רכב

אילון מאסק צריך לדאוג? סעודיה בדרך להפוך למעצמת מכוניות חשמליות

לאחר שהקימה את Ceer, מותג המכוניות החשמליות הסעודי הראשון, סעודיה ממשיכה להקצות משאבים רבים לפיתוח התעשייה המפתחת ושואפת לייצר 500 אלף מכוניות בשנה עד שנת 2030
מערכת ice |  6
מוחמד בן סלמאן אאל סעוד (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, השיק בשנה שעברה את Ceer, מותג המכוניות החשמליות הראשון של סעודיה ולאחרונה התגאה במהלך ואמר: "מתניעים תעשייה חדשה". 
ניכר כי לא מדובר במהלך תמים של הקמת חברה בלבד, כאשר סעודיה מנסה להפוך לכוח משמעותי בתעשיית ייצור המכוניות החשמליות העולמית. במידה והפרויקט יצליח, הוא עשוי להיות צעד חשוב לכיוון צמצום התלות שלה בנפט, אבל עד שתגיע ליעד הזה, יש לסעודיה הרבה עבודה לעשות.
 
לפי הדיווחים, בכירים סעודים התייחסו רבות לשאיפה של בן סלמאן להפוך את הממלכה לשחקן מרכזי בייצור מכוניות חשמליות, כחלק מהאסטרטגיה התעשייתית הרחבה יותר שלה והתוכניות שלה להיאבק במשבר האקלים. כמו כן, סעודיה שואפת לייצר 500 אלף מכוניות חשמליות בשנה עד 2030, כמות השווה פחות או יותר לביקוש השנתי למכוניות בסעודיה כיום.
כעת, הסעודים משקיעים משאבים רבים על מנת להגשים את השאיפה הזו ומבין 32 מיליארד דולר שהקצה משרד התעשייה לתשעה פרויקטים של מינרלים, יושקעו 6 מיליארד דולר במפעל לוחות פלדה ומפעל למתכות עבור סוללות למכוניות חשמליות.
יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי, כבר חתמה עם הממלכה הערבית על הסכם, שבמסגרתו תקים מפעל לייצור כלי רכב בסעודיה. למרות שאילון מאסק הכחיש זאת, דיווחים מגורמים סעודים מעידים על כך שגם טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות הגדולות בעולם, מנהלת על פי הדיווחים מגעים עם הסעודיה להקמת מפעל. הסעודים חתמו גם על הסכם של 5.6 מיליארד דולר עם Human Horizons, חברה סינית שמייצרת מכוניות יוקרה חשמליות, לשיתוף פעולה בפיתוח, ייצור ומכירות.
בשעה שיצרניות הרכב במקומות אחרים ברחבי העולם מתמודדים עם עלויות גבוהות, מכסים וסכסוכים גיאופוליטיים, המשימה האמיתית של סעודיה היא למוצא דרכים להגביר את האטרקטיביות שלה אל מול מקומות אחרים בעולם. כדי לייצר מכוניות חשמליות בקנה מידה גדול, תצטרך סעודיה להציע אנרגיה מתחדשת בזול. כמו כן, היא גם תצטרך למשוך את הספקיות של היצרניות הגדולות.
המהלך של הסעודים מציג מגמה עולמית של מדינות ברחבי העולם, אשר עומלות על פיתוח תעשיית מכוניות חשמליות. הונגריה, למשל, ניצלה את עלויות כוח האדם הנמוכות בה, כדי לנסות למשוך יצרניות סוללות למכוניות חשמליות. אינדונזיה, שלה עתודות גדולות של ניקל, מנסה לעשות משהו דומה, אבל ההצלחה שלה רחוקה מלהיות מובטחת ולבסוף גם לטורקיה ולמרוקו כבר יש תעשיות רכב מבוססות שמייצרות מכוניות עם מנועי בעירה פנימית, כך שמשקיעים עשויים להעדיף אותן.
הבנייה והניהול של מפעלים בסעודיה עלולים להיות מורכבים, בשל הטמפרטורות הגבוהות והיצע המים המוגבל בממלכה. לסעודיה אין עדיין בסיס תעשייתי. יש לה הרבה מזומנים ושליט נחוש, אבל יש גבול למה שכסף יכול להשיג.
תעשיית הרכב היא תעשייה שקשה להיכנס אליה, גם אם המכוניות החשמליות הורידו את החסמים. בינתיים, סעודיה תולה הרבה תקוות ב-Ceer. לפי התחזית של החברה, היא תוכל לבדה לייצר ערך מוסף של 8 מיליארד דולר עד 2034.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תנו להם קצת מים
    משקיע 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות הטפלת מים בשפע, מים ירוקים (מים +אנרגיה ירוקה) - טכנולוגיות חקלאות.. ואפשר להפוך את המדבר של סעודיה למקור מזון לרעבי העולם, מי שישלוט במים - ישלוט במזון - וינצח את המלחמה הבאה.. כך לפחות טוען ביל גייטס.
    סגור
  • 5.
    אני מציע שישקיעו במתקני התפלת מיים
    קרייתי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בכתבה מצוין שיש חוסר מיים בסעודיה אז שווה להם להשקיע בתשתית להובלת מיים ומתקני התפלה
    סגור
  • 4.
    אולי
    איל 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הלוואי שנתחיל לראות מדינות ערביות שמייצרות ערך אמיתי
    סגור
  • 3.
    סעודיה הזהרי, ישראל תתחיל לייצר מכוניות חשמליות! (ל"ת)
    תעשיות רכב נצרת 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    להתחיל מאפס שהשאר רחוק רחוק מקדימה
    אמנון דדון 10/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 2
    להיכנס לשוק רווי מול שחקניות ותיקות ומדינות מתועשות לא חכם יותר חכם היה להשקיע במניות של יצרניות
    סגור
  • 1.
    אקוואריוס אולי תשתלב?
    בני 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החברה עוסקת בפיתוח,ייצור ומכירת מנועים וגנרטורים מבוססי בעירה פנימית
    סגור