קריירה ולימודים

איך לפתוח עוסק פטור? כך תעשו זאת

החלטתם לפתוח עוסק פטור? כיצד לעשות את זה, ממה תהיו פטורים, וכל מה שצריך לדעת - מדריך
מערכת ice | 
דוחות (צילום pexels)
אם חשבתם לפתוח עסק, כעבודה עיקרית או עבודה מהצד, עליכם להחליט איך להירשם במע"מ, כעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה.
הכנו לכם מדריך בו נסביר לכם מהו עוסק פטור, מהם הזכויות והחובות שלו, איך נרשמים כעוסק פטור וכיצד להתנהל מול הרשויות.
מי יכול להיחשב עוסק פטור?
עוסק פטור הוא עצמאי שאינו גובה מע"מ מהלקוחות שלו, ולכן הוא פטור  מדיווח חודשי למע"מ, בניגוד לעוסק מורשה. ולכן זו ההתאגדות הזולה ביותר מבחינת עלויות תפעול חשבונאיות.
בעקבות הפטור ממע"מ, העוסק הפטור איננו זכאי להחזרי מע”מ ולא יקבל חזרה מרשות המסים את המע”מ ששילם בגין המוצרים או השירותים שרכש לצורכי פעילותו העסקית.
מי שיכול להיחשב כעוסק פטור הוא רק מי שמחזור ההכנסות שלו מהעסק (ברוטו) אינו עולה על 99,893 ש"ח בשנה (נכון ל-2021).
בנוסף, מי שעובד במקצוע חופשי (רופא, עו"ד, אדריכל, רו"ח, מהנדס ועוד) אינו יכול לפתוח עוסק פטור, ללא קשר לגובה הכנסותיו. כמו-כן חברות ואגודות שיתופיות רשומה אינן רשאיות להירשם כעוסק פטור.
הזכויות והחובות של עוסק פטור
כאמור, העוסק הפטור, פטור ממע"מ אך הוא אינו פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי. ישנם שני מקרים שבהם העוסק הפטור יצטרך לשלם מע"מ על המכירה: 
מכירת מקרקעין, ומכירת ציוד במקרה שבזמן רכישת הציוד העוסק שילם מע"מ, וניכה את תשלום המע"מ בעת הדיווח לרשות המסים (מס תשומות).
כאשר מחזור העסקאות של העוסק הפטור עולה על הסכום הקבוע בחוק, הוא יהפוך לעוסק מורשה ויהיה חייב בדיווח חודשי. אך אם החריגה במחזור הייתה חד פעמית, יהיה עליו לשלם מע"מ על סכום העסקאות שמעל לתקרת הסכום הקבוע בחוק.
כאשר רוצה העוסק להפוך לעוסק מורשה עליו לפנות אל משרדי המע"מ שבהם הוא פתח תיק ולהגיש בקשה להיות עוסק מורשה.  
למי זה מתאים?
עוסק פטור מתאים בדרך כלל למי שמתכנן לפתוח עסק קטן שיכניס לו הכנסה משנית, עסק שיעבוד בעיקר מול לקוחות פרטיים. בדרך כלל מדובר בעצמאים בתחילת הדרך, שכירים המעוניינים בעבודה נוספת כעצמאים, סטודנטים הנותנים שיעורים פרטיים ועוד.
לדוגמא אם אתם צלמי אירועים או ספרים, אתם יכולים לתת הצעת מחיר נמוכה יותר מעוסק מורשה בתחום שלכם, משום שאין לכם תוספת מע"מ. ובנוסף לכך שההשקעה בעוסק פטור היא ללא ספק נמוכה יותר מעוסק מורשה בנושא התשתיות, הציוד ועוד.
מטרת הפטור מגביית מע"מ היא להקל על עצמאים המוגדרים כעסקים קטנים ולהגמיש עבורם את ההתנהלות מול רשויות המיסים ובעיקר מול אגף המע"מ.
עלות הטיפול בתיק של עוסק פטור אצל רואה חשבון זולה משמעותית מהעלות של עוסק מורשה, אבל זה מגיע עם חיסרון, שהוא התדמית של העסק. בעוד שהתדמית של עוסק פטור היא של עסק קטן, התדמית של עוסק מורשה היא של עסק גדול ורציני יותר.
איך פותחים עוסק פטור?
התהליך של פתיחת עוסק פטור הוא יחסית פשוט. תחילה עליכם לפתוח תיק במע"מ כעוסק פטור, לאחריו עליכם לפתוח תיק גם במס הכנסה וביטוח לאומי. כאשר פותחים את התיק, במיוחד בביטוח לאומי, כדאי להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס המכירים את נהלי המס בעניינים הללו.
כעבור מספר ימים לאחר פתיחת התיק, מס הכנסה ישלח לכם מכתב המאשר את פתיחת התיק ומציין את שיטת הנהלת החשבונות אשר בה אתם מחויבים, וכן הענף העסקי שאליו אתם משויכים. לאחר פתיחת התיק יש לפנות למס הכנסה בבקשה לקבלת אישור על פטור מלא מניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים.
מספר שבועות לאחר פתיחת התיק בביטוח לאומי, תקבלו מהם פנקס מקדמות אותו ניתן לשלם בהוראת קבע באתר של המוסד לביטוח לאומי או מידי חודש באמצעות שובר בבנק. זאת, כאשר הסכום שייקבע לתשלום נובע מהצהרת הנישום בטופס שהוגש לגבי הכנסותיו הצפויות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה