מדדים ומחקרים

הטליבאן שולט באפגניסטן: מאיפה מגיעים המיליארדים לארגון הטרור?

כלי נשק, כלי רכב, אוכל, משכורות ללוחמים ועוד – ההשתלטות של הטליבאן על אפגניסטאן מגובה בסכומי עתק, ודו"ח של האו"ם חושף מהיכן הם מגיעים
יאיר מור |  1
טרוריסט יורה ברובה (צילום senivpetro / freepik)
כמה עולה טרור? זו השאלה שצריכים לשאול את עצמם כרגע בכל מדינה שהופתעה מהשתלטות הטליבאן על אפגניסטאן תוך ימים בודדים לאחר תחילת ההתפנות הסופית של כוחות הצבא האמריקאי מהמדינה. זאת מאחר שלפי דו"ח מועצת הביטחון של האו"ם מתחילת יוני נראה שכל העולם ידע שהטליבאן נהנה ממימון רב מאוד, שאיפשר לו לצבור כוח רב לקראת ההשתלטות על המדינה, שהוא מעולם לא התיימר לוותר עליה.
הדו"ח השנתי נכתב על ידי צוות התמיכה האנליטית וניטור העיצומים על ארגוני טרור בכלל ועל הטליבאן בפרט. הוא התבסס על מידע מודיעיני ממדינות רבות החברות באו"ם, והתריע על כך שהטליבאן יושב על מכרות של כסף – באופן מילולי ממש.
הדו"ח העריך כי הטליבאן מכניס בכל שנה בין 300 מיליון ל-1.6 מיליארד דולר, כאשר "מקור ההכנסה היחידני הגדול ביותר" שלו הוא תחום הסמים מבוססי הפרג, בו שולט הארגון על כל השרשרת החל מגידול הצמחים ועד למכירה בכל רחבי העולם. לפי ארגון ביון באחת המדינות, רק מזה הארגון הכניס ב-2020 כמעט חצי מיליארד דולר. זאת, בעוד שכל הניסיונות למו"מ לשלם במדינה כלל לא התייחסו לגורלה של התעשייה הזו.
קרוב לחצי מיליארד דולרים נוספים באותה שנה הרוויח הארגון, לפי ההערכות, מכריית משאבי טבע – כאשר הארגון עצמו שלט באופן ישיר על כמעט מחצית מהמכרות באפגניסטאן בשנים האחרונות. בתוספת של שיתופי פעולה עם ארגוני פשע חיצוניים ששלטו במכרות אחרים, ניתן לקבוע כי רובם המוחלט של המכרות במדינה שימשו למימון ארגון הטרור.
מעבר לכך, מצוין בדו"ח כי הארגון נהנה מהכנסות גם מתרומות של ארגונים לא-ממשלתיים ותורמים פרטיים מרחבי העולם, כמו גם מחטיפת אנשים וגביית כופר תמורת שחרורם.
אתר Voice of America מוסיף גם את רוסיה לרשימת התומכים, ומזכיר כי ב-2018 אמר לו גנרל ג'ון ניקולסון, מפקד הכוחות באפגניסטאן תחת הנשיא טראמפ, כי רוסיה תורמת לטליבאן גם כסף וגם אימונים צבאיים.
גם כוונות הארגון לא טושטשו מעולם: "המסרים של הטליבאן נשארים בלתי מתפשרים, והארגון אינו מראה כל סימן להפחתת רמת האלימות באפגניסטאן על מנת לבסס מו"מ לשלום מול הממשלה האפגאנית ובעלי אינטרסים אחרים באפגניסטאן", נכתב בדו"ח. "נראה שכוונת הטליבאן היא להמשיך לחזק את עמדתו הצבאית כקלף מיקוח. הוא מאמין כי הוא יכול להגשים כמעט את כל מטרותיו על ידי מו"מ – ובמקרה הצורך, אף בכוח". הדו"ח אף מתריע כי אם חושב מאן דהוא כי הארגון הפך למתון יותר במהלך השנים, ולא יתמוך בפיגועים נוספים של אל-קעידה נוסח ה-11 בספטמבר 2001 – הוא טועה: "בלתי אפשרי להעריך בביטחון שהטליבאן יקיים את מחויבותו לדכא כל איום מיידי בינלאומי עתידי שייצא מאל-קאעידה באפגניסטאן", נכתב לאחר הבהרה כי הארגון לא רק מקיים קשרים קרובים עם הקבוצה שפרשה ממנו בזמנו בשל "מתינותו", אלא אף שולט בה הלכה למעשה.
גם האיום בחרם על אפגניסטאן תחת שליטת הטליבאן לא ממש אפקטיבי, ככל הנראה: לפי דו"ח הבנק העולמי ל-2018, ממשלת אפגניסטאן הוציאה 11 מיליארד דולר, 80% מהם באו מסיוע חוץ. רבים מקווים כי הטליבאן יחשוש לאבד את המימון הזה, שבלעדיו תידרדר המדינה לעוני. אך מת'יו לוויט, מנהל התוכנית נגד טרור במוסד וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ולשעבר בכיר במחלקת האוצר של ארה"ב, אומר ל-VoA כי "כמו קבוצות צבאיות אחרות המשתלטות על טריטוריה, כשזה קורה, הם מקבלים גישה לכספות הבנקים המרכזיים, חשבונות ממשלתיים והזדמנויות מיסוי אמתיות", ומוסיף כי דאגה לעתידה הכלכלי של המדינה "אינו הכיוון שאליו הם מכוונים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביידן הטיפש, 11 בספטמבר עוד יחזור לך (ל"ת)
    השפוי 08/2021/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור