מדדים ומחקרים

כמה כסף היפנים עלולים להפסיד בעקבות אולימפיאדת הקורונה?

דחיית המשחקים בשנה הובילה לעול כלכלי נוסף על המדינה כשבנוסף המשחקים יהיו ללא קהל מה שהיה אמור להכניס לא מעט כסף. ומה אם המשחקים יתבטלו באמצע בגלל התפרצות והדבקה המונית בין המשתתפים? 
עידן קוקה |  1
אולימפיאדת טוקיו (צילום צילום מסך האתר הרשמי של הוועד האולימפי)
אירוח המשחקים האולימפיים מהווה עול כלכלי גדול למדינות המארחות וזהו לא סוד. למעשה כמעט כל אירוח של תחרות אולימפית גרמה בסופו של דבר למדינה המארחת לסיים עם הפסדים ענקיים של כמה מיליארדים. המקרה הידוע ביותר הוא האולימפיאדה באתונה ב-2004 שיש לה חלק גדול במשבר הכלכלי הענק אליו נכנסה יוון בסוף העשור הקודם ולא יצאה ממנו עד ימינו אנו.
יוצאת דופן למשל היא האולימפיאדה בברצלונה 1992 שהגיעה לצד הרצון של קברניטי העיר למתג אותה מחדש כעיר תיירותית ולמעשה אירוח המשחקים היה עוד חלק בתכנית כלכלית רחבה לשיפור פני העיר ונחשבה כחלק מתקציב ההתחדשות העירוני. הדבר תרם לעיר שכיום נחשבת לאחת מהערים המכניסות באירופה וככזאת שהמשבר הכלכלי בספרד לפני מספר שנים למעשה לא פגע בה.
היפנים קיוו לעשות בטוקיו תהליך דומה למה נעשה בברצלונה. אירוח המשחקים הגיע עם רצון למתג את העיר מחדש בדומה למה שהאירוח הקודם של המשחקים בעיר ב-1964 עשה למדינה כולה והציג לעולם את "יפן החדשה" פחות מ-20 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה.
אז כמה עלה לארח את המשחקים? 
על פי הידוע כל עלות אירוח המשחקים האולימפיים הייתה אמורה לצאת כ-12.6 מיליארד דולר. אולם, בעקבות דחיית המשחקים בשנה בגלל מגפת הקורונה העלויות צמחו בעוד 3 מיליארד דולר ויעמדו בסופו של דבר על קרוב ל-16 מיליארד דולר. 
ההפסדים הגיעו בין היתר מהכנה מחודשת של המשחקים לאירוח בזמן קורונה ובעיקר בגלל אי הכנסה ממכירת כרטיסים ותיירים לעיר. לפני המגפה נמכרו כ-4.48 מיליון כרטיסים לתחרויות השונות שהכניסו לפי הערכות כמיליארד דולר. ממשלת יפן ציפתה לעוד כמה מיליארדים שהיו צפויים להיכנס בעקבות מבול התיירים שהיו אמורים לשתוף את העיר ולהכניס עוד כסף לעסקים המקומיים.  הכסף הזה כאמור אבד.
מבחינת ספונסרים, האולימפיאדה הנוכחית הכניסה שיא של יותר מ-3 ממיליארד דולר רק מ-60 חברות יפניות ששילמו עבור הענקת חסויות למשחקים ולאחר מכן הוסיפו 200 מיליון דולר נוספים בעקבות הדחייה בשנה. הכסף הזה לפי שעה לא אמור להיפגע. החסויות האלו נעשו ללא קשר לשותפויות עם החברות היפניות טויוטה, ברידג'סטון ופנסוניק ואחרות כמו סמסונג הדרום קוריאנית שנתנו חסויות באופן נפרד בעקבות עסקאות נפרדות מול הוועד האולימפי העולמי ושווים עבור היפנים מאות מיליוני דולרים.  
 
אחת האולימפיאדות המוצלחות בהיסטוריה, ברצלונה 1992 (צילום מסך אתר הוועד האולימפי העולמי)
אבל מה יקרה אם בכל זאת תהיה התפרצות המונית של המגפה בכפר אולימפי מה שיוביל למימוש האיום של מארגני המשחקים ביפן כי המשחקים יעצרו באמצע? למרות שתרחיש הביטול נראה פחות סביר היום, אנליסטים בחברת השירותים הפיננסיים Jefferies מצאו כי אם הדבר יקרה חברות הביטוח יצטרכו לשלם  רק כ-3 מיליארד דולר ליפן עבור כיסוי על איבוד זכויות השידור, והאירוח עצמו.
כיום עבור זכויות השידור בלבד יפן מקבל כ-6.5 מיליארד דולר בין היתר מבעלת הזכויות באירופה, דיסקברי תקשורת המחזיקה בערוץ 'יורוספורט' ומ-NBCUniversal האמריקאית. במקרה והאולימפיאדה תבוטל חברות הביטוח מכסות בקושי שלישי מההפסדים הכוללים רק על זכויות השידור והסכום הסופי שתקבל יפן יהווה בקושי חמישית מכלל הוצאות הממשלה היפנית עד כה על אירוח המשחקים. יפן צפויה להפסיד יותר מ-12 מיליארד דולר במקרה של ביטול המשחקים בגלל התפרצות מסיבית בכפר האולימפי ולכן המארגנים עושים הכל על מנת ליצור הפרדות כמה שאפשר בין המשלחות השונות, דבר שיתבטא גם בטקס פתיחה שאמור להיות ארוך מן הרגיל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לחוכמולטגים
    יורם 07/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אורן חזן קיבל 600 אלף שח אז ככה 300 אלף מיסים.300 אלף זה מה שנשאר בינו לאמרגן כלומר בשביל שישאר לו 150 אלף הוא צריך להתחיל מגבוה .לשם השוואה המגיש בעלה של המעצבנת מחדשות מקשת מקבל 15 אלף לתוכנית ויש 8 בחודש על 30 דקות תוכנית שאלון טריוויה אבל קוראים לו רוזנבלום ולא חזן ולכן זה לא מעצבן
    סגור