קריירה ולימודים

מהפכה בתעודות הזהות בישראל: זה השינוי שתוכלו לעשות

ועדת החוקה אישרה את התקנות להארכת תקופת תוקפן של כ-2 מיליון תעודות זהות. עוד אושר: מתן אפשרות למחיקת שמו הקודם של אדם בתעודת הזהות בנסיבות חריגות כגון אלימות במשפחה, המרת דת, שינוי מגדרי ועוד. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן דרש להסדיר בהקדם את מעמדם של הארמים לעניין הרישום
מערכת ice |  1
תעודת זהות (צילום פלאש 90/ אנה קפלן)

ועדת החוקה אישרה את תקנות מרשם האוכלוסין, תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות והצעת תקנות מרשם האוכלוסין. בתקנות נקבע כי תוקפן של תעודות הזהות שניתנו לפני תחילת התקנות יוארך עד ל- 31.1.2025, וכן כי תוקפן של תעודות הזהות שהונפקו בין 26.8.2012 לסוף יוני 2013 יוארך ויעמוד על 12 שנים ממועד הנפקתן.

בנוסף, אישרה הוועדה תיקון לתקנות מרשם האוכלוסין לפיו לשר הפנים תהיה סמכות להחליט, במקרים שבהם עולה הצורך בכך, מנימוקים מיוחדים שירשמו, שלא לרשום בתעודת זהות של תושב שמות קודמים בתעודת הזהות.
 



רקע: לתקנות מרשם האוכלוסין המקוריות מ-2012, הנוגעות לתוקף תעודת הזהות, נקבעה הוראת מעבר שקבעה את תקופת תוקפה של תעודת זהות שניתנה לפני תחילתן, ל-10 שנים מיום תחילת התקנות. ב-2022 הוארכה התקופה האמורה ל- 12 שנים. בהתאם לכך ועל אף היערכות רשות האוכלוסין לעידוד הציבור להנפקת תעודות חדשות, צפויות לפקוע באוגוסט 2024 תעודות זהות של כ- 1.5 מיליון אזרחים. בנוסף צפויות לפקוע כ- 500 אלף תעודות זהות לא ביומטריות שהונפקו בין ה-26.8.2012 ל-30.6.2013 (לאחר כניסת התקנות לתוקף).


בשל מצב הלחימה מה-7 באוקטובר, נוצר חסר במשאבים זמינים למשימה זו. בשל כך החליטו שר הפנים ומנכ"ל רשות האוכלוסין לקבל את בקשת גורמי האוצר ולדחות, באישור ועדת החוקה, את פקיעת תוקפן של תעודות הזהות הישנות במספר חודשים, עד לינואר 2025. בנוסף מוצע לקבוע כי תוקפן של תעודות הזהות שהונפקו בין 26.8.2012 ל- 30.6.2013 יוארך גם הוא ויעמוד על 12 שנים ממועד הנפקתן. באופן זה תהיה פקיעתן מדורגת ופרוסה על פני תקופה של מספר חודשים.

תקנות מרשם האוכלוסין קובעות מהם פרטי הרישום הנדרשים בתעודת הזהות וכן החרגה של חלק מהאמור בהן. בין היתר נקבע, כי תעודת זהות תכלול את שם המשפחה והשם הפרטי של אדם וכן את השמות הקודמים. כמו כן נקבע סייג לפיו השם הקודם לא ייכתב לאחר 7 שנים, אלא אם ביקש זאת בעל התעודה, אך קיימים מקרים בהם הסייג אינו נותן מספק מענה. כך לדוגמה אדם המבקש לשנות את שמו ולמחוק את שמו הקודם במקרים של המרת דת, שינוי מגדרי או רצון למחיקת שם משפחה של בן זוג לשעבר. נכון להיום אין לרשות סמכות למחוק את השם הקודם, אלא בחלוף 7 שנים. לכן, מוצע לתת לשר סמכות שלא לרשום את השמות הקודמים, מטעמים מיוחדים, אם בעל התעודה ביקש זאת.
עו"ד עירית ויסבלום, מהלשכה המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה: "ב-2012 הגבלנו לראשונה את תוקף תעודות הזהות ל-10 שנים והארכנו את הוראת המעבר בשנתיים. על אף הצעדים שאנחנו עושים להיערכות לתעודות הביומטריות, נציגי האוצר ביקשו שנדחה את מועד פקיעת תעודות הזהות של כ-1.5 מיליון תעודות לשנת התקציב הבאה נוכח המלחמה וקיצוצי התקציב ביחס לעלויות התעודות. אנחנו ממשיכים לעשות את הצעדים להיערך לכך ע"י יידוע הציבור ובאמצעות פרויקט שיאפשר הגשת בקשות מרחוק שיחל כבר לאחר פסח לת.ז ודרכונים בנסיבות מסוימות (כאשר לבעל התעודה כבר יש תיעוד ביומטרי).
כבר היום יש עמדות להרכשה עצמית בלשכות רשות האוכלוסין וזה יורחב ל-100 עמדות. בנוסף חשוב לנו לרווח את הפקיעה מתוקף של כ-470,000 בעלי תעודות מהסוג הישן שהונפקו ללא תאריך תוקף. תוקפן יוארך ל-12 שנים באופן מדורג בהתאם לתאריך ההנפקה כדי לא ליצור עומס. ביוני 2013 התחלנו להנפיק תאריכי פקיעה ויכולים להיות אנשים המסתובבים עם תעודות עשרות שנים". 
אריאל מרנס יועץ מנכ"ל רשות האוכלוסין: "יצאו פרסומים לחידוש התעודות לקראת כל מועד אך אי אפשר לחייב אנשים להגיע. המשמעות של פקיעת התוקף היא שלא יוכלו לבצע שירותים רבים כולל בבנק. תאריך הפקיעה הוא דבר חדש. אתמול קיבלתי פנייה מאישה בת 100 הרוצה לחדש ואין לה תאריך פקיעה על התעודה אותה היא מחזיקה 40 שנה״. 
עו"ד אודליה אדרי מרשות ההגירה והאוכלוסין: "צו איסור הלבנת הון שפועל ביחס לכמעט כל הגופים הפיננסים, מחייב בפעולות משמעותיות כמו לקיחת הלוואה אימות של ת"ז מול מרשם האוכלוסין והצגת ת"ז תקפה. המשמעות היא שכשתפקע ת"ז, תחזור תשובה לאדם שהוא לא יכול לפעול בחשבונו או באזור האישי". 
היו"ר ח"כ רוטמן: "בנוגע לתקנות הרישום בתעודות- קיבלתי פניות מבני העדה הארמית, שסובלים סבל רב מכך שבעבר הוכרו ע"י שר הפנים וכיום לא, והם נדרשים לפנות פרטנית לבימ"ש. אם כבר ניתן לשר אישור לפניות פרטניות אפשר לכלול גם אותם באותו מנגנון של פניה פרטנית לשר הפנים. אבקש שהנושא ייפתר בהקדם, ללא שתידרש חקיקה בעניין".
עו"ד אדרי: "סוגית הארמים מבוססת בחקיקה ראשית. החוק קובע שכל שינוי במרשם תושב ייעשה לפי הודעת התושב ותעודה ציבורית כהגדרתה בפקודת הראיות. לכן, מי שרשום בלאומו כנוצרי, כדי שיוכל לשנות לארמי צריך תעודה ציבורית המוגדרת בפקודת הראיות. אנחנו מנסים ככל הניתן להקל עליהם ואנחנו מסכימים גם לצעדים הנוגעים לקבוצה של אנשים".

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שונות
    דוד 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בישראל יש תאריך תפוגה. אין רישעות כזאת בכל העולם
    סגור