נדל"ן ותשתיות

התחדשות עירונית קהילתית: זה כנס הבכורה בתחום

בכירי נדל"ן, נציגי ממשל ורשויות מקומיות, נציגי קרנות אימפקט בישראל ובכירי המגזר השלישי התכנסו בחיפה לכנס ראשון מסוגו שעסק בהיבטים הקהילתיים והחברתיים בפרויקטים של התחדשות עירונית
מערכת ice | 
התחדשות עירונית בחיפה (צילום אדריכל תמיר לזר וסטודיו ימית הדמיות)
נציגי משרד הבינוי והשיכון ומשרדי ממשלה נוספים לצד ארגונים חברתיים, קרנות אימפקט וחברות נדל"ן בכירות התכנסו הבוקר (ראשון) בחיפה לדיון וכנס בנושא התחדשות עירונית קהילתית, מתוך הבנה כי יש לקחת בחשבון תכנון קהילתי וחברתי לצד הבינוי הפיזי וההיתכנות הכלכלית של הפרויקט.
בכנס התקיימו פאנלים מקצועיים בהם פאנל בהשתתפות נציגי מגזר ציבורי ורשויות מקומיות שהתייחס לתפקיד הרשויות בקידום ועידוד השפה החברתית-קהילתית בקרב היזמים. ד"ר עינת קליש רותם, ראש העיר חיפה: "זה יפה לבנות עוד שכונות, עוד נדל"ן ועוד יחידות דיור. אך מה קורה מחוץ לבית? המאבק שלנו כרשות הוא מול איכות התכנון, החשיבה על המרחב הציבורי לפני החשיבה על יחידות הדיור. יזמי נדל"ן צריכים להבין שזה לטובתם".
 
חגי טולדנו, מנהל אגף בכיר לקשרי קהילה ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף ואמר כי לפני כל פרויקט של התחדשות עירונית הרשות הממשלתית עורכת דו"ח חברתי מקיף עבור היזם: "יש יזמים רציניים שלוקחים את הדוח החברתי ומתרגמים אותו להחלטות תכנוניות ומענה לצרכי האוכלוסייה".
לימור מוסייל, מנהלת השירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה והביטחון החברתי, התייחסה לעבודה החברתית שלהם בפרויקטים להתחדשות עירונית ואמרה: "יש לנו כ- 26 עו"סים שפעילים ברחבי הארץ בשכונות בהם פועלות תוכניות להתחדשות עירונית. מהניסיון שלנו והעבודה בשטח, אנו מבינים שיש להגדיל את התקציבים והמשאבים להצלחת התחדשות עירונית בישראל".
כמו כן, בכנס השתתפו גם נציגי המגזר העסקי בהם יזמי נדל"ן מובילים ומנכ"לי קרנות אימפקט.
אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית, אמר בכנס: "כחברה שעוסקת רק בהתחדשות עירונית אנחנו מבינים את החשיבות של ההיבט החברתי יחד עם העסקי, עם זאת, ללא ספק יש יותר משקל לעסקי, אך אנו פועלים מתוך כוונה לחשוב על הדירים הקיימים, לסייע להם בפתרונות ביניים, וחושבים איך תכנונית אנו מייצרים מבנה שלא יהפוך בעוד 30 שנה לשיכונים הבאים".
 
מאיר שמחה, סמנכ"ל הנדסה באזורים: "אנחנו לא גוף פילנתרופי וחייב ולמצוא את הנקודה בה יש אינטרסים חופפים ואת הערך המוסף ליזם. בפרויקטים גדולים ומשמעותיים שיש להם נפח ואורך זמן להתפתחות שלהם, יש מקום מוצדק להשקיע בעבודה קהילתית חברתית כי אתה יודע שלאורך זמן תוכל לקצור את הפירות. כשזה מתבסס זה מייצר משיכה ועליית ערך למקום וזאת הנקודה החשובה עבור היזמים".
דניאל פרידלר, מנכ"ל ביתא מבית אלעד ישראל מגורים החדשה הוסיף לדברים ואמר: "היכולת בהתחדשות עירונית לשלב בין עשייה נדל"נית כלכלית לעשייה חברתית, היא באמת משנה אזורים, לפעמים אנו עובדים באזור בשכונה שמשפיע ומשנה את כל השכונה. הגישור של השיח הוא חלק בלתי נפרד והוא המפתח להצלחת הפרויקט".
אבישי קימלדורף, שותף, מנהל פרויקטים ראשי בקבוצת ריאליטי, אמר כי "התחדשות עירונית אמיתית מתחילה בקהילה. השיח צריך להיות איך לייצר פתרונות נגישים המתאימים לשכונה לאורך זמן. בפרויקט הארמון בשכונת הדר, רכשנו בניין שהיה 'פיל לבן' לאורך שני עשורים, שיפצנו אותו, שילבנו שוכרים חדשים והפכנו אותו לעוגן שמושך למעלה את השכונה כולה וזאת בשיתוף עם העירייה, יזמים ובעיקר עם הקהילה המקומית. לעשייה זו יש ערך מוסף גבוה מאוד והיא תורמת רבות לשכונת הדר הוותיקה שעד כה התקשתה בהתחדשות עירונית".
אורי כרמל, מנכ"ל ארגון ארץעיר שהנחה את הפאנל המרכזי אמר: "בשנים האחרונות אנו מבינים כי בתהליכי בינוי ובהתחדשות עירונית בפרט לא די בתכנון פיזי. הצלחת פרויקט תלויה לא רק בתכנון בניינים אלא גם בתכנון קהילתי והתייחסות להיבטים חברתיים שכן, זאת הקהילה שחיה במרחב".
אביטל בלונדר, מנכ"לית עמותת ג'ינדאס, הוסיפה ואמרה: "יש קורלציה בין מוביליות חברתית לבין מחיר מכירה למ"ר. התחדשות עירונית היא לא מעכשיו לעכשיו, אך התחדשות עירונית היא ההזדמנות לשנות ולהשפיע על מפת ההזדמנויות הכלכליות והחברתיות של מדינת ישראל".
כנס קהילה בניין עיר התקיים ביוזמת ארגון ארץעיר בשיתוף עם קרן הדרים, עיריית חיפה, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, השירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה, עמותת ג'ינדאס, קרן ריאלטי ובתמיכת חברת אזורים, אפריקה התחדשות עירונית וביתא מבית אלעד ישראל מגורים החדשה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה