רכב

מדד זיהום התחבורה: האם זהו המקום הכי מזוהם בישראל?

תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה בדקו היכן בישראל נפלטים הכי הרבה חומרים מכלי תחבורה בישראל. אלו המקומות שלא כדאי לכם לנשום בהם
מערכת ice | 
תחנה מרכזית תל אביב (צילום רישיון חופשי ויקיפדיה)
בישראל פועלות מספר תחנות ניטור איכות אוויר של המשרד להגנת הסביבה. הניטור בוחן רמות זיהום שונות של חומרים שונים, בתחומים שונים. אחד מהתחומים הוא התחבורה, בו מספר תחנות במקומות מרכזיים בישראל בוחנים את רמת זיהום האוויר מתחבורה, בדמות תחמוצת חנקן (NOx), וחנקן דו-חמצני (NO2) הנפלטים מכלי תחבורה.
מדד תחמוצות חנקן
תחמוצות חנקן הן שם כולל לסכום של כמה תרכובות: חנקן חד-חמצני (NO, מזהם ראשוני הנפלט בתהליכי שריפה בטמפרטורות גבוהות), חנקן דו-חמצני (NO2, מזהם אשר נפלט בחלקו כמזהם ראשוני ובחלקו נוצר כמזהם שניוני) ותרכובות נוספות, כגון HNONO3, PAN (Peroxyacetyl Nitrate) ,NO3 - תחמוצות לא אקטיביות ועוד.
תחמוצות החנקן נפלטות בתהליכים שבהם מתרחשת בעירה בטמפרטורה גבוהה, ולכן מקורות הפליטה האנתרופוגניים העיקריים שלהן הם מנועים של כלי רכב, תחנות כוח, דודי קיטור וכבשנים תעשייתיים. ריכוזים גבוהים של תחמוצות חנקן נמדדים לפיכך בסמוך לעורקי תחבורה ראשיים ובמורד הרוח מתחנות כוח ואזורי תעשייה.
 
מפת הריכוזים השנתיים הממוצעים של תחמוצות החנקן בשנת 2020 מראה כי הריכוזים הגבוהים של תחמוצות חנקן התקבלו במטרופולינים הגדולים, ובפרט גוש דן תל אביב ובמידה פחותה בירושלים. בבדיקה יממתית, לא נמדדו חריגות מערך הסביבה היממתי לתחמוצות חנקן, באף אחת מתחנות הניטור הכלליות והתחבורתיות. עם זאת, ריכוז יממתי גבוה יחסית של תחמוצות חנקן נמדד בתחנת הניטור התחבורתית ברח' לוינסקי בת"א, הסמוכה לתחנה המרכזית ת"א.
בבדיקה חצי-שעתית, במהלך שנת 2020 התקבלו חריגות אחדות מערך הסביבה של תחמוצות חנקן בתחנות הניטור התחבורתיות בגוש דן. 2 חריגות נמדדו בתחנת הניטור ברח' לוינסקי בת"א, הסמוכה לתחנה המרכזית ת"א וחריגה אחת בפתח תקווה, רחוב גיסין. מספר החריגות הקטן מערך הסביבה החצי-שעתי, ניתן ליחס באופן כמעט מוחלט למגפת הקורונה אשר גרמה לשלושה סגרים ממושכים שבאו לידי ביטוי בהפחתה דרמטית בנפחי התנועה הפרטית והציבורית. יחד עם זאת, יש לציין כי כבר למעלה מעשור נמשכת מגמת הפחתה בריכוזי תחמוצות החנקן עקב שיפור מתמשך בדלקים ובטכנולוגיות חדשות לצמצום פליטות מזהמים מכלי רכב.

ריכוזים שנתיים ממוצעים של תחמוצות חנקן (NOx) בשנת 2020
חנקן דו-חמצני
חנקן דו-חמצני הינו מזהם שניוני הנוצר מחמצון של חנקן חד-חמצני, אך גם נפלט ישירות כמזהם ראשוני, בעיקר מכלי רכב שמותקן בהם ממיר קטליטי. נוכחותו של מזהם זה עשויה להעיד על הימצאותם של מזהמים נוספים אשר נפלטים מכלי רכב, אך אינם מנוטרים.
ריכוזים שנתיים: בכל תחנות הניטור הכלליות והתחבורתיות בארץ נמדדו ריכוזי חנקן דו-חמצני נמוכים מערך הסביבה השנתי, למעט בתחנת הניטור ברח' לוינסקי בת"א, הסמוכה לתחנה המרכזית ת"א, בה התקבלה חריגה מערך הסביבה השנתי. ריכוזים גבוהים של חנקן דו-חמצני התקבלו בתחנות התחבורתיות בירושלים סמוך לצומת בר אילן, וזו בסמוך לבניין משרד החינוך ברח' דבורה הנביאה. הריכוזים הגבוהים ביותר בתחנות כלליות נמדדו ברח' רוטשילד בת"א, מחלף בר אילן ברמת-גן, ובשכונת רוממה, סמוך לתחנה המרכזית ירושלים.

ריכוזים שנתיים ממוצעים של חנקן דו-חמצני (NO2) בשנת 2020 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה