דעות

הנה כמה מיתוסים לגבי דירוג אתרים בגוגל שהגיע הזמן לנפץ

אין טריקים שמשפר דירוגים "בוודאות", וצריך לזכור שגוגל מבצעת שינויים תכופים במנוע החיפוש שלה. דפנה בן יהושע ריכזה עבורנו כמה טיפים של עשה, וגם אל תעשה 
דפנה בן יהושע |  2
כמו כל בעל עסק שמבין עניין ומכיר בחשיבות השיווק הדיגיטלי, גם אתם רוצים לקדם את העסק שלכם בגוגל. בין אם אתם מתכוונים לעשות זאת בעצמכם או לשכור חברת קידום אתרים שתעשה זאת עבורכם, סביר להניח שבדרך תיתקלו באמירות שונות לגבי האופן בו גוגל מדרגת אתרים בתוצאות החיפוש. כדאי לדעת שעל אף שבמקרים רבים אמירות אלה יוצגו לכם כאמיתות מוחלטות, רבות מהן אינן אלא מיתוסים - וכדאי שתכירו מיתוסים אלה לפני שאתם ניגשים למלאכה.
איך נוצרים מיתוסים? מאחר שתחום קידום האתרים דינמי כל כך מצד אחד (גוגל מעדכנת את אלגוריתם הדירוג שלה לעתים קרובות), ומסתורי כל כך מצד שני (אף אחד חוץ מגוגל לא יודע ב-100% כיצד האלגוריתם עובד), דברים שהיו נכונים לקידום אתרים בעבר אינם נכונים היום, והרבה דברים שנחשבים כנכונים היום - הם בסך הכל השערות. הבעיה היא שברגע שמיתוסים תופסים, קשה להשתחרר מהם - יש חברות קידום אתרים שעדיין מחזיקות בהם, יש מי שנחשף אליהם במסגרת קורס קידום אתרים, הם מופיעים בבלוגים העוסקים בשיווק דיגיטלי וכן הלאה.

לטורים קודמים: 
* איך להתאים את האתר שלכם לאינדקס מובייל חדש של גוגל? - לחצו כאן
* רק אל תעצבנו את גוגל: טעויות נפוצות בקידום האתר שלכם - לחצו כאן
* חייבים להציל את האתר שלכם: למה מהירות הטעינה כ"כ קריטית - 
לחצו כאן

כדי שתכירו את המיתוסים הרווחים כיום ותדעו להיזהר מהם, אספתי אותם מכמה מאמרים שהתפרסמו לאחרונה בנושא, וקיבצתי אותם ברשימה הבאה.
1. הכפלת הטראפיק = הכפלת המכירות: לא מעט אנשים משוכנעים שעלייה בטראפיק לאתר תבוא לידי ביטוי בעלייה זהה במכירות: אם הטראפיק הוכפל, הרי שהיקף המכירות יוכפל בהתאם. אבל למעשה, לא רק שהקשר בין המדדים דינמי, אלא שיש גורמים נוספים מלבד טראפיק שמשפיעים על המכירות. נניח שביצעתם שיפורים ניכרים בתוכן ובקישורים הפנימיים, וכתוצאה מכך החל לזרום טראפיק אל הבלוג באתר. זה יכול להיות טראפיק איכותי מאד, אבל לא בהכרח כזה שמבצע המרה (הופך מגולש לרוכש) תוך זמן קצר.
דוגמא נוספת היא כאשר אתם משיגים לאתר חשיפה נרחבת, למשל באמצעות הכנסת קישור אליו באתר חיצוני גדול, כמו אתר חדשות. אם לא דייקתם בהערכתכם את קהל היעד של אותו אתר חיצוני, יכול להיות שהגולשים יגישו בהמוניהם לאתר - ואז יבינו שזה לא מה שהם חיפשו ויעשו אחורה פנה. לסיכום, את יעדי המכירות שלכם לא כדאי לבסס על הטראפיק לאתר, או לפחות לא רק על הטראפיק.
2. חייבים להיות מדורגים גבוה יותר מהמתחרים: כשזה מגיע לקידום אתרים, המחשבה הדומיננטית אצל הרבה בעלי עסקים היא "אני חייב שהאתר שלי יהיה מדורג גבוה יותר מהמתחרה". האמנם? אתר Search Engine Land מעניק פרשנות עניינית לאמירה הזאת: חברת XYZ מדורגת יותר גבוה ממני עבור ביטוי המפתח שחיפשתי, אבל אני יותר טוב מחברת XYZ ולכן עליי להסיט את כל האנרגיות שלי ממטרות ROI קונקרטיות אל כך שאהיה מדורג עבור הביטוי ה"שווה" הזה. כאשר מסתכלים על זה ככה, ניתן להבין את האבסורד: הרי היעד הסופי הוא הגדלת ההכנסות, לא העלאת הדירוגים.
על כן, ההמלצה של Search Engine Land היא לא רק לעקוב אחר דירוגי האתר, אלא גם להשתמש בכלי מחקר מתחרים שמציגים תמונה מדויקת יותר לגבי האתר המתחרה: כמה טראפיק הוא מקבל, איך הוא מדורג עבור ביטויים שונים (ולא רק עבור הביטוי הנחשק) וכו'.
3. "אנחנו נביא אותך למקום 1 בגוגל": מדי פעם צצות חברות קידום אתרים (ספוילר: לא מהטובות בתחום) שמבטיחות ללקוחותיהן את הגביע הקדוש - להגיע למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל תוך X ימים / שבועות / חודשים בלבד! אם מישהו אומר לכם כזה דבר, תברחו ממנו כמו מאש. אף אחד לא יכול לנבא דירוג עתידי של אתר. גם אם אותה חברה מציגה לכם הוכחות שהצליחה לעשות זאת בעבר, שימו לב שבדרך כלל מדובר באתרים שמדורגים עבור ביטויים כל כך נישתיים, שלרוב כלל אין להם תחרות. ואם זה לא מספיק, אולי צילום המסך הבא מעמוד התמיכה של גוגל בנושאי SEO ישכנע אתכם:


4. שם הדומיין חייב לכלול מילות מפתח: אם תפשפשו בזכרונכם, בוודאי תוכלו להיזכר באתרים שהיו נפוצים מאד בעבר, שהתהדרו בשמות דומיינים כמו new york locksmith com או buy books online com, המייצגים את מילות המפתח המובילות לשירות או למוצר אותו האתר מספק. אלא שמאז דברים השתנו דרמטית. עדכוני גוגל כדוגמת פינגווין צמצמו את המשקל שגוגל מייחסת לשמות דומיינים עשירים במילות מפתח ולהתאמות מדויקות של מילות המפתח. אתרים שבעבר מוקמו גבוה בתוצאות החיפוש הודות לשמות כאלה, התחילו לצנוח בדירוגים, אלא אם כן היו באיכות גבוהה בלי קשר לשם הדומיין. כיום גוגל שמה דגש רב יותר על מיתוג, כך שמה שחשוב בעיקר הוא ששם המותג יופיע בדומיין. אם שם המותג כולל מילות מפתח, מה טוב, אבל אם לא, זה לא בהכרח דבר רע.
מעניין לראות שכבר ב-2011, עוד לפני שהרבה מעדכונים האלה קרו, מאט קאטס (לשעבר ראש תחום ספאם בגוגל) המליץ על שמות דומיינים "ממותגים":
 
5. "תוכן הוא המלך": את המיתוס הזה קשה מאד לשרש, בין היתר כי יש לו ביסוס מסוים במציאות. לתוכן באתר יש חשיבות גדולה מאד וכדאי מאד שהוא יהיה מקורי, כתוב היטב, רלוונטי, מעניין, עונה על צרכיו של קהל היעד ומספק ערך מוסף לקוראים. יחד עם זאת, תוכן הוא לא הכל, ושיפור שיתבצע רק בתוכן לא ישפר את דירוג האתר כבמטה קסם. מומלץ להשקיע בתוכן, אבל לא על חשבון פעולות אחרות כמו תיקון מבנה האתר, שיפור חווית המשתמש, בניית קישורים פנימיים וחיצוניים וכן הלאה.
6. יותר קישורים = דירוגים טובים יותר: כאשר דיקסון ג'ונס, מנהל השיווק של מג'סטיק (כלי נחשב לניתוח קישורים), מנפץ מיתוס רווח - כדאי להקשיב לו. אנשים רבים מאמינים שככל שהאתר שלהם יקבל יותר קישורים נכנסים, כך הדירוגים שלו בגוגל יעלו. אך לדברי דיקסון, המשוואה היא אחרת: איכות הקישורים היא הקובעת, לא הכמות. שכן, לאתר מסוים יכולים להיות הרבה מאד קישורים נכנסים, אבל אם הם מגיעים מעמודים שאינם מאונדקסים בגוגל, או מעמודים שהפעילות בהם מאד דלה, הקישורים הללו לא באמת יוכלו לעזור לו. לא כל הקישורים שווים - גוגל בהחלט לוקחת בחשבון קריטריונים כמו רלוונטיות, סמכות ופרמטרים נוספים של האתר המקשר אליכם.
הסברים נוספים ודוגמאות ניתן לראות בסרטון הזה מבית Ahrefs, חבר המתמחה בבדיקת קישורים ומחקר מתחרים:
 
7. כל העמודים הפנימיים באתר חייבים להיות מקושרים זה לזה: לקישורים פנימיים באתר יש חשיבות גבוהה, כי הם מסייעים לחזק עמודים ראשיים באתר וכן מספקים חווית משתמש טובה יותר לגולש, שמאפשרת לו למצוא עמודים רלוונטיים באתר בקלות. בעקבות כך התפתח מיתוס שכל העמודים באתר אמורים להיות מקושרים אחד לשני: העמוד "ניקוי שטיחים" אמור להיות מקושר לעמוד "ניקוי וילונות" שצריך להיות מקושר ל"ניקוי משרדים" ו"ניקוי חלונות" שצריך לקשר חזרה ל"ניקוי שטיחים" וכן הלאה. אבל זה לא מדויק - יש עמודים ספציפיים אליהם צריכים להגיע רוב הקישורים הפנימיים – ואלה הם העמודים שאתם רוצים שיקבלו את הדירוג הגבוה ביותר. אם נחזור לדוגמא – כנראה שמדובר בעמוד הכללי "שרותי ניקיון", ולכן, כדאי שכל העמודים שלעיל יקשרו אליו; הם לאו חייבים לקשר אחד לשני.

סיכום

בכל הקשור לקידום אתרים, יש 2 כללי אצבע שכדאי ללכת לפיהם: ראשית, אין אף טריק שמשפר דירוגים "בוודאות" - יש פעולות שונות שניתן לעשות, לחלקן יש סיכויים גבוהים יותר לשפר את הדירוגים ולחלקן סיכויים נמוכים יותר. שנית, צריך לזכור שבגוגל דברים כל הזמן משתנים, ככל שמנוע החיפוש מתפתח ומשתכלל; דברים שהיו נכונים לפני שנה לא בהכרח נכונים היום. ולכן, כל אמירה שמופרחת באוויר לגבי דירוג אתרים בגוגל כדאי לקחת בערבון מוגבל.
דפנה בן יהושע היא מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה וכותבת קבועה לבלוג של אתר אלפיניסט301, העוסק באסטרטגיה של שיווק דיגיטלי
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שיטחי וכאילו נכתב לפני 3 שנים
    Lo 05/2017/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שום דבר חדש
    סגור
  • 1.
    אחלה כתבה
    יאיר זילברמן 05/2017/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד על הטיפים השימושיים
    סגור