פרויקטים

מחיקת חובות בהוצאה לפועל: כל הכלים לצאת לדרך חדשה

תקופת הקורונה הביאה עימה עלייה תלולה בכמות החייבים ועלייה בהיקף החובות. מה ניתן לעשות ומהי מטרת החוק? עו"ד קרן רפאל ממשרד עורכי דין מלול רפאל ושות', עם התשובות

אילוסטרציה חובות (צילום pexels)
זהו סיפורו של י'. אדם שמסכת חייו הלא פשוטה, הובילה אותו למצב כלכלי קשה ובהיעדר נכסי קרקע או פיננסיים באמתחתו, הוא הגיע ליתרת חוב משמעותית וחובות שנערמו כלפי מוסדות ונושים רבים.
"כאשר י' פנה אלינו, הוא לא היה במעגל העבודה ומצבו המשיך להתדרדר. הגשנו בקשה בשמו להליכי חדלות פירעון שבמסגרתם מינה בית המשפט, שהבין את מצבו העגום, נאמן לבחינת נכסיו וחובותיו. בהמשך לכך נקבע לו צו תשלום זמני ולבסוף גם הפטר מלא מכל חובותיו", מספרת בראיון לאתר ice, עו"ד קרן רפאל, בעלים משותף (יחד עם עו"ד עמי מלול) של משרד עורכי הדין רפאל מלול ושות', העוסק, בין היתר, בהסדרת חובות ובהליכי פשיטת רגל של חייבים.
י' לא לבד. הנתונים העגומים מראים כי בשנת 2021, הוגשו עד סוף חודש אוקטובר, 447 בקשות לפתיחת הליך. החוק מאפשר לחייבים ולנושים לפתוח בהליכים, במהלכם יוחזרו חלק מהחובות, ובסיומם החייב יוכל לקבל פטור מהחובות האחרים ולצאת לחיים חדשים. בספטמבר נכנסה לתוקף רפורמה חדשה שמטרתה לייעל ולקצר את ההליכים, לתחום אותם בזמן ולאזן בין האינטרסים של החייב ושל הנושה.
על פי החוק, חדלות פירעון הינו מצב כלכלי שבו אדם חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות החייב, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו. מדובר ביחידים או בעלי חברות שנקלעו למצב כלכלי עגום בלשון המעטה ואינם יכולים לעמוד בהחזרי חובותיהם כלפי נושים.
חדלות פירעון הוא למעשה התיקון להוראת פשיטת רגל (1980) ונועד להחליף אותה ולייעל. במסגרתו, חלה גישה שיקומית חדשה בעזרה לחייבים, על מנת שאלה יוכלו להסדיר את כל חובותיהם ולהשתקם כלכלית. היום, בעידן תקופת הפוסט קורונה, אנו עדים לקריסת עסקים רבים וחייבים רבים אשר הגישו בקשה לניהול הליך. 
יש לדעת כי לא כל החובות הם חובות שניתן למחוק או להתגונן בפניהם באמצעות הפטר. ישנם סוגי חובות שאינם ברי הפטר וחובות אלה לא יימחקו גם לאחר שבית המשפט העניק לחייב את ההפטר. "לא לכל לקוח נמליץ להגיש בקשה לחדלות פרעון. יש לזכור כי אחרי ההכרזה יוטלו מספר מגבלות על החייב כמו איסור יציאה מהארץ ועבודה מול חשבון בנק ייעודי", מרחיבה עו"ד קרן רפאל. "רק לאחר שהחייב הגיע ופרס מולי את מצבו הפיננסי והאישי ולאחר בדיקה יסודית ומעמיקה נגיע להחלטה כי לא יוכל לעמוד בהחזר החובות, אמליץ על פנייה להליך חדלות פרעון".

עו"ד קרן רפאל (צילום באדיבות משרד רפאל מלול ושות')
השלב הראשון בדרך לחיים חדשים
השלב הראשון ואחד הקריטיים ביותר בתהליך, הוא פנייה למשרד עורכי דין מומחה. חשוב להבין שעל מנת להתנהל נכון אל מול הנושים השונים, יש לבחור במשרד הבקיא בתחום אשר מכיר את כל הסעיפים ותת הסעיפים המצויים בחוק. בנוסף יש לזכור כי מדובר בהליך שלוקח זמן רב ולכן עליכם לבחור את עורך הדין, עמו הצלחתם לייצר חיבור אישי מספיק. עורך הדין וילווה אתכם עד ליום בו תקבלו את ההפטר המיוחל בשילוב עבודה מקצועית ויסודית.
"השלב הראשון הינו איסוף חומר ואיסוף מידע", מספרת לנו עו"ד רפאל. "חשוב לדעת מהו המצב העדכני נכון ובסמוך להגשת הבקשה, בכל הקשור להיקף החובות, נושים אשר נקטו בהליכים ונושים שטרם נקטו בהליכים. בעת ההגשה, אנחנו חייבים לעשות עבודה מדויקת ומקצועית. ולהגיש את כל המידע המדויק ביותר ושלא יצוץ איזה חוב שלא עדכנו אודותיו קודם לכן".
בנוסף לפריסת הפרופיל הכלכלי של החייב יש להגיש "תצהיר הסתבכות", שכשמו כן הוא  תצהיר שאותו מגיש החייב ובו הוא מפרט את הסיבות שהובילו למצבו כיום. "תצהיר הסתבכות הוא מסמך המוגש יחד עם מסמכים נוספים לפי דרישת הממונה על ההליך ומסביר למעשה כיצד הגיע וצבר חובותיו", מסבירה עו"ד רפאל.
הדובדבן שבקצפתהפטר חובות
כיוון שאסור לבצע הליך של משא ומתן מול נושה בזמן הליך של חדלות פירעון, אזי שכל ההתנהלות תתנהל מול הממונה האחראי מטעם האפוטרופוס. "אנו מגישים בקשה לפתיחת הליכים, יש 90 ימים לממונה על חדלות פירעון לבדוק את התיק והנתונים וכל הדרישות מולאו כנדרש, החייב מקבל צו לפתיחת הליכים, המשמעות היא שבמשך אותו תקופה, החייב יצטרך לשלם צו תשלומים קבוע", מבהירה עו"ד רפאל. הצו תשלומים נגזר מהסכום הסופי של ההכנסות לעומת ההוצאות של אותו חייב, כך שהסכום המשולם בכל חודש לא יגרום לקריסה כלכלית. "קיימים תיקים בהיקף חובות של מאות אלפי שקלים כאשר צו התשלומים החודשי עמד על מאות שקלים בלבד", מציינת עו"ד רפאל.
במקרים אחרים יתאפשר לחייב לקבל הנחה/מחילה על חלק מהחוב, ואף פטור מלא מכל חובותיו ולצאת מהתהליך כאשר הוא פותח" דף נקי". "יש להבין כי צו הפטר לא מגיע מהשמיים אלא לאחר משא ומתן עיקש של עורך הדין עם הממונה האחראי מטעם האפוטרופוס הכללי ועם גורמים נוספים", מבהירה עו"ד רפאל. "ישנם מספר פרמטרים שיכולים לסייע להחליט האם החייב יופטר מכלל חובותיו, בין השאר, גיל, נכסי מקרקעין בבעלותו, נכסים פיננסיים וכיו"ב, יחד עם זאת החייב צריך לדעת כי חלה עליו ההוכחה לעשות כל שביכולתו לא לצבור חובות נוספים".
לסיכום, פנייה לעורך דין המתמחה בתחום יוכל להציג בפניכם את כל אפיקי הפעולה שיש בפניכם ויחד להחליט מהי דרך הפעולה היעילה ביותר בשבילכם.
למידע נוסף בנושא הסדרת חובות וחדלות פירעון לחצו כאן!