קבוצת קו מנחה אייס Bizportal תפוז flix טאבו ישיר תקדין חשבים מגמות רשם החברות

תחקיר המאחזים של מתן חודורוב: פניה ל'חדשות 10' - "להתעלם ממכון 'מולד'"

זעם במועצת יש"ע על הכתבה שהתבססה על נתוני 'מולד': "ארגון שמאל מובהק". ביקורת גם בתקשורת על הממצאים. 'חדשות 10': "דוחים את הטענות"
 |  1
תחקיר המאחזים של מתן חודורוב: פניה ל'חדשות 10' - "להתעלם ממכון 'מולד'"
מתן חודורוב מתוך אנליסט (צילום מסך: באדיבות ערוץ 10), צילום: צילום מסך: באדיבות ערוץ 10
מועצת יש"ע לא נרגעת מהכתבה בפינת 'אנליסט' במהדורה המרכזית של חדשות 10, על מאחז אביגיל. בפינה של מתן חודורוב ששודרה ב-20 במאי, נטען כי המאחז שנמצא בהר חברון, הוא אחד מבין עשרות מאחזים שלא קיבלו אף פעם אישור מהמדינה, ולמרות זאת עולים מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה והציבור מדי שנה.

ואולם, הכתבה של חודורוב התבססה על תחקיר של ארגון מולד, מכון מחקר ומרכז חשיבה המוקדש לסוגיות היסוד של החיים הפוליטיים והחברתיים בישראל על פי הגדרתו באתר האינטרנט שלו , ו"ארגון שמאל מובהק" על פי מועצת יש"ע.

במכתב שנשלח השבוע למנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10 גולן יוכפז, וחלקים ממנו הגיעו לידי אייס, מתלונן סמנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני על "העבודה העיתונאית החובבנית" של חודורוב בכך שהסתמך על מחקר שנעשה על ידי מכון מולד. דילמוני טען כי המידע שקיבל חודורוב מהארגון מלא בטעויות, מה שהפך את התחקיר ל"אחד התחקירים הרדודים ביותר שנראו עד עכשיו בתקשורת הישראלית". בשל כך מבקשים בארגון מחברת החדשות להימנע מעבודה עם 'מולד'.



דילמוני מעלה במכתבו שורה ארוכה של פרטים המערערים לטענתו את אמינות התחקיר, כשהראשון שבהם הוא העובדה שמחברי המחקר וחודורוב בעצמו "לא הציגו כל מסמך המוכיח כי מדינת ישראל השקיעה ולו שקל אחד במאחז אביגיל שבו התמקד התחקיר".

על המכון עצמו כתב דילמוני: "מדובר בארגון שמאל מובהק... שראשיו וחברים מרכזיים בו, פעילים בין היתר בארגונים כמו שוברים שתיקה וסולידריות שיח ג'ראח, אך מציג עצמו כ'מכון מחקר' כביכול, ותחת מטריה זו מפיץ מידע ומחקרים שהעובדות בהם מעוותות זאת בכדי לשרת אג'נדה פוליטית סמויה, אינו יכול לשמש כמקור מידע לפלטפורמה תקשורתית רצינית ומקצועית".

דילמוני טען במכתב כי חישובי עלותם של המאחזים רחוקים מהמציאות, וכי נקודת ההנחה של מחברי המחקר לפיה עלות בניית הבתים הפרטיים במאחזים מושתת על תקציב המדינה, היא שגויה מהיסוד: "המבנים כולם נבנו מכספם של התושבים או מכספי חברת אמנה. באותה מידה ניתן היה לאמוד את ערכם של כלי הרכב שאותם מחזיקים תושבי אביגיל להציג את העלות כהשקעה של המדינה". בנוסף, טוען דילמוני כי החישוב לפיו עלות התשתיות במאחז אביגיל שבהר חברון עומדת על 14 מליון שקלים, הרי ש"החוקרים הנכבדים וכתבכם החרוץ כלל לא טרחו לבדוק שבאביגיל קיימת מערכת ביוב בסיסית ביותר שעלותה אינה מתקרבת לנאמר בכתבה".

חוקרי 'מולד' מצאו כי באביגיל מתגוררים 25 ילדים, ועל פי חישובם - המדינה משקיעה 700 אלף שקלים, ואולם יש לציין כי אם הילדים היו מתגוררים בישוב אחר, המדינה גם אז הייתה משקיעה בהם, ולכן יש לחשב רק את ההפרש, אם יש כזה, בין מגוריהם ביישוב לבין מגוריהם ביישוב אחר בפריפריה.

עברי ולווינסון מבקרים

באתר מידה ביקר איש התקשורת אבישי עברי את התנהלות 'חדשות 10'. "לא מדובר בתחקיר של ערוץ 10 אלא ב'תחקיר' של עמותת 'מולד', לה העניק ערוץ 10 זמן מסך בחינם (ככל הידוע)", כתב, "'מולד' העלו את הפרסום באתר המושקע שלהם מיד לאחר השידור בערוץ 10, בהתאם לשיטה הישנה והידועה: 'שלום עכשיו' עבדו בשיתוף פעולה דומה עם ערוץ 2 ועם רשות השידור במשך שנים ארוכות. מכינים "תחקיר", מוכרים אותו לתקשורת, שקונה אותו בהתלהבות, והופ! יש לנו באתר העמותה כתבה 'רשמית' של גוף חדשות בלתי-תלוי במקום סרטון בהפקה עצמית".

עברי ציטט סטטוס ארוך שכתב חיים לוינסון, כתב השטחים של הארץ, שהתייחס ל"תחקיר המאחזים". "אחד מאותם כתבי שטחים, חיים לוינסון מ'הארץ', שאין לייחס לו חיבה יתרה למאחזים או למועצת יש"ע, התייחס בדף הפייסבוק שלו ל'תחקיר' ששידר ערוץ 10".

"פה מגיע הבלוף הכי גדול. מולד כותבים כי אביגיל הוא מאחז טיפוסי, לכן צריך להכפיל את העלויות שלו ב-100 מאחזים", כתב לוינסון. "אז קודם כל, מארגון רציני מצופה לצרף את רשימת המאחזים. שנית, אולי אביגיל הוא מאחז טיפוסי, אבל יש מלא שהם לא. יש כל מיני מאחזים, ממוסדים של אמנה עד מאחזי פרינג' של אנשים שמחפשים את עצמם. כדי לעשות מחקר רציני, צריך לעשות חישוב של עשרה מאחזים לדוגמה ואז ממוצע ואז להכפיל. איזה מחקר רציני מסיק מדוגמה אחת על 100 מאחזים שונים?

לוינסון הוסיף עוד כי "במולד עובדים כמה מהאנשים האינטליגנטים ביותר שאני מכיר. אני תוהה ביני לבין עצמי אם הם מאמינים לתחקיר שהפיקו, או שהקלות שאפשר להאכיל בה עיתונאים מעבירה אותם על דעתם".

מ'חדשות 10' נמסר: "אנו דוחים בתוקף כל אחת מהטענות שמועלות במכתב, ואולם נעדיף להשיב לו בצורה מסודרת מול אנשי מועצת יש"ע ולא באמצעות כלי התקשורת. 'חדשות 10' עומדת מאחורי כל מילה בפרק של 'אנליסט' שעסק במימון מאחזים בלתי חוקיים". את תגובת 'מולד' לא ניתן היה להשיג.




הגב לכתבה

יש להזין שם בן לפחות שני תווים
יש להזין נושא בן לפחות שני תווים
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה

ליצירת תגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעית תקשורת, אנא נסה שנית
שלח מחדש
1 תגובות
1.
פוגעים בביצי הזהב שמקבלים המתנחלים על חשבון
המסים שאנו משלמים. לכתבה הם לא הגיבו, עכשיו נזכרו להתלונן.
יצחק | 03/06/2014 08:56
יש להזין שם בן לפחות שני תווים
יש להזין נושא בן לפחות שני תווים
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה

ליצירת תגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעית תקשורת, אנא נסה שנית
שלח מחדש

אייס דרושים

+ לכל המשרות
תפקיד חברה איזור
ארט True Advert... המרכז שלח קו”ח
איש מכירות אם סי סקווא... המרכז שלח קו”ח
יועצ/ת תקשורת אורלי כתב י... המרכז שלח קו”ח
איש קריאייטיב חדשנות מעשית השרון שלח קו”ח

הכי במדור

הכי נקראות
הכי מטוקבקות
הכי ויראליות
היום
השבוע
החודש
אין מאמרים להצגה

הרשמה לניוזלטרים

עליך לאשר את תנאי השימוש לשם הרשמה לניוזלטרים
הרשם
הרשמתך עברה בהצלחה