כסף וצרכנות

הממשלה עם הגולן? זה הסכום שתשקיע לחיזוק ההתיישבות באזור

משרד החקלאות ישקיע עשרות מיליוני שקלים בשיפור תשתיות ובקידום חדשנות חקלאית בגולן. שר החקלאות, עודד פורר: "הגולן הוא נכס אסטרטגי וכלכלי שלא ממצה את הפוטנציאל הגלום בו"
איתמר כהן | 
עודד פורר, נפתלי בנט (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, ויקיפדיה)
הממשלה תאשר הבוקר (ראשון) תוכנית לפיתוח כלכלי של נפת רמת הגולן - במטרה לחזק את ההתיישבות באזור, לעודד מעבר של תושבים אליו ולהגדיל את הגיוון התעסוקתי בו. במסגרת זו, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשות השר עודד פורר, ישקיע כ-50 מיליון שקל לשיפור תשתיות ביישובי הגולן, וקידום חדשנות חקלאית באזור שבו החקלאות היא מקור פרנסה מרכזי.
נפת רמת הגולן, המשתרעת על פני כ-1,150 קמ"ר, היא אזור המאופיין בשיעור גידול האוכלוסין הנמוך ביותר בישראל - עם עלייה של פחות מ-14 אלף תושבים ב-2020-2005. בעקבות זאת, הממשלה תאשר הבוקר את התוכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית ביישובי המועצה האזורית גולן וקצרין ל-2025-2022.
על פי המועצה האזורית, החקלאות מהווה יותר מ-50% מהכלכלה האזורית בגולן - השיעור הגבוה ביותר בארץ. בשל כך, משרד החקלאות ופיתוח הכפר יוביל מיזמים מגוונים לחיזוק החקלאות המקומית, ההתיישבות הכפרית ופיתוח חקלאות מתקדמת עתירת ידע ומבוססת בינה מלאכותית.
במסגרת ההחלטה, ב-2025-2022 יקצה משרד החקלאות ופיתוח הכפר 35 מיליון שקל - 50% מתקציב המשרד ו-50% מתקציב תוספתי - לטובת שיפור חזות יישובים, שיפוץ מבני ציבור, ושיקום תשתיות ברחבי המועצה האזורית גולן. זאת, במטרה למשוך תושבים חדשים לטובת ההתיישבות הכפרית, ולשפר משמעותית את התשתית הציבורית והשירותים הזמינים לתושבים.
 
עוד במסגרת התוכנית, תוכן פרוגרמה למתחם של 300 דונם בקצרין, שבמסגרתה תיבחן, בין היתר, אפשרות להקמת מוסד אקדמי ללימודי רפואה וטרינרית, ובהתאם לפרוגרמה יתוכנן פארק חקלאי שיכלול גם מוקד לטיפול בבעלי חיים נטושים. לאחר אישור התוכנית, יוקצו בשלב הראשון של הפיתוח 4 מיליון שקל.
בנוסף, משרד החקלאות בשיתוף רשות החדשנות, יפעלו לקידום "מעבדה חיה לחקלאות", לצורך קידום בסיס נתונים חקלאיים לשימושי בינה מלאכותית. כמו כן, המשרד יפרסם קול קורא למיזמים העוסקים בפיתוח חקלאות עתירת ידע בגולן. משרד החקלאות ישקיע בתחומים אלה 11 מיליון שקל, מתוכם 3 מיליון שקל מתקציב תוספתי.
בנוסף, משרד החקלאות בשיתוף משרד האנרגיה, מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל, יובילו פרויקטים של מתקני חלוץ לדו-שימוש בשטחים חקלאיים כמקור לאנרגיה מתחדשת ונקייה. זאת, במטרה לקדם חקלאות אשר תתכתב עם הצרכים האקלימיים של מדינת ישראל כולה, ואזור הגולן בפרט.
גם במשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל - שבראשו עומד גם כן פורר - יתקצבו את התוכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית בגולן. בין היתר צפויים לעבור 3.5 מיליון שקל לטובת הוספת שירותים ושעות פעילות במוקד רפואה דחופה בקצרין, וכן 5 מיליון שקל יועברו לבניית מתחם משרדים פתוח (HUB), בנוסף למבנה דומה שהוקם על ידי המשרד בעבר.
עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הכפר, מסר כי "הגולן הוא נכס אסטרטגי וכלכלי אשר כיום לא ממצה את הפוטנציאל הגלום בו. באמצעות החלטת הממשלה המהפכנית הזו, הגולן יהפוך למוקד ידע וחדשנות שיספק מקומות עבודה חדשים, ימקסם את רווחת התושבים הוותיקים וימשוך צעירים להתיישבות הכפרית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה