בארץ

חוק הגיוס: איזה תרחיש באמת יביא את החרדים ללשכת הגיוס?

בזמן שחקיקת הרפורמה המשפטית נמצאת בהשהיה, חוק אחר לגמרי תופס את תשומת הלב של הציבור ולא בפעם הראשונה. חוק הגיוס עתיד לחזור גם הוא בקרוב לשולחנה של הכנסת, והפעם הדיון סובב סביב שאלה עיקרית אחת - מאיזה גיל יש להעניק פטור מגיוס? אלו התרחישים האפשריים
מערכת ice | 
לשכת גיוס (צילום Olivier Fitoussi/Flash90)
בזמן שחקיקת הרפורמה המשפטית נמצאת בהשהיה, חוק אחר לגמרי תופס את תשומת הלב של הציבור ולא בפעם הראשונה. חוק הגיוס עתיד לחזור גם הוא בקרוב לשולחנה של הכנסת, והפעם הדיון סובב סביב שאלה עיקרית אחת - מאיזה גיל יש להעניק פטור מגיוס?
שר הביטחון גלנט דורש את גיל 23 ומקווה שהחרדים יגיעו להתגייס, מנגד ש"ס רוצה 21 כדי שהם יצאו לכאורה בהקדם לשוק עבודה, ונזכיר שזו האחרונה היא המטרה העיקרית של כל המהלך, לצד הסיפור הנושן של "שוויון בנטל". אך כעת נשאלת השאלה הפרקטית - איזה רף באמת יהיה יעיל עבור המטרה?
 
בבדיקה שנעשתה ב-N12, נטען על גורם מהמכון החרדי למחקרי מדיניות כי נושא הגיל מאוד משמעותי. גיל הנישואים הממוצע של החרדים עומד על כ-22.5. לכן, נושא הגיל במסגרת החוק קריטי. אם הוא עומד על גיל 21 יש בפני החרדי יותר אפשרויות. אם הוא יעמוד על 23, האפשרויות פוחתות היות שכבר יש לו משפחה שצריך לדאוג לה.
בסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה נמצא כי אם הגיל ירד ל-21 אז היקף החרדים שיצאו לשוק העבודה יהיה גבוה יותר. עם זאת, יש לשים לב להבדלים בין הזרמים השונים. למשל, הליטאים נוטים יותר ללימודים תורה, והזרם הספרדי גם מעט גם ללימודי חול וליציאה לשוק העבודה.
נזכיר כי החשש העיקרי מהורדת גיל הפטור ל-21 היא שהחרדים פשוט לא יתגייסו. מנגד, אם גיל הפטור יעמוד על 23 הוא לכאורה יותר סביר לשקול גיוס. מה באמת מכל אלו יהיה פרקטי? נצטרך לחכות לתוצאות מבחן הזמן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה