פרויקטים

הרשות שמסירה אחריות: מי עומד מאחורי מחירי הדיור המשתוללים?

אף כי בחוות הדעת שהזמינה רמ"י מפרופ' מוטי פרי נטען כי לא שיטת המכרזים היא זו שתרמה לזינוק במחירים, המציאות בשטח מלמדת אחרת. היזם יהודה הרציג, המנכ"ל והבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן, על הדרכים להחזרת השוק לשפיות

יהודה הרציג, המנכ"ל והבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן (צילום דרור סיתהכל)

כפי שפורסם לאחרונה, הזמינה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) חוות דעת מפרופ' מוטי פרי, שתבסס את הטענה לפיה לא הרשות היא זו שתורמת לעליית מחירי הדירות בישראל. בחוות הדעת נטען כי לא שיטת המכרזים של רמ"י היא האשמה במחירים המשתוללים, כי אם ההיצע הנמוך של יחידות הדיור בשוק. אך בל ניתן לאותה חוות דעת לשטות בנו – היא בהחלט האשמה.

חוות הדעת שהציגה רמ"י סותרת את המציאות הקיימת בשטח. אנו, היזמים והקבלנים, מצהירים מעל כל במה כי שיטת המכרזים בה הזוכה הוא המרבה המחיר, היא זו הגורמת לנו להציע מחירים כה גבוהים על הקרקעות. האם ניתן להתעלם מכך? רמ"י המחזיקה ב-94% מקרקעות המדינה, מספסרת בקרקעות ומביאה להכנסה יפה לקופת האוצר. זה עתה הצהירה רשות המיסים על שנת 2021 כשנת שיא בהכנסות מנדל"ן. ברור לכל כי המדינה לא תוותר בקלות על המיליארדים הרבים הנכנסים לקופתה – כך שמצג השווא של הממשלה לפיו היא פועלת להורדת מחירי הדיור הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור.
פרופ' פרי שהעניק את חוות הדעת לרמ"י הוא פרופ' לכלכלה בעל שם ומוניטין, אולם העובדה שהוא מתיימר לא להבין או להתעלם מהשפעתה של שיטת המכרזים, מאפשרת את המשך המציאות העגומה בה גוף ממשלתי שאמור לשרת את האזרחים – פוגע בהם. אני הייתי מציע לפרופ' פרי לחזור לספסלי האקדמיה, ולרמ"י ולגופי הממשלה האחרים ממליץ להפסיק ולהבטיח שוב ושוב כי הם פועלים להורדת מחירי הדיור. עייפנו מכך.  
אחת השאיפות העיקריות שלי היא שכל זוג צעיר במדינת ישראל יוכל לרכוש דירה משלו ובמחיר הוגן – ואני פועל כדי לעשות זאת בכל רחבי הארץ. עם זאת, ברור לכל שגם אם אנחנו היזמים נסכים לפגיעה כלכלית מסוימת בשורת הרווח שלנו בעקבות מחיר הקרקע הגבוה שהוצע, לא נוכל לאפשר לעצמנו פגיעה בהיקפים משמעותיים. מכאן גלגול המחירים לכיוון הצרכנים קצר – אם לא באופן מלא, לפחות באופן חלקי.

רשות מקרקעי ישראל. "שיטת המכרזים היא הגורמת ליזמים להציע מחירים כה גבוהים" (צילום Magma Images)

צריך להבין: כבר כיום היצע הקרקעות הנמוך בישראל והמחירים הגבוהים מחייבים את היזמים למצוא אלטרנטיבות. קבוצת הרציג נדל"ן למשל, העבירה את כובד משקלה לעולם ההתחדשות העירונית, כדי לאפשר את הגדלת היצע הדיור תוך מחירים הוגנים. אנו עושים כל שביכולתנו כדי להניע את שוק הדיור, הן בלב אזורי הביקוש והן במעגלים המרוחקים יותר, וכל רצוננו הוא שמקבלי ההחלטות יעשו זאת גם כן. הרי גוף ששואף לשנות את המצב הקיים, לא יביא חוות דעת של מומחים שיתמכו בתפיסותיו, במקום זאת הוא יהיה קשוב לשטח ולגורמים הפועלים בענף, ופתוח לפתרונות חדשניים כדי להביא לשינוי ההכרחי.  

דירה במחיר כה גבוה אינה גזירת גורל. קיימות דרכים רבות רבים לבלימת מחירי הדיור, וכל שנדרש הוא שר או מנכ"ל שיסכים לצאת ולפעול נגד השיטות הקיימות, גם במחיר פוליטי. רק אז נאמין, באמת כי יש שם למעלה בשלטון, מישהו שהגיע לתפקידו מתוך תחושת שליחות ורצון אמיתי לשרת את הציבור.
*הכותב, יהודה הרציג, הוא המנכ"ל והבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן