מדדים ומחקרים

משרד האוצר בדו"ח מפתיע: הקורונה לא הובילה לגל התפטרויות

בניגוד למגמה העולמית, משבר הקורונה לא הוביל לגל התפטרויות המוני בישראל, כך על פי דו"ח מפתיע של משרד האוצר "שוק העבודה בישראל התאושש לחלוטין"
מערכת ice | 
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
שוק העבודה כבר התאושש מתקופת הקורונה הקשה ואחוז האבטלה בצניחה. אבל תופעה תעסוקתית אחת שנוצרה בקורונה מסרבת להיעלם - ההתפטרות הגדולה (The Great Resignation). 
מיליוני עובדים ברחבי העולם, בעיקר בארה"ב ובריטניה, מתפטרים מעבודתם. בין אם עבור קצת זמן עבור עצמם, מיאוס ממשרות מסוימות או גילוי של משרות עצמאי חדשות ויציאה לדרך חדשה. 
 
אבל האם התופעה הגיע לארץ? כתבות רבות על "חוסר בעובדים" נכתבו וצולמו בחודשים האחרונים אבל לפי דו"ח חדש של אגף הכלכלנית הראשית (שירה גרינברג) במשרד האוצר, כנראה שהתופעה לא נחתה כאן באופן באמת משמעותי, או לפחות לא במימדים המשפיעים על השוק.
על פי ממצאי הדו"ח, לאורך משבר הקורונה לא התקיימה תופעה נרחבת של התפטרות ויציאה משוק העבודה. כן גם הוסיפו שהירידה בתעסוקה בזמן משבר הקורונה נבעה בעיקר מגידול משמעותי במספר המפוטרים (והיוצאים לחל"ת) בעוד שמספר המתפטרים שאינם עובדים בשנתיים האחרונות לא היה חריג בהשוואה לטרום המשבר.
כך, "לא נצפתה רמה גבוהה לאורך השנתיים האחרונות של מספר המתפטרים מרצון בשל אי שביעות רצון מתנאי העבודה", מוסיף הדו"ח.
 
בנוסף, על פי אגף הכלכלנית, כעת חזר השוק למצבו לפני הקורונה בצורה מלאה - גיבוי לדבריו של שר האוצר ליברמן על כך שבסיום כהונת הממשלה מצב המשק חזר לשגרה.
"ברמת המאקרו שוק העבודה בישראל התאושש לחלוטין לאחר הירידה החדה בשיעורי התעסוקה שחלה לאורך המשבר. במקביל, שיעור העובדים במשרה מלאה חזר גם הוא לרמתו טרום המשבר", נכתב בדו"ח  שגם מהזכיר את  קנדה, יפן, וניו-זילנד כמדינות נוספות עליהן דילגה האופנה. 
נתון מעניין נוסף מן הדו"ח קשור לעליית המשכורות שיצר הביקוש לעובדים. "בעוד שבהיי-טק העלייה בביקוש לעובדים במשבר באה לידי ביטוי בהעלאת שכר משמעותית, בחלק מהענפים שחוו ירידה בשיעורם בתעסוקה במשבר כמו המסחר, אירוח ואוכל ואמנות בידור ופנאי חלה עלייה מתונה בלבד בשכר ביחס לטרום המשבר על אף העלייה במספר המשרות הפנויות בהם", כך נכתב בדו"ח
כך או כך, כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים (צמוד למדד לצרכן), עלה. השכר עמד במאי 2022 על 11,753 ש"ח (כל הנתונים הם בנוגע לשכר ברוטו), עלייה של 4.2% לעומת מאי 2021 (אז עמד על 11,280 ש"ח). מספר משרות השכיר במאי השנה בישראל הוא 3.941 מיליון, עלייה של 10.1% לעומת מאי בשנה שעברה (3.580 מיליון) ועלייה  של 1.1% לעומת אפריל 2022 (3.897 מיליון). חשוב לשים לב שמדובר בשכר ממוצע ולא ממוצע חציוני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה