אלי אלעזרא: משכונת מצוקה באשקלון לצמרת המגזר העסקי בישראל

הוא גדל במשפחה מרובת ילדים בשכונת עולים קשת יום, אך לא נתן לתנאי הפתיחה הקשים להפריע. היום כבעל השליטה בהכשרה חברה לביטוח, אפרידר ואלבר – הוא מרשה לעצמו לחשוף את סודות ההצלחה באוטוביוגרפיה. מי אתה אלי אלעזרא?

מערכת ice | 
אלי אלעזרא (צילום יוטיוב/ סוד הכסף)
אלי אלעזרא, יליד 1961, הוא איש עסקים ישראלי העומד בראש קבוצת אלעזרא. עסקיו פזורים על מגוון תחומים, כשבין החברות הנמצאות בשליטותו ניתן לציין את הכשרה חברה לביטוח, חברת הליסינג אלבר וחברת הנדל"ן אפרידר.
ביוגרפיה עסקית
אלעזרא נולד במרוקו לבני הזוג יעקב ועליזה אלעזרא, אחד מבין שמונה אחים. כשהיה בן שנה העלתה המשפחה לישראל והשתקעה בשכונת שמשון מאשקלון – שכונת עולים, שנחשבה לאחת משכנותיה החלשות של העיר. "החלום הכי גדול שלי בילדותי היה שתהיה לי דירת חדר וחצי בשכונת אפרידר באשקלון",  סיפר אלעזרא בראיון לגיל אורלי, בהתייחסו לשכונה העשירה והנחשבת של אשקלון, עמוסת עצי הפרי. את חלום הדירה באפרידר, הוא עוד יזכה להגשים.
על אף תנאי הפתיחה הלא פשוטים, סיים אלעזרא תיכון ובצה"ל שירת כמפקד טנק. מגיל צעיר גילה אלעזרא מעורבות חברתית עמוקה והיה חלק מתנועת עודד, שהוקמה בשנות ה-60 לקידום ההשכלה בקרב עולי צפון אפריקה. בהמשך השתלב אלעזרא בעירייה המקומית והתקדם במעלה ההיררכיה. בגיל 24 מונה כאחראי על שיקום שכונות באשקלון, ובגיל 29 נבחר להוביל את החברה הכלכלית אשקלון – זרוע הביצוע העירונית.
עם ההיכרות העמוקה את העיר והניסיון שצבר, הצטרף אלעזרא לפוליטיקה המקומית ובבחירות המוניציפליות של 1993, נבחר למועצת העיר אשקלון ולתפקיד סגן ראש העירייה. אלא שדווקא אז, החליט אלעזרא על שינוי כיוון ועבר מפוליטיקה לעסקים.
תחילת הדרך הייתה בענף הנדל"ן ובפעילות בעיקר באזור הדרום, תחת חברת אלעזרא יוזמה והשקעות. נקודת ציון משמעותית בקריירה של אלעזרא טמונה ברכישת חברת הבנייה הממשלתית אפרידר בסכום של 80 מיליון שקלים, לאחר זכייה במכרז שערכה רשות החברות הממשלתיות. אף כי שותפו למהלך, איש העסקים מוטי זיסר, החליט בסופו של דבר לקחת צעד אחורה, אלעזרא נחוש היה להשלים את העסקה, כשחלק מהתשלום הוא גייס מבנק לאומי. 
בשנות ה-2,000 התרחב אלעזרא גם מעבר לגבולות הגזרה הנדלניים: מדיסקונט השקעות הוא רכש ב-2002 את הבעלות על חברת אלבר, בעסקה שנעה סביב 270 מיליון שקלים. מהלך אחר שלו שזכה להד נרחב במדורי הכלכלה, נוגע לרכישת 82% ממניות הכשרת היישוב ביטוח ב-2006, מחברת הכשרת היישוב של איש העסקים עופר נמרודי, תמורת כ-90 מיליון שקלים. כדי לממש את העסקה, הסתייע אלעזרא בבנק מזרחי טפחות שהעניק לו כשני שליש מסכום הרכישה. הצעד הבא היה שינוי שמה של החברה להכשרה חברת לביטוח, ובעלות מלאה עליה – לאחר שאלעזרא רכש את מניות הציבור ב-30 מיליון שקלים ומחק את החברה מהבורסה.
בו בזמן המשיך אלעזרא, גם לבצע עסקאות נדל"ן בפרופיל גבוה. כך למשל הקים את קניון מרינה מול באשקלון, ובהמשך השיק במקום מתחם אירועים נוצץ. כמו כן קנה את מתחם אלרוב סנטר באשדוד תמורת כ-250 מיליון שקלים.
אשקלון במקום הראשון
אלעזרא נשוי ואב לשלושה, ובעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במשפטים. הוא מתגורר בשכונת אפרידר באשקלון, אליה נשא את עיניו בילדותו. למרות הצלחותיו העסקיות, אלעזרא לא שוכח את הרקע ממנו צמח ולאורך השנים הקפיד לסייע לאוכלוסיות מוחלשות ולקידומה של העיר – בין היתר באמצעות "קרן אלעזרא לזולת" שהקים.
מעמדו והשפעתו של אלעזרא באשקלון היו גם מושא לתחקיר שפורסם ב"הארץ" ב-2015, שם נטען כי ראש העיר דאז איתמר שמעוני פועל לכאורה לקידום עסקיו של אלעזרא, שהתגייס לתמוך בו במערכת הבחירות.
בשנת 2017 יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי של אלעזרא, "ריח גויאבות". על הסיבות שהביאו אותו לכתוב את סיפור חייו, סיפר: "המטרה שלי היא לומר לכל אחד מיישוב בפריפריה או מעיר גדולה במרכז: אתם יכולים. אם תרצו, אם תהיו מוכנים ללמוד ולעבוד קשה, בשכל ישר, בקור רוח, בנחישות ובצניעות – תוכלו להצליח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה