קריירה ולימודים

כמה פיצויים מגיעים לי אם אני מתפטר? מדריך

פיצויי פיטורים הם תשלום שעל המעסיק לשלם לעובד כאשר הוא מפוטר ובמקרים מסוימים גם כשהוא מתפטר. עבור רוב העובדים השכירים בישראל, חלק מפיצויי פיטורים מופרשים מדי חודש במסגרת הביטוח הפנסיוני. כאשר העובד מפוטר או מתפטר. כיצד מחושבים פיצויי הפיטורים?
מערכת ice | 
פיטורים (צילום freepik)
החל משנת 2008 על מעסיק להפריש חלק מפיצויי הפיטורים באופן שוטף לביטוח הפנסיוני
פיצויי הפיטורים החל מ-2008 יחושבו לפי החלק היחסי של הפיצויים שלא הופרשו לביטוח הפנסיוני. שכר הבסיס שממנו יחושבו הפיצויים הוא השכר החודשי האחרון של העובד בסמוך לסיום העסקתו.  אם הצטברו רווחים בקופת הגמל שאליה הופרשו כספי הפיצויים, למעסיק אסור להפחיתם מסכום הפיצויים שהוא צריך לשלם.
רכיבי השכר הבאים בחשבון לצורך חישוב פיצויי פיטורים
רכיבי השכר הבאים בחשבון השכר הקובע לצורך חישוב פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה הם: שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית. תוספת שכר המותנית בתנאי או בגורם מיוחד אינה חלק משכר היסוד ואינה נכללת בשכר הקובע לצורך חישוב פיצויי פיטורים והפרשות לפנסיה, אלא אם הוסכם אחרת.
יש לבחון האם התוספת היא תוספת אמיתית או תוספת פיקטיבית המהווה למעשה חלק משכר היסוד של העובד. במקרה ששכרו של העובד מורכב מבסיס + עמלות יש לחשב את שכרו לצורך פיצויי פיטורים לפי שכר בסיס אחרון + ממוצע העמלות של 12 החודשים שקדמו לפיטורים
 
שכר הבסיס לחישוב פיצויי פיטורים
ככלל, שכר הבסיס שממנו יחושבו פיצויי הפיטורים הוא השכר החודשי האחרון של העובד בסמוך לסיום העסקתו. יחד עם זאת, במקרה בו חל שינוי מהותי במתכונת העסקתו של העובד, פיצויי הפיטורים יחושבו באופן יחסי לפי השכר החודשי האחרון בכל תקופה. 
כששכרו של עובד עלה עקב התקדמות טבעית בתפקיד, יש לחשב את שכרו הבסיסי לצורך חישוב פיצויי פיטורים עבור כל תקופת העסקתו לפי משכורתו האחרונה. כשכרו של עובד עלה עקב שינוי מהותי בתפקיד, יש לחשב את פיצויי הפיטורים על פי השכר האחרון בכל תפקיד. לעומת זאת, כאשר שכר הבסיס של העובד יורד במהלך ההעסקה, פיצויי הפיטורים יחושבו באופן יחסי לפי השכר בכל תקופה, ולא לפי השכר האחרון של העובד.
כאשר היקף המשרה של עובדים משתנה במהלך תקופת ההעסקה, יש לערוך את חישוב הפיצויים באופן יחסי על פי היקפי המשרה שבהם הועסק העובד בכל תקופה. עובד בשכר שעתי או יומי שהיקף שעות עבודתו משתנה, יקבל פיצויי פיטורים לפי היקף המשרה הממוצע לאורך כל תקופת עבודתו.
אופן החישוב
לצורך חישוב פיצויי הפיטורים, יש לבדוק עבור כל אחד מחודשי ההעסקה כמה אחוזים מהשכר בפועל של העובד הופרשו לביטוח הפנסיוני כרכיב פיצויים (שיעור ההפרשות), ולאחר מכן לחשב את ההפרש בין ⅓8 (שיעור הפיצויים המלא שהעובד זכאי לו) לבין שיעור ההפרשות (אחוז מהשכר בפועל שהופרש כרכיב פיצויים). את ההפרש יש לכפול בשכר החודשי האחרון של העובד.
חישוב פיצויים עם סעיף 14
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי ההפרשות החודשיות שמעסיק מפריש לקופת פיצויים או קופת תגמולים יוכלו להחליף את פיצויי הפיטורים שעליו לשלם לעובד במקרה של פיטורים, אם נקבע כך בהסכם קיבוצי החל עליהם, או שניתן לכך אישור משר העבודה (לשם כך על המעסיק להפריש את מלוא פיצויי הפיטורים- 8.33% מדי חודש).
החלת ההסדר מאפשרת לעובד לקבל פיצויי פיטורים לאחר סיום עבודתו, גם אם עזב בתנאים שאינם מזכים אותו בפיצויי פיטורים (למעט במקרה של שלילת פיצויים בעקבות מעשים חמורים של העובד) ובכפוף להגבלות על מועד משיכת הכספים מתוך הקופה.
ההסדר פוטר את המעסיק מהשלמת פיצויים רטרואקטיביים בגין תוספות שכר שהיו במהלך תקופת העבודה. החל מ-2008 הוחל במשק ביטוח פנסיוני חובה, המחייב את המעסיקים להפריש חלק מהפיצויים (6% נכון לשנת 2015) לקופת גמל או קרן פנסיה על חשבון פיצויי הפיטורים וההסדר של סעיף 14 חל באופן אוטומטי.
כאשר סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים חל על העובד מראשית העסקה (מתקיימים כל התנאים הקבועים בסעיף להחלתו) שחרור הכספים הצבורים בקופות אשר הופרשו על ידי המעסיק לטובת העובד מחליף את תשלום פיצויי פיטורים. 
העובד אינו זכאי לתוספות כלשהן גם אם במהלך העסקתו חלה עליה בשכרו. משיכת כספי הפיצויים שנצברו בקופות עשויה לפגוע בגובה קצבת הפנסיה החודשית שיקבל העובד לאחר שיגיע לגיל פרישה מעבודה.
עובד, הזכאי לפיצויי פיטורים ובמהלך העסקתו הוחל בהפרשת פיצויי הפיטורים לקופת גמל על פי ההסדר של סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים שלא מתחילת העסקתו, יקבל פיצויי פיטורים מלאים עבור התקופה שבה טרם הוחל ההסדר.
פיצויי הפיטורים עבור התקופה שלפני החלת סעיף 14 יחושבו על בסיס השכר האחרון של העובד לפני סיום העסקתו, ולא על בסיס השכר שקיבל בתקופה שעליה לא חל סעיף 14.
עבור התקופה שעליה הוחל סעיף 14, יקבל העובד את הסכומים שנצברו בקופת הפיצויים שאליה הועברו ההפרשות החודשיות. לא ניתן להחיל את סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים באופן רטרואקטיבי על עובד מעבר לתקופה של 3 חודשים.
המידע באדיבות עמותת "כל זכות"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה