השוק

אמזון חתמה על עסקת ענק, והמתחרה של טסלה קרסה

יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית השנייה בשווי השוק העולמי צנחה בבורסה לאחר שאמזון הודיעה על עסקה שעשויה לסמן כי היא לא מאמינה שהחברה הצעירה מסוגלת לספק לה רכבים

יאיר מור |  1
ג'ף בזוס (צילום freepik ,flickr/ Public.Resource.Org)
פחות מחודשיים לאחר שנסקה למקום השלישי ברשימת יצרניות הרכב בעלות שווי השוק הגבוה בעולם, אמש (רביעי) צנחה יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית Rivian באופן משמעותי, וירדה שלושה מקומות ברשימה, לאחר שבחודש האחרון של 2021 כבר ירדה מהמקום השלישי לחמישי.
 
הסיבה לצניחה היתה הודעה על חתימת עסקת ענק בין ענקית הקמעונאות ברשת אמזון לבין Stellantis, תאגיד הרכב ההולנדי שנוצר לפני שנה בעקבות הסכם המיזוג שנחתם ב-2020 בין קבוצת פיג'ו-סיטרואן הצרפתית לקבוצת פיאט-קרייזלר האמריקאית-איטלקית. פרטי ההסכם לא נמסרו, אך צוין כי אמזון הזמינה מסטלאנטיס רכבים מסחריים חשמליים למשלוחים של מוצרים ממחסניה לצרכנים, ומנכ"ל התאגיד, קארלוס טַאבַארֶס, ציין כי מדובר ב"מספר משמעותי" של כלי רכב, שאספקתם לאמזון צפויה להתחיל ב-2023.
נראה שבשוק תפסו את ההסכם הזה כפגיעה מהותית במעמדה של ריוויאן, שבה השקיעה אמזון ב-2019 בהסכם שכלל הזמנה של 100,000 רכבים מסחריים חשמליים למשלוחים, ש-10,000 הראשונים מהם אמורים להיות מסופקים השנה והיתר על פני העשור הבא. כתוצאה מההבנה הזו, צנחה מניית ריוויאן ב-10% ושווי השוק שלה ירד ל-80 מיליארד דולר – מקום שמיני בעולם. זאת בעוד מנייית סטלאנטיס עלתה בכאחוז ושווי השוק שלה הגיע ל-64.1 מיליארד דולר – מקום 11 בעולם.
מדובר בנפילה משמעותית שנייה של ריוויאן בשבועות האחרונים, לאחר מה שנראה היה כהצלחה מסחררת: החברה, שהוקמה ב-2009, החלה למכור רכבים בפועל רק בספטמבר 2021, הונפקה בוול סטריט באוקטובר, ותוך שבוע נסק שווי השוק שלה ל-144 מיליארד דולר והביא אותה למקום השלישי בעולם – מעל פורד, שהשקיעה בה ב-2019, וג'נרל מוטורס – מה שגרם גם לישראלים רבים לבחון השקעה בה. עם זאת, תוך זמן קצר הגיעה ירידה, לאחר שפורד, שכאמור השקיעה בריוויאן, הודיעה על ביטול מיזם משותף לייצור רכבים חשמליים.
ריוויאן, מצידה, טענה בתגובה לצלילת המניה שלה כי העסקה שלה עם אמזון "קיימת, משגשגת ופורחת", וכי העסקה היא "חדשות טובות לתעשייה". לדבריה, "ציים גדולים הממוקדים בחשמול וניטרליות פחמן מייצגים ניצחון למשימה". היא אף הוסיפה הבהרה כי "הגודל של אמזון הוא חסר תקדים מבחינה עולמית, ואנו מצפים מהם לרכוש רכבים מספקים רבים".
גם אמזון מיהרה להבהיר כי יחסיה עם ריוויאן נותרו ללא שינוי. "אנו ממשיכים להתרגש מהקשר שלנו עם ריוויאן, וזה לא משנה כלום בנוגע להשקעה, שיתוף הפעולה, גודל ותזמון ההזמנה (מריוויאן)", נכתב בהודעת החברה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם אני רוצה (ל"ת)
    רמי 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור