פרויקטים

הוצאת דרכון גרמני: חלון ההזדמנויות המאפשר זכאות גם לילדים ולנכדים

תיקון בחוק האזרחות הגרמני מהקיץ אשתקד, מאפשר גם לצאצאי היהודים שנמלטו מגרמניה הנאצית להגיש תביעה לקבלת אזרחות ודרכון. עו"ד ד"ר יובל חן, אשר מאז 1997 טיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית,  מספר על האפשרות שנפתחה כעת בפני מאות אלפי ישראלים ומדגיש את חשיבות בחירת איש המקצוע שיוביל את התהליך

דרכון גרמני (צילום unsplash)
בקיץ 2021 חוקק בגרמניה חוק אזרחות, המשנה דרמטית את הכללים שחלו עד אותו פרק זמן – ומאפשר למאות אלפי ישראלים לקבל כעת אזרחות גרמנית ועמה גם דרכון גרמני. המשמעות: גם לילדים, הנכדים, הנינים ובני הנינים של נרדפים יהודיים שהגיעו לגרמניה ממזרח אירופה ופולין (ומכונים "אוסט יודן"), ונאלצו להימלט ממנה אחרי עליית הנאצים לשלטון בשנות ה-30 – יש כעת חלון הזדמנויות לקבלת אזרחות גרמנית ודרכון. שינוי החקיקה, מעניק לכל אותם צאצאים שתביעתם לקבלת אזרחות גרמנית נדחתה בעבר, אפשרות להגיש תביעה נוספת בהתאם לחוק החדש.
ואכן, המציאות בשטח מלמדת כי מאז חוקק החוק החדש בגרמניה, הוגשו שורה ארוכה של בקשות לקבלת אזרחות. הזרם ההולך וגובר של בקשות, לצד חילופי השלטון האחרונים בגרמניה, מחזקים את ההנחה שגרמניה עלולה לשוב ולהקשיח את התנאים – ולדרוש למשל שליטה בשפה הגרמנית, כתנאי בסיסי לקבלת האזרחות. תנאי זה, יש לציין, כבר היה קיים בעבר במספר סיטואציות.
אין פלא אם כך, שהצאצאים של נרדפי היהודים שחיו בגרמניה לפני מלחמת העולם השנייה, ממהרים לנצל את המומנטום ולהגיש בקשות לקבלת אזרחות גרמנית – וזאת מתוך מטרה לשריין לילדים ולנכדים שלהם מרחב אפשרויות עצום להתפתחות.
כל אחד שיקבל אזרחות גרמנית יהיה רשאי בכל עת לקבל את כל מה שגרמניה מציעה לאזרחיה וגם לממש את האפשרויות שמציעה כל מדינה באיחוד האירופאי, כגון הזדמנויות בתחומים רבים, ובהם עבודה, פתיחת עסקים וסבסוד לימודים – וזו רק רשימה חלקית. כמו כן, קבלת האזרחות הגרמנית מעניקה לילדים ולנכדים מגוון יתרונות נוספים, בזכות האמנות השונות שיש לגרמניה עם מדינות אנגלו-סקסיות. כך לדוגמה, אזרח גרמני אינו נזקק לויזה לארצות הברית והוא זכאי להקלות בכל הנוגע להוצאת היתרי עבודה.

עו"ד ד"ר יובל חן (צילום באדיבות משרד עו"ד ד"ר יובל חן - עורכי דין ונוטריונים)

ההליך לקבלת אזרחות גרמנית, חשוב להבין, הוא מורכב. התביעה מתנהלת כולה בשפה הגרמנית בלבד, ואינה קשור לתחום עריכת דין בישראל או לחוק הישראלי. החלטות בעניין מתקבלות על ידי אנשי מקצוע קפדניים במשרד הפנים הגרמני ולפי החוק המקומי בלבד. לפיכך, בכדי להוביל את התהליך בהצלחה לקו הסיום, מומלץ לפנות רק לעו"ד הבקיא בחוקי האזרחות בגרמניה ובדקויות של החוק ולא להתרשם סיסמאות ומודעות של אנשים וחברות המפארים את יכולתם ברשתות.
יש לבדוק יכולות של איש המקצוע על סמך שאלות פשוטות, כגון: האם למדת אי פעם בפקולטה למשפטים באוניברסיטה בגרמניה את חוקי האזרחות הגרמנית?
לעו"ד כלשהו, אשר מעולם לא למד את דיני האזרחות הגרמנית במסגרת פקולטה למשפטים בגרמניה, סיכוי נמוך מאוד להתמודד עם ההחלטות והדרישות של אנשי המקצוע והגורמים המשפטיים במשרד הפנים הגרמני.
עומס הבקשות איתן נדרשת גרמניה להתמודד והבדיקות המקיפות שהיא מבצעת בכל מקרה ומקרה, מאריכים את הטיפול עד לקבלת החלטה, כך שפרק הזמן הממוצע הוא כשנה וחצי. "החוכמה היא להגיע לרמת פירוט כזו שלגרמניה לא יהיה ספק בנכונות הטענות שעולות בכתב התביעה", מסביר עו"ד ד"ר יובל חן. לדבריו, "יש לדעת, בדיוק איזה מסמכים היסטוריים יש לאתר בגרמניה והיכן, מהו הסעיף בחוק האזרחות הגרמני הרלוונטי לתביעה ומה הנספחים שיש לצרף לתביעה. בנוסף חשוב להבין, מה רצוי להדגיש במסגרת התביעה ומה לא להציג ולא להזכיר. התביעה על כל נגזרותיה, צריכה להיות ערוכה ומנוסחת בשפה הגרמנית. אפשר בהחלט לומר שככל שהתיק מוצק ומבוסס יותר, כך סיכוי התביעה גדלים ולוחות הזמנים מתקצרים".
בנוסף מבהיר עו"ד חן כי "ממש לא מומלץ להגיש את התביעה באמצעות השגרירות הגרמנית, מהסיבה הפשוטה שלא היא הגוף שמקבל החלטות בעניין אלא רק מעביר הלאה  למשרד הפנים בגרמניה. הגשת התביעה דרך השגרירות מביאה לסרבול רב ולהמון ידיים שבוחשות בדבר".
דוגמה מוחשית למיצוי ההליך באופן מהיר ואפקטיבי, מספק עו"ד חן מתביעה בה טיפל לאחרונה: "באוקטובר 2021 פנה אליי פרופ' מכובד לרפואה מירושלים, אשר הוריו היו 'אוסט יודן' ועזבו את גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון. בעבר, דחו הגרמנים את תביעת הפרופ' בנימוק שאביו לא היה בעל אזרחות גרמנית. לאחר שגיבשתי את התביעה והוכחתי את הטיעונים בה על סמך מסמכים היסטוריים בגרמנית, התבשרנו למספר חודשים לאחר מכן כי התביעה אושרה, ובפברואר האחרון העניקה גרמניה לפרופ' אזרחות גרמנית. אני שמח שיש למשרדי את הזכות להיות הראשון והיחיד בישראל, אשר השיג ללקוח שלו אזרחות גרמנית לפי החוק החדש, ובזמן שיא. בכך נפתחת האפשרות למאות אלפי ישראלים לקדם הליך דומה".
עו"ד חן מספק דוגמה נוספת לתביעה בה טיפל והסתיימה בהצלחה:  "בדצמבר 2021 פנה אלינו מר בושנסקי, גם הוא 'אוסט יודן', שמשפחתו הגיעה לגרמניה מפולין וברחה בהמשך מהשלטון הנאצי.
הוא סיפר כי הוא סקפטי לגבי סיכוייו, מאחר וקרוביו הנרדפים לא היו אזרחי גרמניה. במאי 2022 אישרה גרמניה את הבקשה של המשפחה כולה לקבלת אזרחות. גם במקרה הזה, ללא הייתה שום הסתייגויות וללא דרישה להוכחות נוספות או להסברים כלשהם".
עו"ד ד"ר יובל חן מתמחה בהוצאת אזרחות גרמנית וטיפל מאז 1997 באלפי בקשות.
הוא בעל תואר "ד"ר" מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת פרנקפורט בגרמניה.
כתבה זו אינה ייעוץ משפטי.