רכב

סוף לתדלוק בבנזין? סונול, בזן וכלמוביל במהלך חסר תקדים

החל עידן המימן בישראל: לראשונה בישראל משאית מונעת מימן – כלמוביל מציגה את XCIENT Fuel Cell של יונדאי, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ, בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל
מערכת ice |  20
סונול ומשאית המימן (צילום יחצ)
בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין  כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל מציגה היום, לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell. משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell הינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן.
טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.
 
הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה.  לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.
ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בזו השאר לדרום קוריאה ניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.
המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31  ק"ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון שקל להבאת 3 משאיות המונעות המימן. 
משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת  הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.
מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס אמר: "אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל"
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה".
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן"
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    אל תאמינו. לא ליונדאי ולא לכלמוביל
    שימי 01/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יונדאי כבר זייפה בעבר נתוני צריכת דלק של מכוניות בנזין. בית המשפט חייב את כלמוביל לתת 17% הנחה על טיפולים כפיצוי. בפועל הם נותנים 2% מחשיבים את זה כאילו נתנו 17%.
    סגור
  • 11.
    רק דלק
    איאל 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משאיות יונדאי לא מתאימות לעבודה ולנסיעה ארוכה יש לסמיטרילר משקלים כבדים ונביעה מי סוג כזה?צריכה כוח ועוצמה ולחשמל אין את זה אולאי יצליח להעברוצ נסיעה בין מחסנים באותו עיר אבל לנסיעה לטווח ארוך בדיזל בקושי הולך איך בחשמל. וגם יונדאי תעבוד חודש וכול הזמן במוסך משאיות זה רק דיזל ורק וולו וסקאניה ומרצדס. והשאר חרטה
    סגור
  • 10.
    איום
    מומחה 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממשעכות חברות הענק לסכן אוכלסיות איך מתקבל על הדעת לתת למשאיות כאלה להסתובב באוכלסיות . פצצה מימנית 350 באר של מימן מאוחסן בגלילים תאונה , מקור אש פליטה בלתי מבוקרת . עלולה להשמיד שכורה בשלומתה
    סגור
  • ניסוי ריסוק
    יורי 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקליפורניה בוצע ניסוי ריסוק של מכונית מימן נקסוס במכון ריסוק והיא קיבלה את הציון הגבוה ביותר של בטיחות . המיכל מימן לא התבקע . אז דיי להפחדות . בשוויץ כבר גמעט המשאיות הללו 5 מליון קילומטר והכל תקין . אז תרגיע ותתקדם ותחשוב כמה אנשים מתים מהזיהום אוויר של הדיזל ושאר תעשיית הרכב ובתי הזיקוק . יום טוב
    סגור
  • 9.
    העידן האמיתי יתחיל,
    דוד ש 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשנוכל לתדלק במים, מכשיר ברכב יפריד בין המימן לחמצן , ישתמש בהם לנסיעה בתור דלק לרכב. בל נשכך את הרכב המים H2O, שני מיימנים וחמצן. עד שזה יקרה...
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    כמו תמיד, באיחור
    אור 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כבר שנים קיימים רכבים ממונעי מימן, כמו טויוטה מיראי, רק בארץ מתעוררים מאוחר וסוחטים את האזרח הקטן כמה שיותר בשביל דברים בסיסיים כמו דלק. המדינה הייתה יכולה לחסוך זיהום אוויר והוצאוץ כלכליות כבדות לאזרחים אם רק הייתה מתעוררת בזמן
    סגור
  • 7.
    לא הגזימו בכותרת: "סוף לתדלוק בדלק"? (ל"ת)
    פיני, לא גרשון. 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 6.
    כלי רכב תאי מימן
    ביל 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הכבוד ליזמים זה העתיד אבל צריך לפתח תחנות מימניות ויצור המימן צריך להיות מושתת על תחנות סולריות על בסיס אנרגית השמש בכל מיקרה מטוסי סילון ינועו עדיין על דסל ובתור התחלה ייוצר המיימן כתוצר לווי עוד בעיה שעלות רכבי המימן עדיין גבוהים למרות פריצת הדרך שהוזילה מאוד את היצור
    סגור
  • מחיר הפקת מימן
    דניאל 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ספר עוד על פריצת הדרך,בינתיים ניתן להפיק מימן מגז טבעי , מפירוק מיים בתהליך חשמלי,וגם כתוצר לוואי של כור גרעיני ותמיד המימן מחירו גבוה יותר.
    סגור
  • 5.
    אם אני לא טועה זה לא הפעם הראשונה
    אביב 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שחברה מנסה לבנות רכבים המונעים במימן.
    סגור
  • 4.
    אולי אני רושם שטויות
    מאור 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מימן זה מים ואולי מעורב עם חומר מסוים. בסופו של דבר, אני מאמין שישתמשו במים של האוקיאנוס. מה יקרה כאשר הוא יגמר? אולי זה לא יהיה בזמן שלי אבל מה יקרה כשהוא יגמר? יהיה בצורת כל העולם.
    סגור
  • האוקיינוס לא ייגמר
    טוב 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המימן נפלט מהמשאית בתור אדי מים, אחר כך יורד גשם, או ישר על האוקיינוס וגם אם לא חלק גדול ממנו ימצא את דרכו דרך נהרות לאוקיינוס. הבעיה כרגע זה שמפלס האוקיינוסים עלול לעלות בגלל ההתחממות והמסת קרחונים
    סגור
  • תשובות
    אביגיל 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מימן זה חלק ממה שמרכיב את המים. מים מורכבים ממימן וחמצן (H2O) וניתן לפרק אותם לגורמים, כלומר לחמצן ולמימן. זה נכון שבטווח הרחוק יהיה הכי טוב אם ניתן יהיה להפיק מימן ישירות ממי הים/האוקיינוס, כדי לחסוך את תהליך הניקוי של המים שגם הוא דורש אנרגיה. כיום משתמשים בעיקר במים מזוקקים שלהם מוסיפים מלחים מסוימים שאינם מזיקים; הבעיה העיקרית בשימוש במי ים היא שיש שם מלחים שמכילים כל מני חומרים לא רצויים, כמו כלור, ואז פירוק של המים יכול לגרור שחרור גז כלור (לא רצוי). לגבי העובדה שהמים יגמרו: כאשר שורפים מימן, או מגיבים אותו עם חמצן בתא דלק, תוצר הלוואי של התגובה הוא מים. כלומר, ניתן להפיק מימן ממים (תוך השקעת אנרגיה, למשל: אנרגיה סולארית) ולאחר מכן להפיק את האנרגיה בחזרה מהמימן (למשל: במכונית מונעת מימן) תוך הפקת מים. המים האלו משתחררים לאוויר כאדים, עולים למעלה, מתעבים כעננים, מורידים גשמים, וכך המעגל נסגר.
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד יעזור להיפטר מהנפט המזהם
    בר 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    וגם ישמור על מקומות העבודה לעובדים
    סגור
  • 2.
    יצור המימן בבזן מזהם יותר מכל
    דן4 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    משאית דיזל
    סגור
  • לא יפה לקשקש סתם
    מימן ירוק 12/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה נכון שבתחילה הטכנולוגיה ליצור מימן היתה מזהמת אבל עברנו דרך ויש כבר מימן ירוק שמיוצר מאנרגיות ירוקות.
    סגור
  • היית שם ?
    בר 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכתוב זה קל אבל בפועל לא היית בתהליך לכן אתה מדבר שטויות
    סגור
  • 1.
    --
    -- 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה מקור המימן ?
    סגור
  • אטום
    אמת 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מימן הוא אטום שקיים בטבע והוא חלק ממולקולת המיים...שמורכבים משני אטומי מימן ואטום חמצן אחד...
    סגור
  • מים
    בעל החלומות 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלקטרוליזה, הליך פליטה לאחר פיצוץ=מים, ייעול של הליך האלקטרוליזה יצור את אמצעי האנרגיה הכי טוב לסביבה והכי יעיל.
    סגור