פרויקטים

חיפאים וחיפאיות, מגיעה לכם סליחה

לאחר עשורים של הזנחה וקיפאון, רוחות של שינוי נשבו לפני חמש שנים בבירת הצפון. ראש עיר חדשה נבחרה והכריזה: עתיד חיפה טמון בהתחדשות עירונית. אלא שההצהרות לא תורגמו לרמת השטח והתוצאה – אלפי משפחות עדיין מתגוררות במבנים ישנים ומסוכנים. הגיע הזמן לשנות את המציאות

יוסי כהן, מנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף (צילום מיכה בריקמן, ברוך ניב, מתוך אתר פיקיויקי)
מאת: יוסי כהן
יום הכיפורים בפתח ושעת חשבון הנפש הגיעה.
העיר חיפה מאופיינת בבניינים ישנים מאוד, אשר נבנו לפני עשרות שנים כשאחוזים ניכרים מתוכם כבר הוגדרו כמסוכנים. רבים מאותם המבנים נמצאים במצב רעוע ובשכונות מוחלשות. למציאות המדאיגה הזו מודעים היטב גם בעיריית חיפה, כשמהנדס העיר, אריאל וטרמן, הודה ואמר: "חיפה היא אחת הערים עם היקף המבנים המסוכנים הגדול בארץ, עיר ותיקה שבנויה על טופוגרפיה תלולה".
אין כמעט חיפאי שלא מכיר את הנתון הזה. מספיק להסתובב בעיר ולראות כמה ישנים ועלובים נראים רבים מבנייניה ומשכונותיה. הדברים מקבלים משנה תוקף כשמתמקדים בכניסה לחיפה – כרטיס הביקור של העיר נראה כאילו הוא לקוח מסרט רע.
לפני כחמש שנים נראה היה שאחרי עשורים ארוכים של הזנחה וקיפאון, חיפה יוצאת לדרך חדשה. עינת קליש רותם, מתכננת ערים במקצועה, נכנסה ללשכת ראש העיר. הכרזתה כי "עתיד חיפה הוא בהתחדשות העירונית", הפיחה אופטימיות גדולה בקרב אלפי משפחות.
בעלי הדירות בעיר המשוועים להתחדשות ולדיור הולם, חשו לראשונה תחושה אמיתית של תקווה. לא רק הם הרגישו כך, גם אני האמנתי שעל כס ראש העיר התיישבה דמות שהולכת לחדש את חיפה, לפתח אותה ולממש את הפוטנציאל העצום שלה.
כמאמר הפתגם הידוע "כגודל הציפייה, כך גודל האכזבה", לאחר שהתפוגג עשן ההבטחות, גילינו שהמצב חמור אפילו יותר מהקדנציות לפניה. התחושה היא שחיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, פשוט הופקרה. התושבים, ואני ביניהם, מביטים מאז בעצב רב איך ערי הלווין, דוגמת נשר וטירת הכרמל, עוקפות את חיפה בסיבוב: משקמות ומחדשות שכונות ותיקות, קולטות אוכלוסייה חדשה וצעירה – וזאת על חשבון העיר שמתיימרת להיות בירת הצפון.

חיפה. "ערי לווין, כמו נשר וטירת הכרמל, כבר עוקפות את חיפה בסיבוב" (צילום דוידי ורדי, מתוך אתר פיקיויקי)
רחוקה שנות אור מהערים הגדולות
חיפה נהנית מיתרונות גדולים: נוף מרהיב, המשלב בין חוף ים למרגלות ההר, נמל מצליח, מוסדות השכלה גבוהה יוקרתיים ומחלקות רפואה נחשבות — וזו רק רשימה חלקית. ועם זאת, צריך גם לומר בפה מלא: העיר איבדה בשנים האחרונות את הדומיננטיות שלה כמטרופולין של האזור, ועל כך הנהגת העיר צריכה לבקש מכולנו סליחה.
נושא הבנייה והפיתוח, מהווה דוגמה מייצגת דוגמה לאוזלת ידה של העירייה. אם ניקח את כמות היתרי הבנייה שרשות מקומית מנפיקה כמדד ליכולתה של העיר להתפתח ולצמוח – הרי שבחיפה, כמות היתרי הבנייה בדגש על התחדשות עירונית ומתחמי פינוי בינוי, נמוכה משמעותית ביחס לערים אחרות.
במהלך 2022 הוצאו בחיפה היתרי בנייה לכ-710 יחידות דיור במיזמי התחדשות עירונית. בעירייה מיהרו להתגאות כי זהו שיא של כל הזמנים, אלא שמי שחי את השטח יודע שהכמות מתאימה אולי לעיירה קטנה. לשם ההשוואה, בקריית ים הסמוכה, המאכלסת כ-40 אלף תושבים (פחות משכונה ממוצעת בחיפה) הוענקו באותו פרק הזמן היתרים ל־609 יחידות דיור בפינוי-בינוי. המספרים מדברים בעד עצמם. 
בשונה מרשויות מקומיות בהן ראש הרשות מבין כי הכוח המניע של עיר טמון ביזמים הפועלים בה, קליש רותם החליטה שלא להיפגש עם יזמים ובמקום לבנות דיאלוג ולקדם התחדשות בהיקפים גדולים לטובת העיר – יצרה את ההיפך הגמור. היא, כמו גם קודמיה בתפקיד, לא השכילה להפנים שאחת הדרכים העיקריות לייצר הכנסות לקופת העירייה היא מתשלומי אגרות והיטלים כתוצאה ישירה של בנייה ופיתוח. ראש עיר שלא מבין זאת, גורם לעירו להיות עיר ענייה ללא יכולת לתת שירות איכותי ומקיף לאזרח, וללא מסוגלות לטפל בתשתיות, לתמוך בתרבות ובספורט, לקדם את החינוך ולממן הקמת מוסדות ציבור חדשים.
רק לפני  כשנה וחצי, נבחרה חיפה לאחת מ-12 רשויות מקומיות מולם חתמה המדינה על הסכמי גג להתחדשות עירונית. במסגרת ההסכם נקבע כי על כל היתר שתנפיק, תקבל העירייה מענק של כ-30,000 שקלים. בחישוב פשוט, עיריית חיפה יכלה לגרוף לקופתה עשרות מיליוני שקלים לפיתוח העיר, דבר שלא קרה עקב כמות ההיתרים הדלה. תוסיפו לזה שכחלק מתכנון מתחם התחדשות עירונית, אנו היזמים, מטפלים בתשתיות, בכבישים ובצורכי הציבור. השורה התחתונה היא שחיפה יכולה הייתה לקבל סכומים משמעותיים לרווחת התושבים תוך כדי חידוש פני העיר. לצערנו, הנהגת העיר חיפה החליטה אחרת. המשמעות: התעלמות מהתושבים.
בינתיים, מצב העניינים עגום. חיפה רחוקה שנות אור מהערים המובילות בישראל. לא מעט משפחות בעיר מתגוררות בתת תנאים, עד היום לא סופרים אותן. במקום לבצע, לחדש ולרענן, רק שמענו הבטחות רק ראינו מצגות. גם תדמית העיר בשפל: אנשים שמגיעים לחיפה נתקלים בסלאמס – בניינים ישנים והרוסים, שאינם ראויים עוד למגורים.
אני תמיד אומר כי תהליכי התחדשות עירונית הם לא רק בניית בניינים או כפי שאוהבים לקרוא לזה בחיפה "מפלצות בטון". התחדשות עירונית זה בראש ובראשונה לייצר חיים, למשוך אוכלוסייה חדשה וזוגות צעירים, לבנות בתי ספר, גני ילדים ומתנ"סים חדשים, לקדם מוקדי תעסוקה, קניות ובילוי, לפתח שטחים פתוחים וירוקים, ולסלול שבילי הליכה ואופניים.
במבחן התוצאה, ועל אף התנהלות העירייה, הפרויקטים שלנו ברחבי חיפה מתקדמים, אך אם נודה על האמת לא בקצב המתאים. הפרויקטים הללו בסופו של דבר ייצאו אל הפועל, כי יש לנו כיסים עמוקים, אורך רוח וסבלנות. מה שבטוח, האכזבה מהמצב הקיים היא לא רק שלנו, אלא בעיקר של אלפי משפחות שמייחלות לאיכות חיים ראויה עם בניינים מודרניים ודירות חדשות .

עיריית חיפה. "התושבים יידרשו להכריע: האם העיר תזנק קדימה או תשתרך מאחור" (צילום זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
מנוע הצמיחה של העיר
אז איך ממשיכים מכאן?
ראשית, מבקשים סליחה מכל החיפאים והחיפאיות שחולמים וזכאים לעתיד טוב יותר. שנית, בוחרים נכון. אנו בעיצומה של מערכת בחירות לרשויות המוניציפליות – מערכת קריטית לעתידה של חיפה. העיר נמצאת בנקודת אל חזור. תושבי העיר, ששבעו מהכרזות והצהרות, יצטרכו לבחור באופן מושכל וענייני: להעניק מנדט למי שלא רק ידבר אלא גם יעשה, למי שלא יהסס לקדם פיתוח ובנייה, למי שיפנים שהיזמים הם מנוע הצמיחה של העיר.
כמו שאני רואה את הדברים, עיר זה ממש כמו חברה: בראש כל חברה עומד מנכ"ל, הכפוף לדירקטוריון ובעלי המניות ולהם הוא מחויב לתת דין וחשבון. מנכ"ל שלא עומד ביעדים ולא מצעיד את החברה להצלחות, בעלי המניות יראו לו את הדרך החוצה. אותו דבר באשר לרשות מקומית. ראש העיר הוא בדיוק כמו מנכ"ל החברה, כשהדירקטורים ובעלי המניות הם ציבור התושבים. כשראש עיר לא מצעיד את עירו קדימה ולא עונה על ציפיות התושבים, התוצאה היא קריסה – בדיוק כפי שנוכחנו בקדנציה הנוכחית בחיפה ובזו שלפניה.
עכשיו האחריות היא על תושבי חיפה. הם אלה שיידרשו בעוד שבועות ספורים להתייצב בקלפיות ולהכריע: האם העיר תזנק בשעה טובה קדימה או שהיא תמשיך להשתרך מאחור.
בפתח השנה החדשה וברוח אופטימית, אאחל לכולנו שנה טובה, שנת התחדשות ובחירות נכונות. נקווה שזו תהיה השנה שבה המשפט: "העיר עם הפוטנציאל הגדול במדינה", יהפוך סופסוף מסיסמה למציאות. מכאן אני מבטיח: אנחנו נמשיך לפעול ולהילחם על ולמען חיפה שלנו, העיר הכי יפה בישראל .
*הכותב, יוסי כהן, הוא מנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף.
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)