דעות

ענף היח"צ מגייס לפי אינטואיציה ונכשל בניהול כח האדם

חוסר התאמה, עגמת נפש ותחלופת עובדים גבוהה. הענף שאחראי על הצגת הפנים היפים של לקוחותיו כלפי חוץ, לא דואג מספיק לכח האדם בבית פנימה
אחת השאלות הגדולות של שוק התעסוקה, בארץ ובעולם, היא מה יעלה בגורל תעשיית התוכן והתקשורת. הענף, שמעסיק בארץ עשרות אלפי עובדים, חווה טלטלות טכנולוגיות ותרבותיות המשנות אותו בקצב גבוה. הפעילים בשוק נדרשים להתאים את עצמם באופן שוטף לדרישות וחוקים חדשים. עבודתם של העיתונאית, הדובר, איש יחסי הציבור ואשת השיווק שונה מאוד מכפי שהיתה אך לפני חמש שנים. אך למרות הצורך ברמת ביצוע איכותית, מפתיע לגלות עד כמה ניהול כוח האדם בענף נשאר מאחור.
תחום יחסי הציבור הוא דוגמה לתת-ענף שהפך מבן לוויה לשוק העיתונות, לשחקן מוביל בעולם התוכן. אשת יחסי הציבור כבר אינה עוסקת רק בליווי העיתונאים - כשהדוגמה הקלאסית היא משלוח דוגמיות של מוצרי טיפוח - אלא מובילה קמפיינים משני תודעה, בתחום המסחרי או בדעת הקהל. היא פועלת במדיה המסורתית אך שמה דגש גם על הרשתות החברתיות ועל פעולות שטח וגרילה, שצריכות להיות מתוזמרות יחדיו. כדי להשיג באזז, צריך לעבוד חכם ומתוחכם.
כל גוף המבקש להגיע לידיעת הציבור - עמותה, גוף מסחרי או אדם פרטי - חייב לשכור משרד יחסי ציבור. המתודות היח\"צניות הפכו לשיטתיות וממוסדות יותר, ונשענות על למידה תמידית מהנעשה בעולם. משום שכבר אי אפשר להישען על עוגנים של תקשורת המונים, יש להכיר היטב את המקומות בהם נמצא קהל היעד. הענף גם דורש בהתאמה עובדים ועובדות מתוחכמים יותר, שאינם רק מקוריים ויצירתיים, אלא גם מעודכנים, בעלי יוזמה ויכולת ניהול.
מכריעים לפי טביעת עין, וטועים
אולם למרות זאת, בכל הנוגע לניהול כוח אדם, רבים ממנהלי משרדי יח\"צ חשים חסרי אונים. זה מתחיל כבר בשלב הגיוס: המנהלים אינם מגדירים לעצמם בצורה שיטתית מהו הפרופיל של העובד המבוקש. בלי הגדרה ברורה של היכולות הדרושות, קשה לבחון את המועמדים וקשה עוד יותר להשוות ביניהם. ולאחר המפגש עם המועמדים, בעלי המשרדים סומכים יותר על האינטואיציה, מכריעים לפי \"טביעת עין\".
בתעשיות אחרות, מקובלים פרמטרים ברורים לבחינת התכונות והיכולות של המעומדים. אולם בתחום היח\"צ, כמו גם בענפים אחרים בעולם התוכן, הדבר לא הושרש.
חוסר השיטתיות גורם לאחר מכן לאכזבה. במהרה מתגלה חוסר ההתאמה, והמשרד נאלץ להחליף את העובד, שחווה עוגמת נפש קשה. תופעה זו מתקשרת לליקוי אחר בתחום: היעדר מסלולי הכשרה. העובד נזרק למים העמוקים, הוא נבחן מהרגע הראשון בצורה המחמירה ביותר, והגיבוי הראשוני נשחק בזריזות. בענפים אחרים נהוגה הכשרה פנימית, שגם משפרת את העובד וגם מרגיעה אותו: הוא מבין שמעסיקיו יודעים שהוא בתחילת הדרך.
הדרך לבגרות עסקית עוברת באימוץ שיטות מתקדמות
תחום משאבי האנוש גם יודע לעקוב אחר המוטיבציה של העובדים. בענפים רבים, שבהם השורה התחתונה חשובה לא פחות מאשר ביח\"צ, מבינים שהשקעה במוטיבציה של העובד, מחזירה את עצמה. החלפתו, לעומת זאת, היא נזק כלכלי ישיר שגם פוגעת במורל שאר העובדים.
אולם ענף היח\"צ, שאחראי על הצגת הפנים היפים של הלקוחות כלפי חוץ, אינו דואג מספיק לכוח האדם בבית פנימה. חוסר השיטתיות מונע ממנו להתבגר, לצעוד קדימה כדי להפוך אותו גם לעוגן תעסוקתי וגם לעוגן מקצועי אמיתי. גם אם נראה שקל להחליף עובד, הדרך לבגרות עסקית עוברת באימוץ שיטות מתקדמות לניהול כוח אדם.
הכותבת היא מנכ\"לית חברת ההשמה קודקס שיווק
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    רני רהב מוריד את הענף ביגון שאולה
    אופיר 11/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך אפשר לתת אמון באדם כזה? מי האנשים ששוכרים אותו? גם אני רוצה לקחת את מה שהם לוקיחם
    סגור
  • 8.
    מחליפים עובדים כמו גרביים
    יפית 11/2013/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מתחיל בשלכור אנשים בצורה חובבנית וממשיך באי הכשרה או בהכשרה מינימלית, ואז נמאס למי מהצדדים תוך חודשים בודדים. מרגיש קצת כמו סצינת הדייטינג בתל אביב
    סגור
  • 7.
    מה הפלא?
    עליסה 11/2013/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במדינה כוחנית וקומבינטורית כמו שלנו
    סגור
  • 6.
    מי זו בכלל? טור בתשלום? (ל"ת)
    אחד 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    כל כך נכון!
    יחצ"ן 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותבת כל כך צודקת - שלא פלא שה-תת ענף הזה, כלשונה, מביא לפתיחה של משרדים עצמאיים רבים. ועובד "שחווה טראומה" במשרד איקס, קם על יוצרו ופותח משרד משלו, מתחרה, שכן הוא בא עם מחירים זולים יותר. תמונה נכונה אך עגומה של התחום שלנו..
    סגור
  • טען עוד
  • ך ששאר תחומי המדיה כבר בסופו
    ענף היח"צ מתחיל תהלי 11/2013/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעוד משרדי פהרסום מתאחרים, חברות ההפקה נסגרות ורק החזקות שורדות, שלא לדבר על ערוצי מדיה ואתרי אינטרנט - ביח"צ פותחים עוד ועוד משרדים. אין מקום לכולם ובאיחור אופנתי הם יעברו גם תהליך של דילול שורות
    סגור
  • 4.
    גם בזה היחצנים טובים
    כתבת הרבה ללא כלום 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • 3.
    אסף נ. 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ו.....? הכתבה לא מחדשת שום דבר שלא ידענו.
    סגור
  • 2.
    מי היא בכלל? (ל"ת)
    דן 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מנכ"לית חברת השמה בתחום השיווק - הגדולה בארץ! (ל"ת)
    שלי 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    צודקת בהחלט!
    שרון. 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניח שהסיבה העיקרית היא שמנכ"לי המשרד הם לרוב גם בעלי העסק- ובדרך כלל מדובר באנשים כוחניים, לא נעימים, שלא יודעים למנף את היתרון היחסי של החברה- והוא כח האדם שבה. חבל.
    סגור
  • הם גם קמצנים ולכן התחלופה במשרדים גבוהה
    הדיקטטור 11/2013/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני כמה חודשים במשרד מוכר נאמר למרואיין בן 36 ש"במחיר שלו הוא מביא 2" ומדובר באדם איכותי עם ותק וניסיון שלא ביקש מליונים אל משכורת הגיונית לגילו ומעמדו בשוק. בלי בושה והתוצאות בהתאם... לא מעט משרדים מחליפים כל שני וחמישי עובדים בגלל קמצנות. הם מחפשים "חיילים" שיפעילו כל היום ללא חופש יצירה ללא מעוף
    סגור