מדדים ומחקרים

כלכלנים בממשלה נגד הלמ"ס: "מדד המחירים מעוות את המציאות"

ביקורת חריפה של כלכלני משרד החקלאות נגד שיטת המדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הקשור למדד המחירים בשוק הפירות והירקות. מדובר בהודעה חריגה שיוצאת לראשונה, וייתכן שזו יריית הפתיחה של ניסיון נתניהו לשנות את שיטות המדידה
מערכת ice | 
עלייה של מחירי הפירות והירקות (צילום shutterstock, pexels)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הכוונת של ראש הממשלה נתניהו והליכוד בתקופה האחרונה. זה החל בניסיון של יו"ר הליכוד למנות לתפקיד ממלא המקום את מנכ"ל משרדו יוסי שלי, אך לאחר הביקורת חזר בו ובסופו של דבר ועדת האיתור בחרה בפרופ' פלוס שנבחר מתוך 14 מועמדים לתפקיד.
עתה כנראה ההליך ממשיך עם הודעה חריגה של כלכלני משרד החקלאות, משרד שהעומד בראשותו אבי דיכטר מהליכוד, להציג עמדה אחרת מאשר הדעה המקובלת של מי שאמונים על מדד המחירים לצרכן - הלמ"ס.
 
הכלכלנים יוצאים נגד השיטה הבודקת את מדד המחירים בענף הפירות והירקות כל חודש מול קודמו, ומציעים לבחון את מדד המחירים לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ואף מביעים ביקורת חריפה על השיטה הנוכחית: "כלכלני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד גורסים כי הסתכלות שאינה לוקחת בחשבון עונתיות מעוותת את הניתוח".
הסיבה לכך, לדבריהם, הינה כי "ירקות ופירות הם מוצר עונתי, שההיצע שלו משתנה מחודש לחודש ומושפע בעיקר מעונות השנה, כמו גם מתנאי מזג האוויר, מחלות ומזיקים. פירות וירקות שנמצאים בתחילת עונתם, באופן טבעי נמצאים בהיקפים קטנים יותר בשוק, ובהתאם מחירם בדרך כלל גבוה יותר. לעומת זאת, מחירם של פירות וירקות שנמצאים בשיא העונה, יורד הודות להיצע גדול".
בכך יוצא, שאם בוחנים את מדד המחירים בחודש אפריל, למשל, לעומת מרץ, נצפית עלייה במדד הירקות הטריים ובמדד הפירות הטריים. כך למשל השינוי במדד הירקות הטריים באפריל שנת 2020 עמד על 4.4% והפירות על 7.2%, באפריל 2021, השינוי במדד הירקות עמד על 2.5% והפירות על 5%, באפריל 2022 שיעור השינוי במדד הירקות עמד על 5.5% והפירות על 1.6%, באפריל 2023 שיעור השינוי במדד הירקות עמד על 4.2% והפירות על 4%. היינו: במרבית השנים נצפית עלייה קבועה באפריל במדדים.

שיעור השינוי במדד בחודש מאי (ביחס לחודש אפריל) בשנים 2023-2020. דוברות משרד החקלאות
בכך, אומרים הכלכלנים, מצטיירת תמונה של עלייה במחירי הפירות והירקות, על אף שזו עלייה רגילה ותמידית באותה תקופה בשנה. לעומת זאת, כאשר מסתכלים על המדדים בשנת 2023 (ממוצע של ינואר עד אפריל) ומשווים לאותה תקופה לפני שנה: ירקות טריים התייקרו בממוצע ב-0.9%, פירות טריים בממוצע הוזלו ב-1.2%, מדד הירקות והפירות הכולל עלה ב-1% (המדד כולל ירקות ופירות טריים וגם לא טריים), כל זאת לעומת התייקרות של 5.3% במדד הכללי ללא ירקות ופירות, ו-4.9% של המדד מזון ללא ירקות ופירות. כלומר, אומרים הכלכלנים, בשנת 2023 מדד פירות וירקות טריים עלה מעט בהשוואה לשנת 2022 בתקופה מקבילה, לעומת התייקרות משמעותית במחירי מוצרים אחרים.
אורי צוק-בר, סמנכ"ל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות מסכם: "מניתוח שמנטרל את ההשפעה העונתית של פירות וירקות ניתן לראות עלייה ממוצעת של 1.0% במדד מחירי ירקות ופירות בחודשים ינואר עד אפריל של שנת 2023 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022. לשם השוואה, מדד המחירים לצרכן עלה באותה התקופה בשיעור של 5.1%. בנוסף, לאורך עשור התוספת למדד המחירים לצרכן הנובעת מהתייקרות פירות וירקות טריים עומדת על 0.2% בלבד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה