השוק

הכלכלה מתאוששות: מדד מנהלי הרכש עלה ב-1.9 נק'

מדד מנהלי הרכש הוא אחד הכלים למדוד פעילות כלכלית כשבארה"ב עורך את המדד JP מורגן ואילו בישראל עורך את המדד הזה בנק הפועלים; המדד בחודש מרץ עלה ב-1.9 נקודות והוא מצביע על התרחבות כלכלית 
ניצן כהן | 
ישראל, איראן (צילום vecteezy, shutterstock)
מדד מנהלי הרכש הוא אחד הכלים למדוד את הפעילות הכלכלית ומשמעותו עד כמה האחראים על הרכש בפירמות מרגישים בטוחים מספיק כדי להגדיל את ההזמנות שלהם; באופן עקרוני מדד מעל 50 נקודות מצביע על התרחבות כלכלית בעוד מדד נמוך מזה נחשב למצביע על התכווצות כלכלית.
בארה"ב עורך את המדד הזה JP מורגן ואילו בישראל עורך את המדד הזה בנק הפועלים, מה שמקנה לו מצידת אמינות גבוהה.
 
אם כן, מהנתונים עולה כי מדד מנהלי הרכש לחודש מרץ עלה ב-1.9 נקודות לרמה של 51 נקודות. המדד עבר להצביע על התרחבות, לאחר שחודש קודם היה מעט מתחת לרמה של 50 נקודות.
פילוח הרכב המדד מגלה כי רכיב ההזמנות המקומיות עלה החודש באופן משמעותי ב-4.6 נקודות ורכיב תפוקות הייצור עלה החודש ב-2.9 נקודות. רכיב ההזמנות מחו"ל ירד החודש ב-1.1 נקודות ונמצא מזה 14 חודשים מתחת לרמה של 50 נקודות. רכיב התעסוקה עלה החודש ב-2.7 נקודות, אם כי הוא נמצא מזה 14 חודשים מתחת לרמה של 50 נקודות.
מדד מנהלי הרכש העולמי עלה החודש במעט לרמה של 50.6 נקודות מ-50.3 נקודות בחודש הקודם. בארה"ב מדד ה-ISM עלה החודש לרמה של 50.3 נקודות מ-47.8 נקודות. מדד מנהלי הרכש בגוש האירו ירד במעט לרמה של 46.1 נקודות מ-46.5 נקודות, ומדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) עלה לרמה של 51.1 נקודות מ-50.9 נקודות.
מבנק הפועלים נמסר כי : "לראשונה מאז פרוץ המלחמה חצה מדד מנהלי הרכש את רמת ה-50 נקודות. רמת המדד עדיין קרובה לגבול שמפריד בין התרחבות להתכווצות, ויש לזכור שעליית הפעילות היא ביחס לרמות נמוכות יחסית. סביר להניח שחזרת המפונים ליישובי הדרום תרמה לשיפר במדד מנהלי הרכש. נתוני מדד מנהי הרכש מצביעים על פער משמעותי בין ההזמנות לשוק המקומי לאלו שמחו"ל.
"רכיבי ההזמנות המקומיות ותפוקות הייצור עלו החודש והם מצביעים על התרחבות, ואילו רכיב ההזמנות ליצוא ירד החודש והוא מוסיף להצביע על התכווצות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה