תוכן שיווקי

מדריך ל-Mobile First Indexing ההיסטוריה הקצרה של האינטרנט הנייד

תוכן מקודם |
mobile (צילום Pixabay)
כאשר המכשירים הסלולריים הראשונים שיכלו להתחבר לאינטרנט הופיעו, רוב המסכים עדיין היו מוגבלים לכמה שורות בשחור לבן והגלישה נעשתה באתרים מבוססי טקסט עם מספר מאוד מצומצם של תמונות על מנת לכפר על הגישה האיטית לרשת. גם אחרי שכבר הגיעו הטלפונים הצבעוניים והחכמים יותר, רוב האתרים הסלולריים עדיין היו מוגבלים והגישה הייתה שהאתר הסלולרי צריך להיות נפרד מהאתר הרגיל על מנת שיהיה אפשר לעצב אותו ביתר קלות ולהתאים אותו למסכים הקטנים יחסית (בתקופה זו רוב המסכים עדיין היו בגודל של פחות מ-5 אינץ').
 
במרוצת השנים וככל שהטלפונים החכמים נעשו חכמים וגדולים יותר, כך גם היה צורך להתאים את אתרי האינטרנט ליותר ויותר סוגים של מכשירים ומסכים. בשלב זה החלה הגישה להשתנות ובמקום ליצור אתר ייעודי לסלולר, נוצרו אתרים מיוחדים שהתאימו את עצמם לגודל של המכשיר ולתכונות שלו. הפופולאריות והנוחות של האתרים הללו הללו הובילו לכך שכיום למעשה מרבית התעבורה ברשת מגיעה מטלפונים חכמים ולא ממחשבים נייחים או ניידים.
 

כיצד כל זה קשור לגוגל?

על מנת לספק לגולשים את האתרים הכי רלוונטיים גם בניידים, גוגל משתמשת בזחלן נפרד שבודק עד כמה כל אתר ידידותי למובייל ועל ידי כך יכול לדאוג לכך שאתרים ידידותיים לנייד יופיעו לפני האתרים האחרים. לעומת זאת, האינדקס שמכיל את האתרים עצמם התבסס קודם כל על האתרים בצורתם המקורית, ולכן גם אלגוריתם הדירוג הראשי התבסס על  הגרסאות הללו.
מכיוון שכיום היוצרות התהפכו ורוב הגולשים מגיעים מהנייד, גוגל נאלצה לשנות את הגישה שלה ולמעשה לשנות את האופן בו היא מוסיפה אתרים לאינדקס. חשוב להבין שלא מדובר בשני אינדקסים נפרדים, אלא רק בשינוי האופן בו פועל האינדקס הקיים.
גוגל קוראת לשיטת האינדוקס החדשה הזו Mobile First Index והיא הכריזה על הכוונה לעבור אליה בהדרגה כבר בנובמבר 2016, לפני כמעט שנתיים. המעבר הראשון של האתרים לשיטה החדשה התבצע במרץ 2018, אבל יכול מאוד להיות שקיבלתם הודעה בנוגע למעבר בחודש ספטמבר, אז גוגל שלחה כמות גדולה במיוחד של התראות דרך הסרצ' קונסול:

מהי המשמעות והאם צריך להיות מודאגים?מכיוון שרוב האתרים היום הם רספונסיבים והתוכן בנייד ובנייח הוא זהה לחלוטין או כמעט זהה לחלוטין, ה-Mobile First Index לא אמור להשפיע על הדירוגים של האתר. לעומת זאת, מי שהאתר הנייד שלו כולל רק תוכן חלקי או שהביצועים שלו נמוכים משמעותית מבחינת מהירות, עדיף שיתקן את הבעית הללו בהקדם. גוגל אמנם מבצעת את המעבר באופן הדרגתי ושולחת התראות גם למי שהאתר שלו עדיין לא מותאם לשיטה החדשה, אך בסופו של דבר זו תהיה השיטה היחידה.
ההמלצה הרשמית של גוגל היא לפעול רק כאשר קיים שוני בתוכן, במידע המובנה או בתגי המטה. בהקשר הזה יש לציין שהמקום המוקדש לתגי המטה בנייד אמנם קצר יותר, אך גוגל מסוגל כיום ליצור את הגרסאות הקצרות יותר על סמך הגרסאות הארוכות בדף המקורי. לכן, יצירה של שני סטים של תגי מטה אינה מומלצת ויכולה אפילו להזיק.
אגב, קיימים גם אתרים בהם המצב הוא הפוך והגרסה הניידת עברה מתיחת פנים רצינית בעוד הגרסה הרגילה נשארה כפי שהיא. לכאורה האתרים האלו אמורים דווקא ליהנות מהשינוי, אבל מקרים כמו זה של האתר Giphy מעלים את החשש שכרגע גוגל עדיין עשויה לפגוע בהם (למרות שבמקרה הספציפי הזה יש לאתר גם לא מעט בעיות On Page).

אתרים בכתובות נפרדות או סאב דומיין

אם קיימת הפרדה פיסית בין האתרים באמצעות סאב דומיין (לדוגמה, m.mywebsite.com), יש לבצע מספר פעולות נוספות:
1.שני האתרים צריכים להיות מאומתים בסרצ' קונסול
2.תגי ה-hreflang  לסימון של שפות צריכים להתאים לכל גרסה (לא לערבב ביניהן)
3.יש לבדוק שלגרסה הניידת יש מספיק משאבים על מנת לקבל תנועה מהזחלן הנייד
4.יש לוודא שההנחיות בקובץ robots.txt הן זהות
5.גם תגי הקנוניקל וה-alternate  (תגים נוספים לסימון שפות) חייבים להתאים לכל גרסה על מנת שגוגל לא יתעלם מדפים מקבילים.
למרות שגוגל לא מציינת זו, אתרי מובייל שמבנה הקישורים שלהם שונה באופן מהותי מזה שבגרסה הנייחת שלהם עשויים לספוג שינויים באופן בו גוגל מאנדקס אותם, ולכן גם התברגות על מילות מפתח מסוימות עשויות להשתנות (למרות שכרגע לא ברור מה ייקרה  לקישורים שמופיעים רק ב-Desktop  ואיך בדיוק גוגל ייתיחס אליהם). לכן, בכל מקרה חשוב לבדוק שאין דפים חשובים שנעלמו או אינם נגישים בגרסה הניידת גם אם התוכן לכאורה זהה.


דברים נוספים שיש לקחת בחשבון (על פי גוגל)

מכיוון שלעיתים אתרי מובייל מעוצבים בצורה מעט שונה גם אם הם רספונסיבים, גוגל מצאה לנכון להבהיר עוד כמה נקודות:
1.שילוב של תפריטים נפתחים לא יפגע בביצועי האתר הנייח בתוצאות.
2.ללא קשר לעדכון המובייל הנ"ל, גוגל שמה דגש גם על המהירות במובייל דרך עדכון נפרד. יחד עם זאת, רק אתרים איטיים מאוד יושפעו מהעדכון. השאיפה היא לצמצם כמה שיותר את זמן עליית האתר בכל הגרסאות שלו.
3.החשיבות של השינוי היא בעיקר בנוגע לתוכן ולא בנוגע לידידותיות לניידים. עם זאת, אתר שאינו מותאם לנייד עשוי לגרום למדדים נמוכים בכל מה שקשור לאחוז המרות, זמן שהייה, ביקורים חוזרים וכו'.


בדיקות נוספות שאפשר לבצע

1.אם אתם משתמשים בכלי שיכול לבצע בדיקת זחילה לאתר (Site Crawl Audit) כמו Screaming Frog, נסו לבדוק אותו גם במצב רגיל וגם במצב מובייל באמצעות שינוי ה-Agent. הפרמטרים שחשוב לבדוק הם מספר העמודים באינדקס, תגי noindex ומספר המילים בתוכן.
לדוגמה, ב-Screaming Frog האפשרות הזו נמצאת תחת תפריט Configuration ו-User Agent, אבל היא זמינה רק עבור מי שמשתמש בגרסה המלאה בתשלום.
 מי שרוצה כלי ספציפי לזחילה במחיר יותר נוח יכול לנסות את Sitebulb עם 14 ימי ניסיון חינם
2.אם אתם חושדים בעמודים ספציפיים, אתם לא חייבים לפתוח את הסמארטפון : בתוך כלי הפיתוח של כרום יש אפשרות לעבור למצב מובייל. פותחים אותם עם F12 ובסרגל הקטן למעלה לוחצים על האייקון של המסכים (מסומן בכחול). אחרי הלחיצה האתר יעבור למצב רספונסיבי, למרות שאפשר גם להשתמש בהדמיה של מכשירים ספציפיים (משום מה האפשרויות של גלקסי מצומצמות יותר מאלו של האייפון)
3.ישנם כלים פשוטים יחסית שבעזרתם אפשר לבדוק את מספר הקישורים בעמוד במובייל בלי להתקין תוספים אחרים לדפדפן.
4.יש לזכור שגוגל הזהירה בעבר על שימוש מוגזם במודעות במובייל. לכן, עכשיו האזהרה הזו אפילו חשובה יותר מאשר פעם. בישראל יש עדיין לא מעט אתרים שמשתמשים במודעות אגרסיביות יחסית או אפילו עמודי מעבר שעולים ישירות אחרי שנכנסים לאתר מגוגל.
אם ראיתם שינויים באופן בו האתר שלכם מתנהג או בביצועים שלו לאחר שקיבלתם הודעה מגוגל, נשמח לראות תגובות
נכתב בשיתוף עם חברת dooble קידום אתרים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה