תקשורת ומדיה

השופטת דורנר ל-ice: "יש השפעה של בעלי הון על העיתונות החופשית"

נשיאת מועצת העיתונות פורשת מתפקידה לאחר שהקמת המכון לעיתונות ותקשורת בראשותה עוררו טענות של ניגוד עניינים. בשיחה עם ice, מבהירה דורנר את הסיבות בגינן המכון חשוב לה עד כדי פרישתה: "חשיבות חופש הביטוי בעידן הפייק ניוז"
יהודה לוינגר |  4
דליה דורנר (צילום פלאש 90)
השופטת דליה דורנר, הודיעה היום (שני) על פרישתה מכהונתה כנשיאת מועצת העיתונות לאחר 14 שנה בתפקיד, וזאת לאחר הביקורת שנשמעה בעקבות החלטתה לפתוח מכון  בשם "המכון לעיתונות ולתקשורת בישראל" שיפעל לאוריינות תקשורתית בקרב הציבור הרחב ובדגש על בני נוער. דורנר ביקשה להקדים את סוף כהונתה החמישית בתפקיד כבר ל-28 בפברואר במקום באוקטובר 2021.
במכתב הפרישה, פירטה דורנר את עלייתה של מועצת העיתונות בשנים האחרונות ושימת הדגש על השמעת קולה של מועצת העיתונות בנושאים אקטואליים, במיוחד להגנתו של חופש הביטוי.
אולם, מוסיפה השופטת, לאחרונה הועלו טענות נגד פעילותה בעקבות הקמת המכון שאמור להתמקד בנושאים "שאינם בליבת מטרותיה של המועצה" - חינוך לאוריינות תקשורתית, דבר שלפי הביקורת היה "ניגוד עניינים". דורנר אף העלתה כי ביקשה את חוות דעתו המקצועית של עו"ד צבי אגמון שמסקנתה הייתה כי בהקמת המכון אין חשש לפעולה בניגוד עניינים. אך, למרות זאת, המשיכו הביקורות.
"עשינו רבות, גם בתקופה האחרונה הקשה לכולנו, אך המלאכה לא תמה. העיתונות והתקשורת הן דינאמיות במהותן, וכך חייבת להיות גם מועצת העיתונות והתקשורת", הוסיפה דורנר את מכתבה ברמיזה כי פרישתה מגיעה בעקבות הביקורות על פועלה וניגוד העניינים שבהקמת המכון: "המועצה והערכים שהיא נועדה לקדם – חופש העיתונות והאתיקה העיתונאית –  יישארו יקרים לליבי. אמשיך לשרתם ככל שאוכל".
בחוות הדעת של עו"ד צבי אגמון שנערכה ב-29.12, נכתב "שני הגופים: מועצת העיתונות והמכון מבקשים לקדם את אותה מטרת על של שמירה וקידום ערכי העיתונות החופשית, והם צפויים לעשות זאת בדרכים משלימות שאינן מתנגשות זו עם זו". עוד הוסיף כי בהקמת המכון לא תהווה תחרות או פגיעה במועצת העיתונות: "אין מדובר בגריעה של תרומה שבדרך כזו או אחרת הייתה יכולה להגיע לידי מועצת העיתונות".
השופטת דורנר פועלת בחודשים האחרונים להקמת המכון שיפעל להקניית מיומנויות תקשורת בקרב בני נוער בישראל, לרבות אוריינות תקשורתית וצריכה ביקורתית של עיתונות, כמו גם הענקת פרסים לעיתונאים על פרסום תחקירים. המימון הראשוני למכון, אגב, הגיע מתרומה חיצונית.
מדוע היה כל כך לשוב לשופטת הקמת המכון עד כדי פרישתה מתפקידה כנשיאת מועצת העיתונות? בתשובה ל-ice אמרה דורנר כי הדבר כרוך בצורך בחקיקה לחופש הביטוי: ""בהיעדר חוקה לישראל ובהיעדר מקבילה חוקתית לתיקון הראשון לחופש הביטוי, אני רואה חשיבות רבה בחינוך הדור הצעיר לאורייינות (כיצד לצרוך תקשורת) ומהי חשיבות חופש הביטוי, בעיקר בעידן הפייק ניוז".
לדבריה של דורנר יש גם חשיבות בהקמת המכון החדש שכן הוא "יעודד עיתונאים חשובים על ידי מתן פרסים בתחום".
לאחר 14 שנה בתפקיד, דורנר עדיין רואה את החשיבות שיש לעיתונאים עצמאיים שיכולים להשמיע דעות גם כנגד הזרם, אולם היא מוסיפה אזהרה: "לצערי מצבם הכלכלי של כלי התקשורת אינו טוב", הוסיפה דורנר ל-ice ביקורת על כמה כלי תקשורת: "יש השפעה של בעלי הון על עיתונות חופשית".
לדבריה, יש גם צד אופטימי לעתיד העיתונות: "יחד עם זאת, יש עיתונאים אמיצים שעושים את מלאכתם נאמנה ובישראל יש עדיין חופש עיתונות".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אישה מדהימה!!!
    יצחק 01/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה היא הרוב לא מבין כי היא בא ממקום של לתת!!! כמו צריכת תיקשורת, כל הנוער היום והבנות במיוחד רק בטלפון או מחשב לא לצורך לימודים אלה כמדיה בידורית זולה!!! אורות של היום גרוע וזה היה משפר משמעותית דרכים אחרים לחינוך של אמא לילדים!!! נשמע רק בשורות טובות!!! אני גאה בך!!!
    סגור
  • 3.
    "ובאבוד רשעים רינה"... (ל"ת)
    חיליק 01/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    היא היתה צריכה לפרוש לפני שנים רבות
    טל 01/2021/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא תרמה כלום לעתונות החופשית, רק הזיקה. קריקטורה
    סגור
  • 1.
    זועקי "חופש העתונות" הם גדולי מפיצי הפייק ניוז. (ל"ת)
    עובדה 01/2021/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור