נדל"ן ותשתיות

חנייה צמודה לבית? אלו הזכאים לאפשרות החדשה

הצעת החוק מבקשת להסדיר את סוגיית ההצמדה של חניות נגישות בבניין מגורים חדש, באופן שיאפשר לרוכש דירה, שהוא אדם עם מוגבלות הזכאי לתג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך סך החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף בהתאם לדיני התכנון והבניה
מערכת ice | 
מתקן החנייה הראשון בעולם עם הצהרה סביבתית (צילום Parklift450)

שר המשפטים, גדעון סער, מפרסם להערות הציבור תזכיר לתיקון חוק המקרקעין בעניין הצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש. מטרת התיקון המוצע לסייע לאנשים עם מוגבלות הרוכשים דירה בבניין מגורים חדש, באמצעות האפשרות להצמדת חניות נגישות לדירותיהם. זאת, נוכח ההבנה כי קיימת חשיבות רבה לכך שלאדם עם מוגבלות הזקוק לכך, תהיה בביתו חניה נגישה לשימוש הבלעדי, כדי שיוכל לצאת ולשוב בכל עת.


מדובר בתיקון שהוא פרי יוזמה של משרד המשפטים - מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כרמית יוליס. תזכיר החוק הוכן בשיתוף עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין, אשר גובש בעקבות דיונים שהתקיימו עם גורמים רלוונטיים בממשלה, בשלטון המקומי ובהתאחדות הקבלנים בוני הארץ. זאת, משנמצא כי הוראות החוק הקיימות היום, אמנם מסדירות את נושא ההקצאה של חניות נגישות בבניין מגורים חדש מהבחינה התכנונית, אך שותקות בכל הנוגע להסדרת הנושא מהפן הקנייני.

 



נמצא כי היעדר הסדרה קניינית של הסוגיה הביא למדיניות שונה בקרב רשויות מקומיות בכל הנוגע לאפשרות הצמדתן של חניות נגישות לדירות בבניין מגורים חדש. בנוסף נמצא כי היא אינה עולה בקנה אחד עם תכלית הוראות הדין הקיימות לעניין הקצאה של חניות נגישות, שכן בהיעדר הסדרה קניינית בנושא, אין הבטחה כי רוכש דירה בבניין מגורים חדש שהוא אדם עם מוגבלות, יקבל חניה נגישה לשימושו הבלעדי.

על רקע זה, הצעת החוק מבקשת להסדיר את סוגיית ההצמדה של חניות נגישות בבניין מגורים חדש, באופן שיאפשר לרוכש דירה, שהוא אדם עם מוגבלות הזכאי לתג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך סך החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף בהתאם לדיני התכנון והבניה. עוד מוצע לקבוע הוראות שמטרתן לאפשר גם למי שרוכש דירה בבניין בשלב מאוחר יותר להצמיד לדירתו חניה נגישה (בהינתן שקיימות חניות נגישות פנויות בבניין באותה עת).
בהתאם לתיקון המוצע, הצמדת חניה נגישה הנעשית בהתאם להוראות המוצעות לא תדרוש הסכמה של בעלי דירות אחרים בבית המשותף, וזאת על אף האמור בסעיף 62(א) לחוק המקרקעין, התשכ"ט–1969, לעניין הצמדה של חלק מסוים מהרכוש המשותף לדירה פלונית. מוצע להחיל את הוראות ההסדר החדש על בניין מגורים חדש (כהגדרתו בחוק התכנון והבניה) שבקשה להיתר לגביו, בהתאם לחוק התכנון והבניה, ניתנה לאחר תחילתו של תיקון החוק שבנדון.
במקביל, מוצע לערוך תיקון נוסף בחוק המקרקעין שיחול גם לגבי בניינים קיימים, במסגרתו תתוקן התוספת השנייה לחוק, שעניינה ביצוע התאמות ברכוש המשותף לאדם עם מוגבלות, כך שהפעולה של ייחוד או הקצאה של מקום חניה קיים, שאינו חניה נגישה שחלות עליה התיקון המוצע, תדרוש רוב רגיל של בעלי הדירות, במקום רוב של ששים אחוזים בעלי הדירות כפי שנדרש היום. תיקון זה נועד בעיקרו למצבים שבהם לא קיימות חניות נגישות פנויות בבניין, ומטרתו להקל על בעל דירה שהוא אדם עם מוגבלות, בגיוס הרוב הנדרש לשם ייחוד או הקצאה של מקום חניה קיים כך שיעמוד לשימושו, אם הדבר נדרש לו בשל מוגבלותו ובהתאם לכל יתר התנאים המפורטים בסעיף 59ג לחוק המקרקעין.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה