קובי ריכטר: "אלוף ההפלות" שהמציא את עצמו מחדש

הוא הפיל מספר דו ספרתי של מטוסי ומסוקי אויב, השלים דוקטורט בחקר המוח והיה ממקימי מפלגת ישראל הדמוקרטית. בנוסף, ייסד עם רעייתו יהודית חברות ביומד מצליחות והרוויח מיליארדים. מי אתה קובי ריכטר?

מערכת ice | 
קובי ריכטר (צילום פייסבוק/קובי ריכטר)
יעקב (קובי) ריכטר, יליד 1946, הוא אל"מ (במיל'), ד"ר לחקר המוח, איש עסקים ויזם ישראלי. בעברו שירת כטייס קרב בחיל האוויר וזכה לכינוי "אלוף ההפלות". יחד עם רעייתו ד"ר יהודית ריכטר, הקים את חברות הביומד מדקון ומדיקול. הונה של משפחת ריכטר מוערך ב- 2.26 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
ריכטר גדל בקיבות רמת יוחנן. האמצעי מבין שלושת ילדיהם של קלמן ומירה. בנערותו היה שחיין מצטיין ואף זכה במדליות בתחרויות ארציות והשתייך לסגל נבחרת ישראל. במקביל הוא הוכיח שהוא לא נרתע מעבודה קשה, כשעבד כמכונאי, רתח מסגר, חשמלי ואפילו אינסטלטור.
הפרק הצבאי של ריכטר התפרס על למעלה משני עשורים, במהלכן יפיל 11.5 מטוסי ומסוקי אויב, ויוצמד לו תואר מחייב בן שני מילים: "אלוף ההפלות". במהלך שירותי הצבאי הצליח ריכטר גם להשלים דוקטורט בתחום חקר המוח, ובין לבין הוא אפילו הספיק ללמוד 4 חודשים בישיבת פוניבז׳. מצה"ל השתחרר ב-1986 בדרגת אל"מ.
נקודת הפתיחה לפרק האזרחי בחייו של ריכטר הייתה הקמת חברת אורבוט, לצד אחיו הבכור יוחאי ושותפים נוספים – חברה אשר התמקדה בייצור מערכות בדיקה של רכיבים אלקטרוניים. ריכטר שימש כמנהל הפיתוח של החברה, ושכזו מוזגה בראשית שנות ה-90 עם אופטרוטק לחברת מואחדת תחת השם אורבוטק, פנה לאתגר הבא. אורבוטק, אגב, נמכרה ב-2018 לחברת KLA-Tencor  האמריקאית, בסכום של 3.4 מיליארד דולרים, מה שסידר לריכטר נתח נאה של כ-180 מיליון דולרים.
ב-1993 ייסדו בני הזוג ריכטר (שהכירו בחיל האוויר) שתי חברות ביוטכנולוגיה: מדינול ומדקון. מדינול (שלהקמתה שותף גם גרגורי פנחסיק) – בה מכהן קובי כיו"ר ומנהל הטכנולוגיות הראשי, ויהודית משמשת כמנכ"לית – עוסקת בייצור תומכנים (סטנטים), במושתלים במהלך צנתור בכלי הדם. החברה בנתה לעצמה מוניטין בינלאומי, ולכותרות בתקשורת זכתה גם בשל הסכסוך שפרץ בינה לבין בוסטון סיינטיפיק אשר שיווקה את מוצריה, והתגלגל גם לערכאות משפטיות. ב-2005 נקבע כי בוסטון סיינטיפיק תאלץ לפצות את מדינול בסכום של 750 מיליארד דולרים, בשל הפרת הזכויות על הפטנט. 
מדקון, המפתחת מערכות תוכנה לניהול מידע במחלקות קרדיולוגית, עשתה גם היא חיל, ובשנת 2005 נרכשה על ידי חברת מקסון בסכום של 105 מיליון דולרים. על פי הדיוווחים בני הזוג ריכטר שלשלו לכיסם כתוצאה מהעסקה כ-30 מיליון דולרים
בראיון לTheMarke מ-2014, התייחסה יהודית לשיתוף הפעולה המשפחתי ואמרה: "היתרון בעבודה עם בני זוג הוא שאין אג'נדה נסתרת. מאז 1993 אנחנו עובדים יחד, אבל בקריירות מקבילות: אותו מעניינת הטכנולוגיה, ואותי מעניינים תהליכים ארגוניים ואנשים".
לאורך השנים ריכטר היה מעורב במיזמים רבים נוספים. כך למשל, מרתון –  קרן ההון סיכון שהקים, הייתה מבין המשקיעות בחברת QXL אשר נמכרה בקרוב לשני מיליארד דולרים.
פוליטיקה, מוזיקה קלאסית וכדורעף
לקובי ויהודית ריכטר שלושה ילדים והם מתגוררים בארסוף. ריכטר מזוהה גם עם דרכנו – תנועת שמאל הציונית שהוקמה באמצע העשור הקודם, כשבשנים 2016-2019 הוא מכהן כיו"ר. בקיץ 2019 היה ריכטר מיוזמי הקמת מפלגת ישראל דמוקרטית בראשותו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק.
ריכטר ידוע גם בפעילותו הפילנטרופית. בין היתר מימן את פעילותה של רביעיית נגנים מקרב התזמורת הפילהרמונית, שזכתה לשם המחייב "רביעיית ריכטר". כמו כן, תרם לפרויקט של נבחרת הנשים של ישראל בכדורעף.
על אף עושרו, מקפיד ריכטר להיות מחובר לקרקע. "אני עדיין קיבוצניק", אמר בראיון לדבר במאי 2022. "עזבתי את הקיבוץ ב-68, אבל הקיבוץ לא יצא ממני. יש כאלה ששמים אותי יחד עם העשירים וסופרים את הארנק שלי ולא אותי. כששואלים אותי אם אני איש עשיר, אני עונה: 'לא. אני קיבוצניק עם חשבון בנק ראוי'. אני לא מתלבש אחרת, אני לא חי אחרת, הדבר היחיד הוא שאין לי שום תחביב שאני רוצה לעסוק בו, ואני לא יכול".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה