נדל"ן ותשתיות

הושק פורום שטחים פתוחים של המועצות האזוריות

מטרת הפורום היא לקיים למידת עמיתים בנושא ניהול ושימור השטחים הפתוחים, וללמוד ולפתח כלים חדשים בתחום זה
מערכת ice | 
קרקע (צילום shutterstock)
כ-85% מהשטחים הפתוחים בישראל נמצאים בשטחי המועצות האזוריות. שטחים אלו כוללים שמורות טבע, יערות, שטחים חקלאיים, שטחי אש ועוד. השטחים הפתוחים משמשים כאתרי הפנאי והנופש של מדינת ישראל והם מספקים את הקרקע ליצירת מזון טרי לתושבי מדינת ישראל. לצד זאת השטחים הפתוחים הולכים ומצטמצמים לטובת בינוי מגורים ותשתיות וכן רבים מהם סובלים ממפגעים סביבתיים הכוללים השלכת פסולת ושריפתה, קיטוע ופגיעה בערכי הטבע ועוד.
מפגש הפתיחה של פורום שטחים פתוחים של המועצות האזוריות, ביוזמה וארגון של מרכז השלטון האזורי ומכון דש"א נערך ביום ב', ה-10.7 במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט. במפגש הראשון השתתפו למעלה משישים משתתפים, מהנגב ועד לגליל ולגולן. מטרת הפורום היא לקיים למידת עמיתים בנושא ניהול ושימור השטחים הפתוחים, וללמוד ולפתח כלים חדשים בתחום זה.

את דברי הפתיחה נשאה פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב. בין המשתתפים במפגש הפתיחה של הפורום: דורון שידלוב, ראש מ.א. ברנר, יו"ר ועדת איכות הסביבה במרכז השלטון האזורי; רותם ידלין, ראש מ.א. גזר; גל גפני, סגן מ.א. גולן; אייל רייז, סגן ראש מ.א. מטה אשר; ניר פפאי, מנהל פרויקט לשיקום נחל ציפורי; הילה אקרמן, ראש תחום חקלאות וסביבה במרכז השלטון האזורי; אורי רמון, מנהל מכון דש"א.
במפגש הוצגו כמה דוגמאות מעוררות עניין והשראה של כלים לניהול שטחים פתוחים: מהלך כוללני של חיבור לשטחים פתוחים וקיימות במועצה אזורית גזר, וועדות עבודה אזוריות משותפות בגולן ובמועצה אזורית מטה אשר.
לדברי דורון שידלוב, ראש מ.א ברנר, יו"ר ועדת איכות סביבה, מרכז שלטון אזורי: "הכל מתחיל מהראש. כראשי המועצות האזוריות עלינו להגדיר את סדרי העדיפויות ולפיהם לשים את הדגש ולהקצות את המשאבים הכלכליים והניהוליים לנושאים השונים הקשורים בניהול שטחים פתוחים ובהם – תכנון ובנייה, חקלאות, הגנת הסביבה, נקיון וטיפול בפסולת, זיהום אוויר, קרקע, ומים, שינויי אקלים ועוד. משרד הפנים צריך למנות אחראי על ניהול השטחים הפתוחים, על מנת להגדיר מטרות מדויקות ולעגן משאבים לטובת השטחים הפתוחים. כל מועצה צריכה בסופו של דבר לעשות בעצמה את הדברים בהתאם לצרכי הקהילה והסביבה שלה, אבל אנחנו רוצים למנות גורם מתכלל שיעזור לעשות מהפכה בתחום השטחים הפתוחים".
אורי רמון, מנהל מכון דש"א (דמותה של ארץ) הוסיף: "למועצות אזוריות יש תפקיד חשוב בניהול שטחים פתוחים בישראל. כדי לבצע משימה זאת באופן מיטבי, הן נדרשות לפתח יכולות חדשות, להעסיק אנשי מקצוע מעולים ולהקצות לנושא תקציבים ותשומת לב ניהולית. כדי לקדם תהליך זה נדרשת גם תמיכה ממשלתית, שתתגמל את המועצות האזוריות על השירותים שהם נותנים לכלל הציבור".
לדברי הילה אקרמן, ראש תחום חקלאות וסביבה במרכז השלטון האזורי: ״אחת המשימות המורכבות ביותר שלנו היא שימור השטחים הפתוחים, וזו משימה לאומית, שהמדינה צריכה לסייע לנו בשימורם לטובת כל מדינת ישראל.״
ניר פפאי,  מנהל פרויקט לשיקום נחל ציפורי (רשות ניקוז ונחלים קישון) אמר: "הנחלים והמעיינות שלנו יכולים לחזור להיות שופעים וצלולים. צריך מאמץ לא גדול כדי שכולנו נוכל להנות מהם, וחיות הבר והצמחים יזכו מחדש בסביבה ראויה שבה הם יכולים לשגשג. כדי שזה יקרה, אנחנו חייבים לעצור את הזיהום שחודר לנחלים ולשחרר את מי המעיינות בחזרה לטבע. הנחלים מחכים לנו שנחלץ אותם מהצינורות ותעלות הבטון שבהם הם כלואים ונחדש את הפיתולים הטבעיים שלהם – כל הדרך מההר ועד לים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה