יהודה וזהר זיסאפל: חלוצי ההיי-טק שמבקשים לשלב בתחום גם את צעירי הפריפריה

מי אלה האחים יהודה וזוהר זיסאפל? הם נחשבים לדור המייסדים של היי-טק בישראל, קידמו מאות סטארט-אפים ופועלים לצמצום פערים חברתיים ושיקום נוער בסיכון. 

מערכת ice | 
האחים זיסאפל (צילום יחצ)
האחים יהודה (יליד 1942) וזהר (יליד 1949) זיסאפל, הם מחלוצי תעשיית ההיי-טק בישראל ובעלי קבוצת רד-בינת, אשר ממנה צמחו שלל אקזיטים והנפקות. בנו של יהודה, רועי זיסאפל, הוא מנכ"ל רדוור מקבוצת רד-בינת, ואילו כליל זיסאפל, בתו של יהודה, היא סופרת. שוויה של משפחת זיסאפל נכון לסוף שנת (2021) מוערך בסכום של כ-1.7 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
האחים זיסאפל נולדו בתל אביב, להורים שהגיעו לארץ מפולין. לזהר תואר ראשון בהנדסת חשמל מהטכניון, ליהודה תואר שני בהנדסת חשמל מהטכניון, ושניהם תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.
בשנת 1975 הקים יהודה את "ביטקום סוכנויות", חברה פרטית צנועה שעסקה בשיווק מוצרי תקשורת. שם החברה שונה כעבור שנים ספורות ל"בינת תקשורת מחשבים" והיא הייתה הראשונה להשיק טכנולוגיות תקשורת חדשניות בשוק המקומי. באותן שנים, בעוד יהודה מרחיב ומשדרג את החברה, שירת האחת הצעיר, זהר, ביחידת מודיעין מסווגת בצה"ל.
ב-1982 החליטו שני האחים לעבור לייצור ופיתוח מוצרי תקשורת בישראל, מתוך כוונה לפנות לשוק מעבר לים. הסנונית הראשונה הייתה הקמת חברת "רד תקשורת מחשבים", החברה הראשונה והוותיקה ביותר בקבוצת רד-בינת, שייסדו האחים ואשר איחדה תחתיה בהמשך עוד ועוד חברות היי-טק עצמאיות. ב-1997 הקימו יהודה זיסאפל ובנו רועי את רדוור, הפועלת בתחום אבטחת המידע וניהול תעבורת נתונים ברשת. כיום, לצד רדוור, כוללת הקבוצה מגוון חברות, מרביתן פרטיות ומקצתן ציבוריות, המתמחות בתחומי תקשורת נתונים, מחשוב וטלקומוניקציה.
בריאיון ל"דה מרקר" מ-2015 התייחס יהודה זיסאפל לתרומת רד-בינת לקידום תחום ההיי-טק בישראל: "לאורך השנים יצאו מהקבוצה שלנו כ-200 סטארט-אפים לפחות. את חלקם אנחנו הקמנו באופן ישיר וחלקם הוקמו על ידי יוצאי רד-בינת". עוד הוסיף:  "החברה שלנו  הוציאה מתוכה הרבה מאוד פעילויות טכנולוגיות חדשות, שיצרו לנו בישראל עוצמה רבה  אולי לא פחותה מזו של חברה ענקית כמו סיסקו".
לצד פעילותם במסגרת קבוצת רד-בינת, האחים זיסאפל ממלאים תפקיד משמעותי גם בפיתוח וקידום מגזר הביו-טכנולוגיה בישראל. בשנות ה-90 הקימו יהודה ורעייתו נאווה, פרופ' לנוירוכימיה באוניברסיטת תל אביב, את "נעורים", חברה לגילוי ופיתוח תרופות. התרופה המאושרת הראשונה של החברה, סירקדין, מבוססת על מלטונין ונועדה לסייע בהתמודדות הפרעות שינה. האחים זיסאפל חתומים גם על הקמת  רד ביומד (RAD Bio-Med Incubator Ltd) – חממה המספקת אכסניה, מימון ראשוני ושירותים שונים למיזמים בתחום הביו-רפואי.
אוסף כינורות
האחים זיסאפל מקפידים על תרומה לקהילה באמצעות החברות שבהנהלתם, ובמיוחד שמה דגש על הכשרת תושבי פריפריה לתחום ההיי-טק. "עמותת רד" מעניקה מדי שנה מאות מלגות לסטודנטים מצטיינים מעוטי אמצעים המתמחים בהנדסה ובמדעי המחשב, ובנוסף תורמת העמותה חדרי מחשבים לפנימיות ומוסדות חינוך אחרים לילדים ונוער בסיכון. כמו כן יהודה וזהר אף תרמו סכום של כ-4.5 מיליון דולרים לטכניון לשם הקמת המרכז הננו-טכנולוגי לישראל, וזאת לזכר הוריהם.
בריאיון לאתר "Ynet" אמר יהודה: "העתודה הגדולה של המהנדסים בעתיד תגיע מהפריפריה דווקא. מדוע להביא מהנדסים מהודו כשיש לנו משאב לאומי קיים? מדובר במשימה לאומית ממדרגה ראשונה ואני מאמין ומקווה שעוד חברות היי-טק ומרכזי פיתוח רב לאומיים שפעילים בישראל, ירימו את הכפפה ויתגייסו לסייע".
יהודה זיסאפל נודע גם כאספן מדופלם של כינורות עתיקים, שרבים מהם הוא משאיל לנגנים מקצועיים. גם הוא עצמו אוהב לנגן ולהלחין בזמנו הפנוי. אוסף הכינורות שלו כולל עשרות פריטים ששווים מוערך במיליוני דולרים. "אני מאוד אוהב את הכינור ומאוד אוהב מוזיקה, זה עושה לי טוב, נותן לי אנרגיות והנאה. אני סוגר איתו את היום. אני מתרגש מהנגינה", שיתף בריאיון ל'"לכליסט" ב-2010. על הרקע הזה, תחת האחים פועלת גם עמותה שעוסקת גם בהשאלת כלים מוזיקליים לתלמידים מצטיינים.
לאורך השנים זכו האחים זיסאפל בפרסים רבים על פעילותם. בין היתר הוענק להם ב-1994 פרס היזמות מטעם אוניברסיטת תל אביב, ב-2005 פרס ההיי-טק הישראלי מטעם האגודה הישראלית להון סיכון, וב-2007 פרס המצוינות לניהול עסקים גלובליים, מטעם אוניברסיטת תל אביב. לשניים גם תוארי ד"ר של כבוד מהטכניון. זהר זיסאפל, אף היה בין הזוכים בפרס ביטחון ישראל ב-1979 כחלק מצוות של חיל המודיעין.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה