השוק

כך "נקמה" פורד ביצרנית הרכב החשמלי שעקפה אותה בסיבוב

ענקית הרכב האמריקאית, שחוותה כמה שנים קשות, ניסתה לצאת מהן על ידי השקעה בסטארטאפ רכב חשמלי קטן. אחרי שהוא זינק לשווי שוק כפול משלה, היא הכניסה לו מכה בטמבון שהפילה את המניה
יאיר מור | 
טנדר R1T של Rivian (צילום יח"צ)
תאונה חזיתית: מניית חברת הרכב החשמלי Rivian צוללת היום בבורסת נאסד"ק בניו-יורק ביותר מ-12%, ושווי השוק שלה יורד אל מתחת ל-100 מיליון דולר, פחות משבוע לאחר שדיווחנו כאן כי עברה את רף ה-150 מיליארד דולר והחלה לאיים על טויוטה כיצרנית הרכב השנייה בשוויה בעולם, אחרי טסלה. זאת בעוד מניית פורד מזנקת ביותר מ-6%.
 
הסיבה לשני השינויים הדרמטיים נעוצה כנראה, לפחות בחלקה, בהודעה משותפת של החברות ביום שישי האחרון, כאשר הודיעו על ביטול תוכניות לייצור משותף של רכבים חשמליים. שיתוף הפעולה הוכרז ב-2019, אז השקיעה פורד, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, כחצי מיליארד דולר בסטארטאפ האמריקאי המתמקד כרגע בטנדרים חשמליים ומיני-משאיות משלוחים המיוצרות באופן ייעודי עבור אמזון. בשנה שעברה היא הודיעה על שינוי בתוכניות שלה, מעבודה משותפת על גרסה חשמלית לרכב היוקרה לינקולן לעבודה על דגמים אחרים. עתה היא הודיעה כי כלל לא תייצר רכבים בשיתוף עם ריוויאן.
הסיבה, לדברי מנכ"ל פורד ג'ים פארלי, אינה שחלוצת הרכבים הממונעים אינה מעוניינת עוד בקשר עם ריוויאן. להיפך: גם פורד וגם ריוויאן הדגישו בהודעותיהן שפורד ממשיכה להחזיק ב-12% ממניות הסטארטאפ, ששוויין כרגע יותר מ-10 מיליארד דולר. עם זאת, לדברי פארלי, לפורד "ביטחון גובר והולך" ביכולתה "לנצח בשוק הרכב בכוחות עצמה" – כלומר על ידי פיתוח רכב חשמלי ללא סיוע חיצוני. הוא הוסיף שמעבר להשקעה, ריוויאן ממשיכה גם להיות לקוחה של פורד, שמייצרת חלקים מסוימים עבור הרכבים שהסטארטאפ החל למכור רק לפני מספר שבועות.
סיבה אפשרית נוספת לצלילה של מניית ריוויאן היא פרסום של אתר The Information מסוף השבוע, לפיו בדיקה של אמזון גילתה שמשאיות המשלוחים שייצרה עבורה ריוויאן מספקות חיי סוללה נמוכים בעשרות אחוזים מהמובטח.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה