קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: מה יהיו השפעות אישור קרן הסל לאת'ריום?

מה הסיכוי לאישור EFT על את'ריום בארה"ב, לאחר שלפני מספר ימים אושר בהונג קונג, ומה יהיו ההשפעות של האישור על עולם הקריפטו? נבחרת הקריפטו של ice עם התשובות
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
לאחר אישור קרנות הסל עוקבות אחר הביטקוין, הגיע תורו של האת'ריום (המטבע השני בגודלו בשוק הקריפטו). השבוע, אישר הרגולטור בהונג קונג קרן סל חדשה העוקבת אחר האת'ריום, ובכך הפכה לראשונה בעולם שמאשרת את הצטרפות המטבע למערכת הפיננסית המקובלת.
נבחרת הקריפטו של ice עונה לשאלה: מה הסיכוי לאישור EFT על אית'ריום בארה"ב, ומה יהיו ההשפעות של האישור על עולם הקריפטו?
 
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים:
"בעקבות האישור של קרן עוקבת (ETF) על איתריום בהונג קונג לפני מספר ימים, קיימת ציפייה שהרשות לניירות ערך בארצות הברית (SEC) אף היא תיעתר לבקשות להקמת מוצר דומה גם בשוק המקומי. עם זאת, אין וודאות מלאה שהדבר אכן יקרה. ההיסטוריה מלמדת שהרשות מהססת וזהירה מאוד בכל הנוגע לאישור קרנות סל על מטבעות קריפטו, והיא התנגדה לכך במשך שנים ארוכות. הלבטים שלה התעצמו בעקבות החשש שהאישור על קרנות סל עוקבות ביטקוין יסלול את הדרך לתקדים שימנע מהם לקבוע על פי שיקול דעתם אילו תעודות סל של נכסים דיגיטליים יורשו להגיע לשוק.
"את ההחלטה בנוגע לבקשות להנפקת קרן סל עוקבת אתריום (Spot ETH ETF), הרשות תקבל ככל הנראה במועד האחרון האפשרי, ה-23 במאי. המחזיקים בתחזית האופטימיות יתלו בכך שבמחלקת המחקר של סטנדרט צ'רטרד הסבירו כי הם אינם רואים שום סיבה מהותית עבור ה-SEC למנוע מסחר בקרנות סל עוקבות אתריום, זאת לאחר שאישור הבקשות לקרנות סל עוקבות ביטקוין סלל את הדרך.
"כדי להבין את הפוטנציאל הכלכלי העצום הקשור בהחלטה, מספיק להסתכל על שולחנה של הרשות לניירות ערך האמריקנית ה-SEC, שם כבר מונחות כמה בקשות להנפקת קרן סל עוקבת אתריום, בהן בקשה של בנק ההשקעות הגדול בעולם  Blackrock.
"באופן כללי, הסקרנות סביב תהליך האישור מביאה את האתריום לרגע ההחלטה בסנטימנט חיובי, לאחר שנים של ציפייה, פיתוח, תכנון ועיכובים בוצע מעבר לשיטת אימות עסקאות בשם Proof of Stake (או PoS), שמחסלת את הצורך ב'כרייה' והופכת את הרשת ליעילה יותר מבחינה אנרגטית, בהשוואה לביטקוין. הדבר היחיד הוודאי הוא שעד ההחלטה אנו צפויים לחרושת שמועות ורמזים אשר יביאו לתנודתיות וסקרנות מוגברת בשוק הקריפטו".
יובל רואש. צילום: יעל צור

בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
"בעיניי הסבירות לאישור קרן סל (ETF) לאת'ריום בחודש מאי בארה"ב נמוכה מ-30% בשלב זה, וזאת על אף אישור קרן הסל בהונג קונג. ישנן מספר סיבות לכך:
"האחת היא שמצד הרשות לני"ע בארה"ב (ה-SEC) מעמדו של את'ריום טרם הוסדר (האם מדובר בנייר ערך או בסחורה שכפופה לפיקוח של הועדה לפיקוח על מסחר בחוזים עתידיים וסחורות, ה-CFTC).
"השניה היא שהרשות לני"ע בראשותו של גרי גנסלר מנסה לשים מקלות בגלגלי התעשייה בכל הזדמנות, ולאחר שנחל הפסדים רבים - למי שעוקב בתעשייה זה ברור שהוא במסע צלב נגד קריפטו וישאר כך עד סוף הקדנציה שלו.
"השלישית היא שבעוד שלקראת אישור קרן הסל של ביטקוין היו שיחות ופגישות עם כלל מנפיקות קרנות הסל, שורה של עדכוני הבקשות, ומסרים מצד הרשות לני"ע שהיא משתפת פעולה - במקרה הנוכחי התקיימה עד כה פגישה אחת עם כולן יחדיו, וגם בה הרשות לני"ע לא שיתפה או נידבה מידע.
"עפ"י אנליסטים של בלומברג ו-JP Morgan הסיכויים נמוכים שזה יקרה עד מאי, אך נהיים גבוהים יותר (לעבר ה-60-70 אחוזים) ככל שמדברים על סוף השנה, ויותר מכך עד סוף 2025. במידה ויהיה אישור לקרן סל על אתריום, זה יגדיל את הגשר של כספי וול סטריט הגדולים לאקוסיסטם של אתריום, יוביל להזרמת כספים חדשים למטבע ולטוקנים הבנויים עליו, ובכללי יוביל ככל הנראה ל'הייפ' וציפייה כי קרנות סל נוספות יאושרו למטבעות אחרים".
בן סמוחה. צילום: איתמר אריאלי

שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכוןMasterkey:
"בשורה התחתונה לא הייתי בונה על אישור בקרוב. הנבואה ניתנה לשוטים אבל במקרה הנוכחי יש מספיק עקבות בשביל להבין איפה הרגולטור האמריקאי נמצא היום בנושא. לרגולטור האמריקאי לקח שנים רבות לאשר את תעודת הסל של ביטקוין. לזה יש מספר רב של סיבות שלא אפרט פה.
"התעודה אושרה רק לאחרונה ולכן סביר להניח שלפני שהרגולטור מאשר תעודות נוספות, הוא ירצה לראות את ההשפעות על השוק במקביל, כמו כן אית'ריום וביטקוין הן טכנולוגיות שונות במהות ובטכנולוגיה ואת זה הרגולטור בארה״ב יודע. נכון שהחברות הגדולות שהפיקו תעודת לביטקוין גם הגישו בקשה לאישור תעודת סל המחקה אית'ריום, אבל רק הזמן יגיד מי צודק מי טועה ואם בכלל צריך תעודת סל לאת'ריום".
שאולי רג'ואן. צילום: יעל צור

נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"בינואר יצאו לאוויר העולם קרנות הסל עוקבות ביטקוין, מה שמשך הרבה משתמשים לשוק בזכות הגופים המוסדיים שהנפיקו את אותן קרנות: ברגע שנוצר כזה ביקוש, מחיר הביטקוין עלה כי המנפיקים קנו עוד ועוד ביטקוין בכדי להחזיק את נכס הבסיס באופן תואם לביקוש לניירות שהנפיקו.
"אישור קרנות הסל הללו לא היה מובן מאליו. רשות ניירות ערך האמריקאית "אולצה" על ידי בית המשפט להבהיר את ההתנגדות שלה, לאור אישור של מוצרים הרבה יותר מסוכנים מקרנות עוקבות. עכשיו מעריכים לא מעט אנליסטים שהאישור לקרן סל צמודת איתריום במאי, כנראה שלא יבוא בקלות. חשוב להבין שאיתריום הוא נכס שונה מביטקוין והוא לא נועד רק להעביר ערך, אלא מיועד לשמש לפלטפורמה לתכנת עליה דברים נוספים. הוא פחות מבוזר, יש דמות שמזוהה עם ההקמה והפיתוח שלו, אפשר תיאורטית לשנות דברים בפרוטוקול בלחיצת כפתור והייתה הנפקה ראשונית לציבור של המטבע. לכן הטענה של רשות ניירות הערך בארה"ב כי הוא לא מתנהג כמטבע אלא כנייר ערך בפני עצמו, ועל כן ייתכן שחוקי ני"ע חלים עליו ואין לאשר קרן סל שכזאת.
"ההערכה שלי היא שאם לא יאושר ה-ETF, הקרנות שהגישו בקשה (בינהן בלאקרוק ועד) יפנו לסעד משפטי ויש סיכוי לא רע שבית המשפט יהיה לצידן. לכן גם אם לא יאושר במאי, ככל הנראה נראה קרן סל עוקבת איתריום מתישהו בעתיד הקרוב מה שיכניס עוד עניין לשוק המטבעות הדיגיטליים ויעלה את האימוץ הרחב. אמנם תהיה לו השפעה פחותה מהשפעת קרן הסל על ביטקוין, אבל עדיין חיובית מאוד".
נעה משיח. צילום: יעל צור

ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3:
"ראשית, הונג קונג היא טריטוריה סינית, כך שאין למהלכים הרגולטוריים שלה הרבה השפעה על מה שקורה בארה"ב. עם זאת, ביהמ"ש האמריקאי הבהיר ל-SEC, שצריכות להיות סיבות טובות מאוד למנוע הפעלה של ETF, מה שהוביל בסופו של עניין לאישור קרנות אלה על ביטקוין.
"חשוב לציין כי אית'ריום שונה מהותית מביטקוין. בעוד רבים רואים בביטקוין כזהב דיגיטלי, מטבע אמין שמשמש לשמירה והעברת ערך, איתריום לא אמור להיות רק מטבע. להפיך, החזום של איתריום הוא להפוך להיות מחשב עולמי, שכן רשת האיתריום מאפשרת לא רק העברת ערך אלא הרצת קוד תוכנה עליה, וביצוע חישובים מבוזרים. זה עוד נשמע רחוק, אבל למעשה אנחנו רואים את זה קורה בעולם- אלפי תוכנות (חוזים חכמים) רצות כבר היום על רשת האיתריום ומשמשות עשרות מיליוני משתמשים, כך שאחזקה של איתריום במחסנים, לטובת ETF, לאו דווקא תהיה יעילה. 
"זאת ועוד, בניגוד לביטקוין, קצב ההנפקה של המטבעות לא נקבע מראש ולא נותר קבוע, אלא הוא נתון לשינויים עיתיים, כך שערך המטבע לאו דווקא נע בקורולציה לשימושים בו או לפופולריות שלו. על כן ETF יהיה אכן בשורה, אבל הוא בעיקר יעיד על המשך האימוץ של טכנולוגיות המטבעות המבוזרים אל תוך הכלכלה המסורתית העולמית".
ניר הירשמן. צילום: יעל צור

עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין:

"לאחר שראינו מה עשו תעודות הסל על הביטקוין לאחר אישורן, אנו עדים ללא ספק למגמה. מגמה בה עוד עולם המטבעות הקריפטוגרפיים הופך לחלק אינטגרלי משוק ההון. במסלול הזה ללב המיינסטרים נשאלת השאלה האם זו התחנה האחרונה של הביטקוין או שלאחר שהציבור הרחב יתוודע אליו, טכנולוגיית העברת הכספים המבוזרת תחליף מעשית את הבנקים".

"ביחס לetf על איתריום בארה"ב- אם נתסכל על הדברים ממבט על אנחנו בהחלט בדרך לשם. עוד ועוד תחנות בדרך מבססות את הביטקוין ועולם הקריפטו כלגיטימי ויש לנו רק לברך על כך. מהזווית האקטואלית, ממש מחר אירוע החציה יתקיים כך שפחות ביטקוינים יופצו לעולם בכל כריית בלוק. האם האירוע ישפיע על מחיר הביטקוין? נמתין ונדע. לסיום אאחל חג שמח לכל בית ישראל ולקהילת המטבעות הקריפטוגרפיים בישראל. הביטקוין יוצא של  מעבדות לחירות וזה בהחלט מרגש".

גיא סרוסי (צילום: אילן אסייג)

חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד פרוקסיביט:
"השבוע פורסם כי הרשויות בהונג קונג אישרו קרנות ספוט ETF למסחר על הביטקוין וגם על א'תריום – מדובר בצעד חיובי בהתפתחות, באסדרה ובלגיטימציה של תחום המטבעות הדיגיטליים ובהפיכתו לחלק בלתי נפרד משוק ההון העולמי. זאת לאחר שגם בארה"ב כבר  פועלות קרנות ETF למסחר על הביטקוין.
"יחד עם זאת, למרות שאישור קרן מסחר על האתריום בהונג קונג הוא תקדים מעניין, להערכתי  הוא לא ישפיע, לפחות בזמן הקרוב, על אישור קרן שכזו גם בארה"ב.
"האת'ריום, ממשיך להציג ביצועים טובים מאחיו הגדול הביטקוין, וזה לא מגיע בחלל ריק. הרבה רחש היה סביב הדיונים בוועידת הגוף המפקח ה–SEC (רשות לניירות ערך האמריקאית) על הנפקת קרן ספוט של אתריום. עד כה, המצב אינו נראה אופטימי, הוועידה אמורה לפרסם את החלטה במועד הסופי: ה 23 במאי. הסיבה שגורמים בתעשייה אינם אופטימיים לגבי אישור ההנפקה שהגישו אותם גופי ענק כמו בלאקרוק ו ARK היא העובדה שהדיונים והחלפת הטיוטות אינם בקצב גובהה כפי שקרה במקרה של ביטקוין. לדברי אנליסטים ברחבי העולם מדובר באינדיקציה המצביעה על כוונת ה SEC שלא לאשר את קרן הספוט על איתריום. 
"יתרה מכך, ישנם ידיעות רבות על חקירה סודית המתנהלת כנגד הארגון של את'ריום: Ethereum Foundation –  - ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו לפתח את רשת הא'תריום, החקירה מעמידה בסימן את מעמדו המשפטי של המטבע והחשש הוא שיסווגו את המטבע כנייר ערך – מה שיעכב לחלוטין הנפקת של קרן ספוט ויחולל לא מעט בעיות למטבע ולארגון.
"בקרב גופי ההשקעות האמריקאים קיים חשש שכל עוד אין אלטרנטיבה אחרת, כספם של אלו המעוניינים ב-ETF על האתריום יזרום לבורסה בהונג קונג שמציעה מכשיר שבבורסות האמריקאיות אינן יודעות להציע עדיין.  גופי ההשקעות הללו עובדים חזק על הנפקת קרן ומבינים את הפוטנציאל הכלכלי. הבעיה שלהם היא שהרשות לניירות ערך האמריקאית עובדת בקצב שלה ותוך התעלמות מחשש זה. כאמור יש להם עד ה-23 למאי לשכנע את הרגולטור האמריקאי שהם מסוגלים לכך תוך עמידה בכל חוקי ניירות הערך".

חיים ונציה. צילום: יעל צור
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה