מדדים ומחקרים

הריבית עולה: איך זה משפיע על ההחזר החודשי במשכנתא?

נגיד בנק ישראל מעלה את הריבית: למה זה משפיע על גובה ההחזר החודשי של ההלוואה, ולמה מי שבדרך לקחת משכנתא ישלם יותר ממי שכבר יש לו משכנתא? מדריך קצר
מערכת ice | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images, vecteezy)
בהתאם לציפיות, בנק ישראל נקט היום (שני) קו אגרסיבי של העלאת ריבית בשיעור חד של 0.4%. בכך, תעלה הריבית בחודש יוני הקרוב ל-0.75%.
להחלטת נגיד בנק ישראל יש השלכות רבות על הכלכלה הישראלית, והמהלך שלו בהעלאת הריבית מקושרת לריסון האינפלציה על ידי הפחתת ההכנסה הפנויה, אולם מי שיחטוף הכי הרבה אלו הם לוקחי ההלוואות והמשכנתאות שירגישו את ההעלאה לא בתהליך ארוך טווח אלא כבר בראשון לחודש.
 
מה הכוונה? העלאת הריבית של בנק ישראל למעשה מייקרת את ההלוואות תלויות פריים. ריבית פריים משמעה ריבית בנק ישראל בתוספת 1.5%. כך, הלוואה למשל בגובה פריים+5%, תהיה גבוהה יותר לאחר העלאת הריבית שכן רכיב הפריים יעלה.
רכיב משמעותי בתיק ההלוואות של הציבור הוא על בסיס פריים, לכן ההחזר החודשי בהכרח גדל (מאליו אם ריבית הפריים תרד, אזי גם גובה ההחזר החודשי ינוע איתה למטה). בקרב לוקחי המשכנתאות, לפחות שליש ממסלול ההלוואה הוא בפריים ועל כן מי שיש לו כבר משכנתא צפוי לראות התייקרות בחשבון הבנק.
מכה קשה יותר למי שהולך לקחת משכנתא חדשה, ולמעשה רוכשי הדירות החדשות. הסיבה לכך הינה שריבית בנק ישראל שלרוב נחשבת כריבית בלי סיכונים, היא נקודת המוצא לקביעת שאר המסלולים אותם מציע הבנק בלקיחת המשכנתא. אם עוד לא לקחתם משכנתא, צפו לשינויים בהחזר החודשי שלכם ולעלייה בגובה ההחזר.
אמיר לזר, יו״ר מאני רשת לייעוץ משכנתאות (לשעבר מנכ״ל לאומי למשכנתאות) הוסיף: "ההחלטה על העלאת הריבית על ידי בנק ישראל ב-0.4% לרמה של 0.75% מרחיקה עוד יותר את האפשרות של הזוגות הצעירים לרכוש דירה בישראל, חלום שגם עד השנה האחרונה היה קשה להגשים. העלייה בריבית שמגיעה על רקע זינוק חד במחירי הנדל״ן בשנה האחרונה ביותר מ-15% בממוצע, תגרום לכך שציבור רוכשי הדירות שנאלץ לשלם היום הרבה יותר על הדירה בשל מחירי הדיור יאלץ גם להחזיר את המשכנתא בריבית גבוהה יותר. כתוצאה מכך תקטן ההכנסה הפנויה ויכולת החזר המשכנתאות של הציבור הרחב בכלל ושל הזוגות הצעירים בפרט. הפתרון למשבר הדיור נמצא בטיפול שורש בהגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש".
ומבלי להלאות אתכם בפרטים נוספים, הרי שגם המרווחים בשוק האג"ח עולים, והם נקודת המוצא של הריבית אליה מצמידים את הפריים/מדד המחירים לצרכן שנקבעת בבנק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה