קריירה ולימודים

מביטוח לאומי ועד רשות המסים: הפרילנסרים יכולים להרוויח בגדול

איך תפתחו את השנה- כעוסק או כחברה? פרילאנסרים, זה בשבילכם: לקראת פתיחת השנה העסקית זה הזמן עבור העצמאים לקבל החלטה חשובה- להקים חברה או לפעול כעוסק פטור/מורשה. יניב אנג'ל מ-AUREN ישראל עם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות
מערכת ice | 
מענק מביטוח לאומי-אילוסטרציה (צילום vecteezy)
ההחלטה להיות עצמאי בישראל אינה קלה, אך מדובר רק בתחילת הדרך. אחריה עולות שאלות רבות, אחת מהן היא האם לעבוד כעוסק פטור או מורשה, או להקים חברה בע"מ. לכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות ולכן חיוני לתת את הדעת לנקודה זאת ולשקול את הדברים בתבונה.
לקראת פתיחת השנה האזרחית, בה בדרך כלל בעלי עסקים עצמאיים תוהים בסוגיה איך לבצע פעילות עסקית בשנת הקרובה, להלן מדריך קצר בנושא זה. פרילאנסרים ועצמאים, זה בשבילכם.
 
עוסק פטור לעומת מורשה
ראשית יש להבחין בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה, כאשר ההבדל העיקרי הינו מחזור העסקאות, שמוגבל אצל עוסק פטור עד 107,692 ₪ בשנת 2023, ויעלה לכ – 120,000 שקל בשנת 2024. עוסק זה פטור מתשלום מע"מ בגין הכנסותיו, וגם לא יכול לקבל בחזרה מע"מ בגין הוצאותיו. בעת קבלת תשלום מלקוחות ניתן להוציא קבלה. כמו כן, אחת לשנה העוסק הפטור יצטרך לדווח למע"מ אודות מחזור העסקאות השנתי של העסק. חשוב להדגיש שעוסק פטור, פטור ממע"מ אך לא פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי.
לעומתו, העוסק המורשה גובה מע"מ מהלקוחות שלו, וגם יכול לבקש החזר מע"מ בגין ההוצאות שלו, ולכן מחויב להנפיק חשבונית מס בגין כל תקבול. דיווחיו של העוסק המורשה לרשויות נעשים בתדירות גבוהה יותר, אחת לחודש-חודשיים, תוך הגשת המסמכים הרלוונטיים.
הגנה משפטית לחברה בע"מ
היתרון המרכזי של פתיחת חברה היא הפרדה ("מסך") בין בעל העסק לחברה, שמפרידה בין חובות העסק מבעל המניות. המקים "חברה בע"מ", נהנה מהגנה בערבון מוגבל לבעלי החברה (בעלי המניות). כלומר, במידה ויש חוב בחברה, בעלי המניות בחברה לא חייבים בו באופן אישי וישיר, ולכן מדובר בהגנה המשפטית שמעודדת יזמות בישראל.
מנגד, תחת עוסק מורשה, אין שונות משפטית בין הבעלים לבין העסק, וכל חוב של העוסק המורשה הוא חוב של האדם עצמו הפועל תחת עוסק מורשה. המשמעות היא שהבעלים אחראי באופן אישי לכל החובות בעסק. יש לשים לב שבמקצועות מסוימים כמו רואי חשבון, עורכי דין או רופאים, לא ניתן להתאגד תחת חברה בע"מ, מאחר והאחריות המקצועית היא אישית בכל מקרה.
שיווקית
בהקמת חברה, ישנו רישום ברשם החברות של שם החברה, וכך השם הנבחר מוגן לנצח ולא ניתן להעתיקו במדויק. פעמים רבות שם החברה צובר מוניטין בעל שווי כלכלי, ולכן ישנו חשיבות לשם העסק. הגנה על קניין רוחני או שם החברה היא שיקול משפטי חשוב נוסף, במיוחד עבור עסקים עם מוצרים או שירותים חדשניים. רישום סימני מסחר, פטנטים וזכויות יוצרים תחת חברה, יכולים לסייע בשמירה על הנכסים יקרי הערך של החברה. בנוסף, בפעילות עסקית תחת חברה, ישנו אלמנט שיווקי שנתפס כעסק מצליח גדול או רציני יותר, מאשר פעילות עסקית תחת עוסק מורשה. 
מסים
הבנת מערכת המס הישראלית היא קריטית עבור כל בעל עסק. בישראל, חברות חייבות במס חברות של 23% החל על רווחי החברה, ובעל המניות יכולים למשוך את רווחי החברה באמצעות דיבידנדים הנעים בין 25%-30% (לא כולל מס יסף), בעוד שתחת עוסק מורשה מדרגות המס יכולות להיות עד לכ – 50% מס על הרווח, בהתאם לגובה הרווחים. המסקנה, מבחינת מיסוי לעיתים כדאי להקים חברה ולעיתים עוסק מורשה, וההחלטה ברמת המיסוי היא בעיקר לפי גובה הרווחים של הפעילות העסקית, הרצון של העסק לשמור על רווחים, ו/או להשקיע אותם ברכישת נכסים. 
ביטוח לאומי 
בין אם הפעילות העסקית היא תחת עוסק מורשה, ובין אם אדם פועל תחת חברה ומושך ממנה משכורת, ישנה חבות ביטוח לאומי. יחד עם זאת, תחת פעילות עסקית של חברה ישנה אפשרות למשוך דיבידנדים וזאת ללא תשלום ביטוח לאומי, דבר המקטין את תשלומי המס. חשוב לזכור שתשלום מופחת לביטוח לאומי, מקטין גם זכויות שניתן לקבל מביטוח לאומי, ולכן יש לבצע תכנון מס חוקי ונכון בהתאם לצרכים האישיים.
לסיכום
הקמת חברה או עוסק מורשה  בישראל, היא החלטה המחייבת התייחסות מדוקדקת למספר גורמים מרכזיים כאמור, לרבות היבטים מיסויי, משפט ושיווק. על ידי היערכות מראש, התייעצות והתאמה אישית לצרכי העסק, בעל עסקים יכולים להניח את יסודות נכונים, לפעילות עסקית נכונה. 
יניב אנג'ל, שותף מנהל מחלקת המיסוי ב-AUREN ישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה