות דוגמת KLA, בינת, פיליפס, ווישיי, אלביט, התעשייה האווירית, מארוול וכד' שאולי לא מוכרות כמו חלק מחברות היוניקורן הישראליות אך מעסיקות אלפי עובדים כל אחת ומתבססות על מכירת מוצריהן בישראל אך בעיקר בשווקים הבינלאומיים. מנתונים שפורסמו לאחרונה, תעשיית ההיי-טק הישראלית אחראית על יותר ממחצית מן הייצוא המקומי  ולכן שער הדולר הנמוך מהווה בעיה מהותית עבור התעשייה.
אז איך משפיע שער הדולר הנמוך על תעשייה?
טרם נעשה מחקר או פורסם דו"ח על כמות החברות שצפויות להצטמצם או להיסגר בעקבות ירידת שער הדולר אבל לא חייבים להיות בוגרי תואר בכלכלה מטעם אוניברסיטה יוקרתית על מנת להבין שבעוד שאתה גובה פחות בשקלים כנגד הגידול בעלויות המקומיות, אתה במקרה הטוב מרוויח פחות ובמקרה הרע מפסיד וכפי שאנחנו מכירים את החיים זה לרוב הולך לתרחיש השלילי יותר. אם שער הדולר ימשיך ויישאר נמוך באיזור ה-3.2, בטווח הבינוני והרחוק חלק מחברות ההיי-טק הישראליות יוציאו את מרכזי הפיתוח שלהן מישראל, מה שיצמצם בצורה משמעותית את מקומות העבודה בענף וזאת במטרה לחסוך בהוצאות, למדינות בהן השכר זול בעשרות אחוזים וכך גם עלויות הייצור בכללותן, זאת  על מנת להתמודד עם הפגיעה שיוביל שער הדולר הנמוך. לדוגמא, היום במזרח אירופה מועסקים ישירות עשרות אלפי עובדים על ידי התעשיות הישראליות ובשילוב של שער דולר נמוך ומחסור קשה בכוח האדם בשוק, נראה עוד ועד חברות ישראליות המוציאות את מרכזי הפעילות והפיתוח שלהן מישראל.
אז מה ניתן לעשות על מנת לשנות את המצב ולמצמצם את הפגיעה של שער הדולר בהיי-טק הישראלי?
בנק ישראל פועל לילות וימים במטרה לאזן את שער השקל למול הדולר וכנראה שלולא הצעדים שלו המצב והפגיעה היו חמורים הרבה יותר והמכה שהייתה חווה התעשייה הישראלית הייתה קשה יותר, אבל לא רק בנק ישראל צריך לפעול למען מטרה זו. גם ממשלת ישראל צריכה לפעול במטרה להוריד את עלויות הייצור ולסייע בעידוד כושר התחרות של התעשייה הישראלית למול מתחרותיה בעולם. רק במאמץ משותף נוכל לצלוח את משבר הדולר.
אז מה הממשלה יכולה לעשות?
על הממשלה לפעול במספר מישורים, למשל, להרחיב ולחזק משמעותית את מרחב הפעולה של חברת ביטוח סיכוני סחר החוץ הממשלתית, להקים קרן גידור ממשלתית אשר תבטח ליצואנים את תנודות המטבע, לאפשר קיזוז עלויות ותשלום מיסים בדולרים ולייצר חבילות תמריצים ותמיכה לפעילויות השיווק של התעשייה המקומית בחו"ל. זאת כמובן לצד הפעולות שצריכה לנקוט הממשלה לטובת הטיפול במשבר ההון האנושי בתעשיית ההיי-טק הישראלית.
הכותב הוא מריאן כהן הוא יו"ר איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים
 
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    לא בדיוק הבנתי. הבעיה היא שער הדולר או מחסור בעובדים?
    יואל 12/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי הכותב בעצמו מודה, שיש בעיה גדולה עם מחסור בעובדים בענף, מה שמקפיץ את המשכורות. כלומר - המעסיקים מוכנים לשלם מחיר גבוה מאד בשקלים - וגם בדולרים - עבור עובדים מיומנים שמאד חסרים, וכנראה שההוצאה הזו מצדיקה את עצמה. אם חברה מוכנה, לדוגמא, לשלם 45 אלף שקל בחודש עבור מהנדס מומחה, האם זה באמת ישנה לה אם הסכום הזה הוא 15 אלף או 13 אלף דולר? אם כבר, תבקש מהמדינה להשקיע יותר בחינוך כך שבעוד דור יהיו לנו עוד יותר מהנדסים מומחים.
    סגור
  • 18.
    התקשורת הממוסדת - מגינה על ממשלת השינוי לר-ע-ה
    ארנון תל-אביבי 11/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי סתיו שפיר ואהוד ברק יחזירו את כספי משלמי-המיסים על כישלונותיהם במימון מפלגות ב 2019 ו 2020 – 4 מיליון ₪ כל-אחד. ס"ה 8 מיליון ₪ נלקחו ממשלמי-המיסים לתועלת הפרטית של שני ה"סוציאליסטים" האדומים – סתיו שפיר ואהוד ברק.
    סגור
  • 17.
    אני מבין שזה טור דעה, אבל…
    רק שואל 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בלי קשר לנושא עצמו… אני מבין שזה טור דעה, אבל אין עורך לאתר? מה זו הכתיבה הזו? איזו התנסחות רדודה ועילגת… העיקר הטייטל מפוצץ! בטח (עוד) מינוי פוליטי של עסקן ליגה ז׳.
    סגור
  • 16.
    ההיפך, לתת להיי-טק לקרוס
    כדרלעומר אברמוביץ׳ 11/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פריחת ההייטק אחראית בין השאר גם לזינוק המטורף במחירי הנדל״ן. אנשים עם משכורות לא הגיוניות מעלים את מחירי השכירות והקניה של בתים. כדי לחזור למחירי נדל״ן שפויים, חייבים שגם בועת ההיי-טק תתפוצץ
    סגור
  • 15.
    "כיצד בנק ישראל סבסד את ההייטק במשך עשרות השנים האחרונו
    כותרת חלופית: 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    4 0
    על ידי רכישת מטח והחלשת השקל, תוך זריקת שאר האוכלוסייה תחת האוטובוס"
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    כבר אין בושה
    האשם תמיד 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא מתבייש לבקש מאזרחי ישראל לסבסד את ההיי טק? תורידו בשכר! אתם חיים בספרה אחרת
    סגור
  • 13.
    תשמעו, עם כמות הדבילים והאפסים שעובדים בהייטק, אני
    הזייה בת לוי 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל יום מחדש משתוממת איך התעשייה הזו רווחית ;)))))
    סגור
  • 12.
    לא חייבים להיות בוגרי תואר בכלכלה
    עוד אחד 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כדי להבין ששוק חופשי עדיף על כלכלה מנוהלת (כמו בונצואלה, למשל). אנחנו היום כלכלה משגשגת מפני שהשכלנו למזער את ההתערבות הממשלתית בכלכלה, שזה בדיוק ההפך ממה שמציע כותב המאמר.
    סגור
  • 11.
    לאזרחים לא מגיע שקל נמוך?
    כומוניסט 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נו באמת אולי אפשר להשתמש בדולר הנמוך לייבא מוצרים, להביא אלפי עובדים סינים לבנות דיור, בקיצור להוריד את יוקר המחיה לכולם ובהתאם גם את משכורות ההייטק, אבל לא... העיקר לדאוג לרווחי החברות שממש חסר להן כסף
    סגור
  • 10.
    יהיה מצחיק לראות את ההיטקיסטים סוחבים שקי מלט :) (ל"ת)
    אחד מההעם 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • אז זהו שהייטקיסטים
    חחח 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יפתחו רובוט שיסחוב את המלט בשבילם
    סגור
  • 9.
    טעות גדולה
    אופיר 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרבה שטויות נכתבו כאן. הוצאת מרכזי מחקר ופיתוח לחו"ל אינם קשורים כלל לדולר הנמוך. כי גם שם יקבלו דולרים . הסיבה שאיש הייטק במדינות זולות יקבל משכורת נמוכה בהרבה מאשר העובד הישראלי. נקודה נוספת. מכירות בחו"ל למוסדות או אירדונים יכולים להיות מותנים בתשלום בשקלים כך שהקונה ימיר את הדולרים וההפסד יהיה שלו.
    סגור
  • 8.
    שולטים
    כוחות השוק 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם קטרי ההיי-טק יצאו מישראל למדינות זולות יותר - אז פחות דולרים יכנסו והדולר ייחלש, עד שיהיה יותר משתלם להשאר בארץ. בקיצור, כוחות השוק יעשו את שלהם. אולי נראה שינוי בתמהיל הפנימי של תעשיית ההיטק המקומית. מי שבאמת נפגע זה תעשיות יותר קלאסיות כמו החברות הבטחוניות שלא מסוגלות להתחרות בעליות השכר מצד אחד ומייצאות בדולרים מצד שני
    סגור
  • 7.
    לשלם מיסים בדולרים?
    חוליו הרומני 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצחקת אותנו. לרשות המיסים ייקח 34 שנה להתארגן על זה, יש מערכות ממוחשבות אתה יודע, הכל מסובך, קבלני משנה, בדיקות, השקות, ניסויים, ותוספת שכר לאלפי פקידים שייאלצו להסתגל למציאות החדשה המטלטלת הזו
    סגור
  • 6.
    על מנת שהחברות ישארו ריווחיות יש להקטין משכורות ובנוסף
    PRT 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישראל אחת המדינות היקרות בעולם. זה לא היה כך בעבר ! תיירים יבינו יותר מהר ממה שהמומחים שלנו חושבים שלא כדאי לבקר כאן. כדי לפתרות את שתי הבעיות הקריטיות במכה , חובה להשקיע באיך מורידים מחירים של כל המוצרים במדינת הפריירים . מכאן ורק מכאן הפתרון . הורדת מחירים--> הורדת משכורות--> תביא לספיגה קלה יותר בתעשיה מירידת ערך הדולר.
    סגור
  • 5.
    עוד לוביסט של התעשיינים
    ניק 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    8 0
    הדרך הכי פשוטה להחליש את השקל היא לפתוח את השוק לייבוא בצורה מסיבית, לייבא פירות וירקות, מוצרי חלב, טואלטיקה וכו' אבל זה יפגע בחברים שלו התעשיינים אז הוא לא מזכיר את זה, מה שהוא כן רוצה לעשות להדפיס שקלים ושהאזרח הישראלי ישלם את החשבון, הכל כדי שהרווחים של התעשיינים לא יפגעו
    סגור
  • 4.
    דרך הרבה יותר פשוטה
    פשוט 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    להדפיס עוד שקלים הא
    סגור
  • אינפלציה זה לא הפתרון
    לא פשוט 11/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להדפיס עוד שקלים יגרום לירידת ערך השקל ביחס לדולר... אבל גם לירידת ערך השקל ביחס לכל דבר אחר. ככה שגם המחירים המקומיים יעלו, והדולר לא יוכל "לקנות יותר" בארץ. זה לא באמת פותר את הבעיה.
    סגור
  • 3.
    לא שמענו את הטענה הזאת מ 2008
    אני 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    7 2
    דולר פחות מ 4 יגמור את ההייטק, אין ספק שבעשור האחרון והייחוד בשנה האחרונה הייטק בארץ קןרס
    סגור
  • 2.
    חשיבה של כלכלן שחושב כסף קטן
    אחד שבאמת מכיר הייטק 11/2021/04
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הסיבה למה קטר ההייטק מצליח זה כי הוא יודע ליצור כסף. ולא כסף קטן אלא כסף של מליארדים של דולרים, כדי להגיע לשם הקטר צריך את המתכנתים שיביאו את הפתרונות והיצירתיות שיש בישראל, אין את זה בהודו ולא במקומות יותר זולים, זו הסיבה למה שוק ההיי טק בישראלי מקום שני בעולם אחרי ארהב. המתכנתים האמריקאים הרבה יותר יקרים מהישראלים כמעט פי 3, השקל מתחזק רק משפיע על משכורות בהיי טק וזה עדיין לא יהיו משכורות כמו ארהב ושם מגייסים הרבה יותר, לכן שקל מתחזק לא משפיע על חברת היי טק כי הם לא בונים אותו מוצר שוב ושוב כמו תעשיות אחרת, הם מייצרות מוצרים חדשים ומגדילים את הנתח השוק כל הזמן. שקל חזק רק יעזור לכלכלה הישראלית זה פשוט מפריע לכמה תעשיינים שלא נמצאים בהיי טק, ולא באמת משפיעים על המדינה, אותם תעשיות פשוט יתחלפו במשהו אחר שכנראה יהיה יותר איכותי
    סגור
  • 1.
    שער הדולר - שקל
    גבריאל חיון 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צודק מריאן כהן. ברצוני להדגים את הבעיה מכיוון אחר: רובנו נפגשים עם שער הדולר כיבואנים קטנים. כל מוצר צריכה מיובא או מכיל מרכיבים מיובאים. לכן שקל חזק מוזיל לנו את העלויות. כך שנסיעות לחו"ל, טיסות, מלונות והוצאות - עולים לנו פחות. שקל חזק גם תורם לגאווה הלאומית. אבל, ישראל היא גם יצואנית גדולה. היצוא הישראלי עומד על כ-130 מיליארד דולר. מחיר המכירה די קשיח. וכאשר השקל חזק - שכר העבודה וכל מרכיבי הערך המוסף הישראלי - עולים הרבה יותר דולרים. כך נשחקת הרווחיות של היצואן. מכיוון שהתעשיינים והמשקיעים הם אופורטיניסטים באופיים, יגיע המצב בו הם יעדיפו להעתיק את המפעלים למדינות זולות, עם שכר עבודה נמוך, עתירות תוכניות עידוד ועם מטבע מקומי חלש יותר.
    סגור
  • לא הדגמת
    יובל 11/2021/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לא הדגמת את הבעיה משום כיוון אחר. פשוט כתבת את אותו הדבר במילים קצת שונות בליווי עקיצה לתעשיינים וליצואנים, עקיצה שכותב המאמר לא נראה שותף לה
    סגור