נדל"ן ותשתיות

הנזק הכלכלי של משבר האקלים: 65 מיליארד דולר בשנה - רק באסיה

על פי נתוני הארגון המטאורולוגי העולמי, מיליוני בני אדם ביבשת היו חשופים לתנאי מזג אוויר קיצוניים במיוחד, בהם בצורת וגלי חום, שיטפונות וסערות. על פי דו"ח שפורסם, "אסיה מתחממת מהר יותר מהממוצע העולמי, עם עלייה במספר הנפגעים וההפסדים הכלכליים". וגם: האם ניתן לצמצם את הנזק?
מערכת ice | 
משבר האקלים (צילום shutterstock)
אסיה הייתה האזור הנפגע ביותר ממשבר האקלים בשנה שעברה, כאשר איומי מזג האוויר והאקלים הקיצוני התגברו על רקע ההתחממות הגלובלית, כך על פי נתוני הארגון המטאורולוגי העולמי (WMO), סוכנות מזג האוויר של האו"ם. "מדינות רבות באזור חוו את השנה החמה ביותר שלהן בשנת 2023",  אמרה מזכ"לית הסוכנות סלסטה סאולו. 
סאולו הזכירה "מטח של תנאים קיצוניים, מבצורת וגלי חום ועד שיטפונות וסערות", מיליוני בני אדם ביבשת היו חשופים לשיטפונות וסערות, והובילו ליותר מ-2,000 נפגעים. "שינויי האקלים החריפו את התדירות והחומרה של אירועים כאלה, והשפיעו עמוקות על חברות, כלכלות ובעיקר, חיי אדם", הוסיפה.
 
הדו"ח הזהיר כי אינדיקטורים מרכזיים לשינויי אקלים, כמו טמפרטורת פני השטח, הפשרת הקרחונים ועליית פני הים, מסמנים החמרה בתנאים והצורך במניעת סכנת אסונות גדולה יותר באסיה. בשנת 2023, הטמפרטורה הממוצעת מעל אסיה הייתה השנייה בגובהה ברשומות.
"כשהמגמה כמעט הוכפלה מאז התקופה שבין 1960 ל-1990, אסיה מתחממת מהר יותר מהממוצע העולמי, עם עלייה במספר הנפגעים וההפסדים הכלכליים", נכתב בדו"ח. טמפרטורות גבוהות במיוחד נראו בשנה שעברה באזורים ממערב סיביר ועד מרכז אסיה, וממזרח סין ליפן, בעוד מדינות כמו יפן וקזחסטן חוו חום שיא, כך עולה מהדו"ח.
 
על פי דו"ח של נאס"א, עלייה בטמפרטורות קשורות לשינויים במשקעים ולתדירות מוגברת של בצורת ואירועי מים קיצוניים כאחד. מדענים אחרים גם הזהירו שתקופות יובש מתמשכות עלולות לגרום לשיטפונות כאשר מתרחשים גשמים עזים. על פי דיווח שנערך לאחרונה, שיטפונות קשים בסין ובצורת בהודו גרמו למרבית הנזקים הכלכליים של אסיה-פסיפיק בסך 65 מיליארד דולר בשנה שעברה.
שיטפונות עזים פקדו את צפון סין ביולי - אשר היו עדים לכמה מהסערות הקשות ביותר מזה שנים, בעוד שבירת בייג'ינג נרשמה הגשמים הכבדים ביותר מזה 140 שנה. בינתיים, דרום מערב סין סבל מבצורת מתמשכת, עם רמות משקעים נמוכות מהרגיל כמעט בכל חודש של 2023.
 
גם הודו סבלה משיטפונות ובצורת, כשהאחרונה הגיעה לרמות חסרות תקדים באוגוסט, החודש החם בעולם שנרשם אי פעם. במדינה נרשמו גם גלי חום באפריל ויוני שגרמו ליותר מ-100 מקרי מוות ממכת חום. דו"ח הסוכנות ציין כי למחסור בגשמים עלולות להיות השפעות מזיקות גם על מקורות מי השתייה, החקלאות, התעשייה וכוח המים.
 
מחברי הדו"ח טענו שהנתונים מאששים את הצורך במערכות התרעה מוקדמות למזג אוויר קיצוני ולהפחתת סיכון לאסונות כדי להפחית את ההפסדים והנזקים הנגרמים כתוצאה משינויי אקלים בעתיד. האזור כבר סבל מ-3,612 אסונות טבע בין 1970 ל-2021, מה שגרם להפסדים כלכליים של 1.4 טריליון דולר וכמעט מיליון מקרי מוות - המהווים 47% מסך מקרי המוות העולמיים עקב אסונות טבע באותה תקופה.
לפי הסוכנות, ניתן להפחית את הנזק שנגרם מאסון ב-30% בהינתן אזהרה מוקדמת תוך 24 שעות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה