השוק

האם הציוצים של אילון מאסק יכניסו את שוק ההון הישראלי לביטקוין?

טסלה הודיעה כי על השקעה של 1.5 מיליארד דולר במטבע הדיגיטלי. מדובר בצעד משמעותי וסנונית ראשונה שתשנה את כל כללי המשחק בשוק הביטקויון. האם בקרוב נראה גם חברות ישראליות ציבורית נכנסת לעולם הביטקוין? | טור אורח
אלי מיזרוח | 
אלי מיזרוח (צילום אוסנת ניר)
הציוץ של אילון מאסק על רכישת ביטקוין בשווי 1.5 מיליארד דולר הדהד בכל השווקים. חברת טסלה הודיעה על השקעה של 1.5 מיליארד דולר במטבע הביטקוין, ומבטיחה להתחיל לקבל ביטקוין כאמצעי תשלום עבור מוצריה בעתיד הקרוב.
אומנם ציוץ קטן אבל מהלך כמעט היסטורי, מדובר בצעד משמעותי וסנונית ראשונה שתשנה את כל כללי המשחק בשוק הביטקויון בפרט ובתחום המטבעות הדיגיטליים בכלל. האם בקרוב נראה גם חברות ישראליות ציבורית נכנסת לעולם הביטקוין?
אם נעקוב אחרי השבוע האחרון נגלה שקרו שלושה דברים מעניינים בעולם המטבעות הדיגיטליים. הראשון, שתפס את תשומת הלב הציבורית אבל לאו דווקא הכי משמעותי, אילון מאסק, מנכ"ל ובעלי חברת הרכב החשמלי טסלה, פרסם מספר ציוצים בטוויטר על הביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים. למאסק יש היסטוריה ארוכה של ציוצים ולכל ציוץ יש היסטוריה ארוכה של השפעה על השוק. למרות זאת, הסיפור המשמעותי הוא שטסלה הודיעה לרשות ניירות הערך האמריקאית על רכישת מיליארד וחצי דולר במטבע ביטקוין. החלטה זו הקפיצה את שווי המטבע וגרמה לקפיצת. מדרגה בתשומת הלב של חברות ומשקיעים רבים בביטקוין.
חשוב להכניס את ההצהרה של חברת טסלה לתוך פרספקטיבה - לפני מספר חודשים הרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) עשתה סדר לחברות ציבוריות שרוצות להחזיק ביטקוין והחליטה כי ניתן להחזיק במטבע הדיגיטלי כל עוד מדווחים ונותנים על כך גילוי. ברגע שיצאה החלטת הרשות, חברות אמריקאית רבות נכנסו לביטקוין.
מגמה זו דחפה את חברת טסלה לרכוש ביטקוין, אך בשונה מהחברות האחרות – לראשונה היה מדובר בחברה מהמובילות בעולם ובסכום הגבוה ביותר שנרכש על ידי חברה ציבורית מאז ומעולם. על בסיס זה מחיר הביטקוין עלה השבוע ביותר מ-20%. אני מאמין שהאמירה המשמעותית של טסלה, שמעתה לא תחזיק את ההון שלה רק בדולרים אלא גם בביטקוין, תגרום לעוד חברות גדולות לאזור אומץ ולרכוש מטבעות דיגיטלים כחלק מאחזקות החברה.
הדבר השלישי שקרה השבוע הוא שטסלה הודיעה עוד כי בעתיד הקרוב תאפשר לרכוש את מוצרי החברה בביטקוין. הדבר החשוב באמירה הזו הוא לא בעובדה שחברות יחלו לאפשר לקנות בביטקוין, אלא שחברות מבינות את רוח התקופה ומגיעות להבנה שהרבה משקיעים וצרכנים צעירים מחזיקים חסכונות בביטקוין ולא רק במטבעות מסורתיים. בכך מצטרפת טסלה לפייפאל כחלוצים בהתחברות לרוח השינוי בהרגלי צריכה פיננסים של הדור הצעיר.
אין לנו ספק שכתוצאה מאירועים אלו, נמשיך לראות בקרוב גם חברות ישראליות ציבוריות נכנסות לביטקוין ומגוונות את תיק האחזקות שלהן. כבר ברבעון האחרון של 2020 הייתה התעניינות משמעותית של המוסדיים בארץ לבנות לעצמם חשיפה לביטקוין, עבור מוצרי חיסכון לטווח ארוך.
המוסדיים הגדולים בארץ, לדוגמה, מעוניינים להפוך 0.1-0.5% מתיק קופות הגמל או קרנות הפנסיה לביטקוין - מדובר בעשרות מיליוני דולרים לכל גוף מוסדי גדול. כיום הערכות בשוק מדברות על למעלה ממיליארד וחצי שקל אחזקות במטבעות דיגיטליים בישראל, חלקם ממשקיעים פרטיים קטנים והרוב ממשקיעים גדולים ומתוחכמים, אך זה עדיין לא תואם את הביקוש בשוק, את רוח התקופה או את קהל המשקיעים הצעירים שבקרוב ישלטו בכלכלה.
בחודשים האחרונים, ובמיוחד אחרי ההסדרה שנעשתה על ידי ה-SEC, כניסת חברות ציבוריות ומוסדיים אמריקאים, והבאזז שיצר אילון מאסק, עולה הביקוש למטבעות קריפטו, ובראשן ביטקוין, בקרב הציבור הרחב. הביטקוין הוא מטבע מאוד תנודתי וכל מי שנכנס אליו צריך לדעת שבן-לילה הוא יכול לעלות או לרדת בעשרות אחוזים. מאידך, ככל שיהיה יותר כסף מוסדי שנכנס לעולם מטבעות הקריפטו, כך עם הזמן התנודתיות תקטן. כמו בכל דבר, גם בשוק הביטקוין דרושה יד יציבה של חברות מבוססות וטסלה היא סנונית ראשונה וחשובה אך חברות צריכות להבין שהצרכנים השתנו ואיתם עולם הפיננסיים. ככל שיצטרפו יותר חברות ישראליות לשוק הקריפטו, כך ישראל תוכל ליהנות מרווחי המטבע הדיגיטלי שעתיד להמשיך במגמת העלייה.
במיוחד בתקופה האחרונה בה שלט בשוק חוסר ודאות שהתבטא בירידות ועליות קיצוניות, הביטקוין קיבל ערך המקביל לזהב – מדד ניטרלי, המהווה גידור מול הדולר. לא סתם חברת טסלה בחרה להשקיע במטבע מיליארד וחצי דולר ולא סתם מנכ"ל החברה, אילון מאסק, עם הציוצים שלו על עולם הקריפטו, הפך ללוחם הצדק של הדור הצעיר שמחפש אלטרנטיבות כלכליות ושינוי של חוקי המשחק הפיננסי.
הכותב: אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות סילבר קסטל המתמחה בניהול נכסים דיגיטליים עבור משקיעים כשירים ומוסדיים 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה