כסף וצרכנות

קנסות בעשרות אלפי שקלים: זו התוכנית שתקל על הכיס

הרפורמה הכלכלית החדשה של שר הכלכלה ניר ברקת סיימה את רוב החקיקות המשמעותיות וביניהן תיקון חוק המאפשר קנסות של עד 100 מיליון שקלים על המונופולים. כך זה אמור לעזור לכיס של הצרכן
שירה יום טוב |  1
ניר ברקת (צילום פלאש 90/ שיר טורם, shutterstock)
שר הכלכלה ניר ברקת הכריז בשבוע שעבר על רפורמה חדשה בשוק מוצרי הצריכה על ענפיו השונים, תחת הכותרת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". מדובר במהלך בן שלושה שלבים שמטרתו לצמצם בירוקרטיה בתחום הייבוא באמצעות יישור קו מלא עם התקינה האירופית.
הערב פרסם שר הכלכלה סעיף נוסף מתוך הרפורמה, שמיועד ישירות למונופלים ולמאבק בהם במטרה לצמצם את השליטה שלהם בשוק. הצעד שהכריז עליו ברקת כבר בהצהרה הראשונית על הרפורמה, הוא קנס כבד שייאלצו לספוג במידה וינסו לפגוע בייבוא המקביל.
ברקת הודיע על קנס של 100 מיליון שקלים שיוטל על מונופול שייפגע בייבוא. ליבואן הרשמי, בשל הקשר הישיר שלו עם הספק, והמחויבות של הספק אליו יש לא מעט דרכים לפגוע בניסיונות יבוא מקביל. את הקנס שמציג כעת ברקת, יזמה בעבר, בשבתה כשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, והוא אף עבר בקריאה ראשונה אך לאחר מכן פוזרה הכנסת, ולא חזרו לעסוק בנושא.
החוק שעבר ללא מתנגדים קובע קנס של 8% ממחזור החברה שנמצאה כפוגעת בייבוא המקביל, ועד לתקרה של 100 מיליון שקלים. 
ברקת נאם והציג את סעיפי הרפורמה, אשר חלקם כבר נמצאים בשלבי הבשלה בתום אישור במליאת הכנסת בימים האחרונים, ופנה במהלך נאומו ל"מונופולים וקרטלים", שנכון להיות שולטים בשוק, כדבריו, והכריז כי ימי המונופלים נגמרו.
המהלך שמקודם מאחד כוחות בין משרד הכלכלה למשרד האוצר והבריאות כאשר בשלושת המשרדים נדרשו לעסוק באופן שבו יטופל התהליך שצפוי להכניס עשרות אלפי מוצרים חדשים לשוק, כששתי קטגוריות משמעותיות שמקודמות ברפורמה הן מוצרי מזון ומוצרי חשמל.
השר פתח את דבריו ואמר, "היום אני מבקש ומתכוון להציג לפניכם את עיקרי הרפורמה הגדולה ביותר שידעה הכלכלה הישראלית מזה שנים רבות. רפורמה של מה שטוב לאירופה טוב לישראל. מהיום הראשון שלי בתפקיד כשר הכלכלה הבנתי שאין פתרונות קסם. אני עזבתי את עולם העסקים והיזמות והגעתי לשירות הציבורי כדי לעשות שינויי עומק, שינויים אסטרטגיים אמיתיים.
 
"מה שטוב לאירופה טוב לישראל זו רפורמה שמשנה מהיסוד את שוק הצריכה במדינת ישראל. השוק שלנו תקוע עם מונופלים וקרטלים ששולטים בצרכנים ומונעים בתחרות שנים ארוכות. הרפורמה שאני מביא תביא סוף לשליטה של המונופולים ותפתח את השוק ותפתח את השוק לתחרות אמיתית שתוריד מחירים.
"השוק שלנו עמוס ברגולציה בירוקרטיה חסמים, תקנים מומצאים. המונופולים בנו את כל המנגנון שיימנע תחרות ויאפשר להם לשלוט בשוק. יש לי חדשות בשבילם: לא עוד. רפורמת מה שטוב לאירופה טוב לישראל צפויה לחסוך לכל משפחה ישראלית בין ששת אלפים לעשרת אלפים שקלים בשנה בקניות בסופר. חיסכון שכזה שקול למשכורת 13.
"הרפורמה בנויה בשלושה חלקים: החלק הראשון שכבר אושר בכנסת ללא מתנגדים קובע קנס של עד 100 מיליוני שקלים למי שייפגע בייבוא המקביל. השלב השני מאפשר להכניס לישראל סחורה מאירופה על סמך הצהרה וללא תלות במכון התקנים בכניסה לישראל.
 
"נגמרו הימים שתוקעים מכולות בנמלים כדי לייצר פה מוצרים ולמנוע תחרות. החלק הזה אושר בכנסת בקריאה שניה ושלישית גם כן ללא מתנגדים. כעת אנחנו לקראת החלק השלישי והחשוב שכולל אימוץ של התקינה האירופי. הוא קובע שכל מוצר שניתן לשווק באירופה יהיה ניתן לשווק בישראל. עשרות אלפי מוצרים שמשווקים באירופה ולא מגיעים לארץ בגלל החסמים ומונעים תחרות אמיתית.
"החלק השלישי אושר בממשלה וכעת עובר לחקיקה מהירה בכנסת. הרפורמה היא בשורה אדירה לא פעם אנחנו כישראלים שואלים את עצמנו כשמטיילים באירופה איך זה שבסופר באירופה המוצרים זולים בעשרות אחוזים לעומת המחירים בישראל. אותם מוצרים. הרפורמה שאנחנו מעבירים כעת תשים סוף לדבר הזה, מה שטוב ל-400 מיליון אירופיים טוב גם לעשרה מיליון ישראלים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הרבה דיבורים
    עעע 03/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הממשל הקודם התחיל ברפורמה הזו, עברו מספר שנים ועדיין מדברים על הרפורמה. לפי איך שזה נראה ממשלות יתחלפו וימשיכו לתאר את אותן רפורמות בזמן שהציבור בישראל משלם X3 על סחורה בסופר, מוצרי חשמל ועוד.
    סגור