בארץ

נציבות שירות המדינה בהנחיה לעובדים: מסמכים בלשון זכר בלבד

נציבות שירות המדינה הורתה לעובדיה להפסיק לפרסם מסמכים רשמיים, דוגמת מכרזים, בהם ישנה פנייה לשני המנים בעזרת לוכסנים. במכתב רשמי לעובדים נדרש מהם לכתוב בלשון זכר בלבד ולציין כי המסמך פונה לשני המינים
מערכת ice | 
חתימה על מסמכים (צילום vecteezy)
בעידן בו הולך וגובר השימוש בלוכסנים ונקודות כדי לציין את שני המינים בבת אחת, מסתמן כי במשרדי ממשלה שונים לא ממש אוהבים את הגישה הזו. היום פורסם בוואלה כי נציבות שירות המדינה הורתה לעובדיה להפסיק לפרסם מסמכים רשמיים, דוגמת מכרזים, בהם ישנה פנייה לשני המנים בעזרת לוכסנים.
בהנחיה של הנציב, דניאל הרשקוביץ, נכתב: "על פי כללי האקדמיה ללשון העברית, צורת הזכר היא הצורה הסתמית, הלא מסומנת. שימוש בלוכסנים מסרבל את הכתוב ומקשה את הקריאה, ואף יוצר שיבושים לשוניים. לאור אלו... יש להקפיד על כתיבת מסמכים... בלשון זכר סתמית, ללא לוכסנים".
כמובן שנושא זה מהווה מחלוקת לא קטנה בשנים האחרונות וישנם רבים שמתנגדים לכתיב מעורב, ולא רק על בסיס טהרת העברית, בהם חבר הכנסת אבי מעוז שגם התנגד לפניות בלשון נקבה ולא רק בזכר. לאחר פרסום הידיעה, חברת הכנסת מירב כהן צייצה: "יש תחושה שהממשלה הזו שונאת נשים".
 
מהנציבות נמסר לוואלה בתגובה כי "לאחר בחינת הסוגיה, החליטה נציבות שירות המדינה לאמץ את כללי האקדמיה ללשון עברית... בפתח כל מסמך תופיע הערה המבהירה כי השימוש בלשון זו נעשה מטעמי תקינות השפה, והפניה הינה לנשים וגברים כאחד".
יש לציין כי אף שהאקדמיה ללשון בהחלט לא דוגלת בשימוש של נקודות ולוכסנים לייצוג של שני המגדרים, ניתן עדיין להפנות מסמכים רשמיים בלשון רבים כדי לנסות ולגשר על הפער.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה