נדל"ן ותשתיות

אלו הערים המובילות בישראל בהתחלות הבנייה של שטחי מסחר

בניגוד לצניחה בהתחלות בניה במגורים: זינוק בבניית שטחי מסחר ב-2020 וברבעון הראשון של 2021. על פי ניתוח נתוני הלמ"ס: 776 אלף מ"ר בשטחי מסחר החלו להיבנות ב-2020, ועוד 220 אלף מ"ר ברבעון הראשון השנה
אריאל נוי |  1
אור קופרלי משנה למנכ"ל קבוצת חצי חינם (צילום עידן גרוס)
שנת הקורונה נתנה את אותותיה על הבנייה בישראל בתחומים רבים – שלושת הסגרים, מגבלות ההתקהלות, הריחוק החברתי והשהייה הממושכת בבתים בשנה החולפת הובילו לירידה בהתחלות הבנייה כמעט בכל הייעודים, למעט אחד שדווקא התרחב בשנה החולפת הנדל"ן המסחרי.
ניתוח נתוני הלמ"ס מראה, כי התחלות הבנייה של שטחי מסחר בשנת 2020 עלו ב-11% לעומת 2019 והסתכמו ב-776 אלף מ"ר לעומת 700 אלף מ"ר בשנה הקודמת. נתונים עדכניים לרבעון הראשון של 2021 (נתונים ארעיים) מצביעים על המשך גידול בתחום המסחרי – כשהחלו להיבנות בשלושת החודשים הראשונים של השנה כ-220 אלף מ"ר של שטחי מסחר.
לעומת זאת, התחלות הבנייה של שטחי מגורים ירדו ב-2020 ב-2.5% לעומת 2019, בתחום המשרדים נרשמה ירידה של 20% בהתחלות הבנייה, ובשטחי הארחה ומלונאות נרשמה צניחה של 55%.
בפילוח הנתונים לפי ערים, עולה כי רמת השרון מובילה בהתחלות הבנייה של שטחי מסחר בשנת הקורונה - עם 290 אלף מ"ר שהחלו להיבנות בה ב-2020, אחריה ירושלים עם 188 אלף מ"ר, במקום השלישי בפער גדול העיר ראשון לציון עם 44 אלף מ"ר בשטחי מסחר שהחלו להיבנות, קריית אונו עם 31 אלף מ"ר, ת"א עם 29 אלף מ"ר, וסוגרת את העשירייה הראשונה העיר רחובות עם 11 אלף מ"ר שהחלו להיבנות.
"העיר רחובות נמצאת בעיצומה של תנופת פיתוח משמעותית במהלך השנים האחרונות בתחומים רבים: בתחום הבנייה למגורים, תשתיות, קידום אזורי הייטק, מתחמי תעסוקה ומסחר לא בכדי מחירי הדירות ברחובות טיפסו ב-11% בשנת 2020", כך לדברי אור קופרלי משנה למנכ"ל בקבוצת חצי חינם הבונה ברחובות שנמצאת במקום האחרון בטבלה.
"כמו כן ישנן תוכניות לתוספת של עשרות אלפי יח"ד חלקם בפרויקטים ממשלתיים וחלקם ביזמות פרטית, ישנן תוכניות רבות לחידוש שכונות ותיקות באמצעות קידום תוכניות פינוי בינוי משמעותיות", הוסיף.
בתחום התעסוקה הקימה עיריית רחובות פארק מדע בשם פארק ת.מ.ר (תעשייה, מדע, רחובות) פארק המדע, קרוב מאוד לתחנת הרכבת, מה שהופך אותו לנגיש ואטרקטיבי מאד. "רחובות לא רק פיתחה את אזורי ההייטק והעלתה את התעסוקה בתחום, אלא הצליחה גם לשפר באופן משמעותי את ההיצע של מוסדות ההשכלה הגבוהה בעיר. הפיתוח המואץ דורש גם הרחבה משמעותית של שטחי המסחר, כפי שבאה לידי ביטוי בנתונים לשנת 2020", מסכם קופרלי.
.
לפי נתוני הלמ"ס לרבעון הראשון, העיר שמובילה בהתחלות הבנייה לשטחי מסחר היא אור יהודה עם 63 אלף מ"ר שהחלו להיבנות בה, אחריה הוד השרון עם 45 אלף מ"ר, פתח תקווה שלישית עם 40 אלף מ"ר, אחריה קריית אונו עם 27 אלף מ"ר ועפולה עם 3000 מ"ר.
לדברי חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "ראשי הערים מבינים שכדי למשוך אל הערים שלהם תושבים חדשים, אוכלוסיה צעירה ואיכותית, עליהם לפתח לא רק את תחום המגורים והתשתיות, אלא גם את תחום המסחר. במיוחד עקב משבר הקורונה, משפחות צעירות רוצות בעיר שלהן מוקדי בילוי תרבות ופנאי, מקומות לבלות עם הילדים ולעשות סידורים וקניות במרחק הליכה מהבית, וזה יכול להסביר את העלייה בהתחלות הבנייה של שטחי המסחר".
לגבי הערים שמובילות בבניית שטחי מסחר ברבעון הראשון, מסילתי מציין כי העיר אור יהודה צפויה להערכתו להיות "הדבר הבא" בשוק הנדל"ן.
"אור יהודה עוברת תנופת בנייה ופיתוח חזקה של שכונות מגורים חדשות, וכחלק מזה היא מפתחת גם שטחי מסחר בעיר לטובת האוכלוסייה החדשה. עדות לאטרקטיביות של העיר היא בפערים בין המחיר למ"ר בשטחי המסחר באור יהודה לבין רמת גן ובני ברק שהצטמצמו משמעותית ועומדים כיום על 10-15% בלבד. גם העיר עפולה עוברת תנופת בנייה ופיתוח ובכלל זה בשטחי מסחר חדשים", סיכם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הערה קטנה מכלכלן מוניציפלי
    יוגב 08/2021/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש לכם מושג כמה זה 290 אלף מ"ר? מדובר על היקף בניה גדול מכל המתחם של עזריאלי, על שלושת המגדלים שלו, הקניון והחניונים. סבירות נמוכה מאד שאלה התחלות הבניה ברמת השרון ולכן מראש הנתונים שהצגתם לא אמינים. קצת ביקורת עצמית לפני שאתם מפרסמים הודעות יחצ
    סגור