פרויקטים

"הענקנו גיבוי מלא ובלתי מתפשר לדרג המקצועי שנמצא בעין הסערה. המסר היה פשוט: אף רופא לא יישאר לבד במערכה הזו"

הייתה זו שנה מאתגרת במיוחד עבור צוותי הרפואה שנאלצו להילחם במגפה קטלנית, לצד מאבקים על התנאים והזכויות שלהם. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, מסכם שנה בראיון מיוחד לאתר ice לרגל יום הרופא הישראלי.
בשיתוף הר"י | 
פרופסור ציון חגי, יושב ראש ההסתדרות הרפואית בישראל (צילום ההסתדרות הרפואית בישראל)
איך היית מסכם את השנה האחרונה והמורכבת מהזווית שלכם בהסתדרות הרפואית?
• • •
אם בשנה הראשונה לפרוץ הקורונה הרופאות והרופאים עמדו בחזית ההתמודדות מול נגיף חדש שמחייב אותנו ללמוד תוך כדי תנועה ברמה המדעית והטיפולית, אז בשנה האחרונה הבנו שאנחנו ניצבים גם בחזית של מערכה אחרת ומורכבת לא פחות – וזו ההסברה. בעידן של חוסר ודאות, של בלבול, של פייק ניוז ושל שחיקה גוברת באמון הציבור, אנשי הרפואה לקחו על עצמם את התפקיד החשוב הזה. ולא לחינם אני אומר 'לקחו על עצמם' – כי זו שליחות שהגיעה עם ההבנה שבמציאות משתנה, גם התפקיד המסורתי של הרופא לובש עכשיו חליפה קצת אחרת. ואם זה אומר להגיע לאולפן הטלוויזיה, או להרים טלפון למטופלת בקבוצת סיכון שעדיין לא הגיעה להתחסן, אז עושים גם את זה. ובגאווה גדולה.
אבל השליחות הזו גבתה בשנה האחרונה גם מחיר: הובלת ההסברה חשפה את הרופאים והרופאות למסע הכפשות ומתקפות שלא ידענו מימינו, מצד קומץ כוחני וחסר מעצורים. מבחינתנו בהסתדרות הרפואית לא הייתה שאלה בכלל מה עלינו לעשות – היה לנו ברור שאנחנו צריכים להדוף את המתקפות ולעמוד על כך שכל הגורמים הרלוונטיים יגנו את הדברים באופן החד והחריף ביותר. במקביל, הענקנו גיבוי מלא ובלתי מתפשר לדרג המקצועי שנמצא בעין הסערה, וכמו שכולם ראו במקרה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס – זה כלל אפילו שלטי חוצות. המסר היה פשוט: אף רופא לא יישאר לבד במערכה הזו.
במקביל, נאבקנו על כך שהמדינה תיערך טוב יותר לגלים הבאים של הנגיף, ולצערנו קשה לומר שהתבדינו. צפינו את הגלים הנוספים, וכל תקן שדרשנו נועד כדי להעניק טיפול ראוי יותר ולהציל חיים.
בראיונות בתקשורת דיברת לא פעם על המחסור החמור ברופאים ועל ההשלכות ההרסניות של מחסור מתמשך בכוח אדם. אילו צעדים ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה? 
• • •
מול המחסור ברופאים צריך לפני הכל להכיר במחסור הזה ברמה הלאומית. ברגע שהמדינה תתייחס לזה כאל משבר לאומי, נראה גם צעדים אמיתיים להבדיל מהצעדים הקוסמטיים שנעשו עד עכשיו. זה אומר בין היתר להגדיל באופן דרמטי את מכסות הסטודנטים לרפואה בד בבד עם הגדלת השדות הקליניים בבתי החולים ותוך שימור הרמה הגבוהה של הוראת הרפואה בישראל. במקביל צריך לחדול ממדיניות הריסון בכל הקשור לתקנים חדשים ולאפשר למנהלי בתי החולים לגייס את הרופאים המתאימים ללא מגבלות וביורוקרטיות מיותרות – כמובן שבכפוף להסכמי העבודה הקיבוציים ותוך שיפור מתמיד שלהם. את הצעדים הדרמטיים ביותר מוכרחים לעשות בפריפריה, שם המחסור החמור ביותר. צריך להחזיר את התמריצים הכלכליים עבור מי שיגיעו להתמחות בפריפריה ובמקצועות מסוימים שבהם המחסור חריף יותר.
זו הייתה שנה מאתגרת. שנה שבה נושא זכויות הרופאים והמתמחים הגיע לראש סדר היום הציבורי. האם אנחנו נמצאים בפתחו של שינוי בשנה הבאה? 
• • •
כבר מיום כניסתי לתפקיד הבטחתי להוביל שינוי דרמטי במתכונת העבודה של הרופאים בדגש על הרופאים המתמחים, ואני גאה מאוד על כך שהובלנו הקמה של ועדה מקצועית שהגישה המלצות חסרות תקדים שכוללות גם קיצור משמעותי של התורנויות. בימים אלה ממש אנחנו דנים במסגרת צוות משותף לנו ולמשרד הבריאות על אופן היישום של מתווה הקיצור, ואני מקווה מאוד שהמדינה תשכיל להעמיד את מלוא התקנים והמשאבים הדרושים כדי שזה יקרה בפועל. לצערי יש עדיין פער גדול מאוד בין ההבטחות של המדינה למתמחים לבין הנכונות לתרגם את המילים למשאבים, אבל אנחנו נעשה כל מאמץ כדי שהשינוי המיוחל אכן יתממש.
 
מגפת הקורונה לא מאותת על רצון לעזוב בזמן הקרוב, ומערכת הבריאות נמצאת בעיצומו של גל נוסף. כיצד נערכים?
• • •
כפי שאמרתי קודם, אנחנו התרענו על הגלים הנוספים כבר לאחר הגל הראשון והשני. הצגנו בפני הממשלה הקודמת וזו הנוכחית את התרחישים השונים ואת התכניות שיש לאמץ כדי להגיע מוכנים לגל הבא. הרי לגייס רופאים זה לא כמו לגייס סדרנים. אתה לא יכול לייצר פתרונות תוך כדי הגל, אלא רק לזה שיבואו אחריו. לכן כל הדיבורים על תוספת תקנים בכפוף לעלייה במספר המאומתים או החולים קשה, היא אחיזת עיניים. אלה פרמטרים שטובים לרכש של מסכות ומטושים, לא לכח אדם רפואי. המערכת זקוקה לתוספת של מאות תקנים לרופאים, למיטות אשפוז, למיטות טיפול נמרץ, לכוחות עזר ועוד. הממשלה מכירה את המספרים, היא רק צריכה להכניס את היד לכיס ולהבין שמה שהיא לא תוציא עכשיו – היא תוציא הרבה יותר אחר כך.
גם השנה ראינו מחוות וגילויי הערכה לצוותי הרפואה במיוחד לאחר מבצע החיסונים הראשון. אתה מזהה התחזקות באמון הציבור כלפי הרופאים והרופאות?
• • •
את ההערכה של הציבור אנחנו פוגשים בכל מרפאה, בכל חדר מיון ובכל פינת רחוב. להוציא את אותו קומץ מתנגדי מדע שהזכרתי קודם, הרופאים והרופאות מרגישים מהציבור אמון וחום ואפילו אהבה. הלוואי שהרופאים היו זוכים לאותה הערכה גם מצד אותם גורמים שבעיצומה של מגפה, חשבו שזה סביר לנכות ימי מחלה לרופאים שנכנסו לבידוד לאחר שנחשפו לחולים מאומתים במהלך עבודתם. גם על זה, לצערי, נאלצנו להיאבק.
דבר אחד שהיית מאחל לרופאים בישראל לשנה הקרובה?
• • •
במילה אחת? שיגרה. כל מי שמכיר את שיגרת חייהם של הרופאים, יודע עד כמה היא עמוסה ותובענית, עוד הרבה לפני הקורונה. אבל אם יש משהו שאני מאחל לחבריי, כמו לכל עם ישראל, זה שנחזור במהרה לשגרה ולנורמליות. זה עוד יגיע.

לפרויקט הרופאים של המדינה 2022 - לחצו כאן