השוק

הלפרין: "נפעל נגד עסקים שינצלו את התקופה להעלות מחירים"

הממונה על התחרות במשק הודיעה כי לתפעיל צעדי אכיפה כנגד עסקים הגובים מחירים מופקעים עבור מוצרים כמו אלכוג'ל, כפפות ומסכות פנים. המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה משר הבריאות לפרסם בנושא מחירון מפוקח לציבור 

רועי בהריר-פרל | 
מיכל הלפרין (צילום דוברות הכנסת יצחק הררי, unsplash, pixabay)
עקב הדיווחים הרבים על מחירים מופקעים שגובים עסקים שונים עבור מוצרים חיוניים כמו אלכוג'ל, כפפות ומסכות פנים, תוך ניצול משבר הקורונה, נכנסת לתמונה בימים אלה רשות התחרות ומצהירה כי בכוונתה לפעול נגד התופעה ביד קשה. 
עוד לפני כשבועיים הודיעה מיכל הלפרין, הממונה על התחרות במשק, כי "על עסקים להקפיד לשמור על נורמות תחרותיות גם בעת משבר וכי אין לנצל את קשיי התקופה על מנת לפגוע בתחרות, בצרכן ובציבור״. כעת, כאמור, נוכח עליות המחירים בימים האחרונים, נראה כי הרשות עוברת מדיבורים למעשים, כשההתייחסות היא לא רק למוצרי חירום אלא גם לתחומים חיוניים אחרים. 
"בימים אלה, בהם מצויה ישראל בעיצומו של משבר נגיף הקורונה, נוצרה תלות רבה של משקי הבית בישראל באספקה סדירה של מוצרי מזון וטואלטיקה", אמרה הלפרין, "לפיכך זוכים ענפים אלה לתשומת לב מיוחדת מצד רשות התחרות, שעוקבת באופן צמוד אחרי התנהלותם של הגורמים הפועלים בענף כדי לוודא שהם אינם מנצלים את התלות של הצרכנים לצורך פגיעה בתחרות ובציבור".
"ככל שיתברר כי עסקים ניצלו את קשיי התקופה לצורך התנהגות אנטי-תחרותית, היא לא תהסס לפעול באמצעים שעומדים לרשותה לצורך תיקון המצב ואף לנקוט צעדי אכיפה גם בעת הזאת", הוסיפה. 
במקביל, המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה משר הבריאות לפרסם מחירון מפוקח לציבור עם מידע על המסכות השונות שניתן לקנות בארץ - זאת, לאחר שהתקבלו אצלה תלונות רבות על משווקים שגובים מחיר מופרז גם על מסכות שאינן מגנות מפני קורונה. 
מבדיקה של "אתר זאפ השוואת מחירים" עולה כי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה יש עלייה בביקוש של 3,350% למסכות פנים. בתוך כך נרשמה  עלייה של כ-500% בכל שבוע בהשוואה לשבוע הראשון של מרץ. ב-30 במרץ, נרשמה עלייה של 52% בביקוש. 

באתר בדקו את עליית מחירי המסכות לאורך התקופה. כך למשל מחיר ממוצע לפני המשבר (1-14/3) עמד על 33 שקלים. בשבוע הראשון למשבר (15-21/3) המחיר הממוצע עלה ל - 41 שקלים. בשבוע השני למשבר (22-28/3) המחיר זינק ב-יותר מ-53% ל – 63 שקלים והחל מתחילת השבוע, המחיר הממוצע עומד על 81 שקלים, עלייה נוספת של 28.5%. 
"לאור פניות הצרכנים שאנו מקבלים, אנו רואים כי גם במקרה הזה חוקי הביקוש וההיצע שולטים, והקמעונאים השונים לא מהססים לנצל את מצוקת הציבור ולגבות מחירים לא הוגנים ולא הגיוניים על מסכות, שלעיתים כלל אינן רלוונטיות", כתב לאחרונה מנכ"ל המועצה עופר מרום לשר הבריאות יעקב ליצמן. "בהיעדר מידע זמין ואמין, הצרכנים עלולים לרכוש מוצר מיותר או כזה שנמכר במחיר מופרז".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה