כסף וצרכנות

סחורות במיליארדי שקלים: מה כולל הסכם הסחר עם טורקיה?

חברות ישראליות מדווחות הבוקר על השפעת החרם הטורקי שהוכרז ביום חמישי האחרון. אלה ענפי הייבוא שייפגעו בעקבות החלטת משרד החוץ הטורקי
שירה יום טוב |  1
ישראל, טורקיה (צילום freepik, shutterstock, ויקיפדיה-President.gov.ua)
טורקיה הכריזה על עצירת כלל עסקאות היבוא והיצוא עם ישראל במחאה על המלחמה בעזה ובדרישה להפסקת אש מיידית, אחרי שהודיעה על כוונתה לנקוט בצעד זה כבר לפני חודש.
משרד החוץ הטורקי פרסם כי, "כל עסקאות היבוא והיצוא הקשורות לישראל, כולל כל המוצרים, הופסקו", כך הצהירו ביום חמישי האחרון, "טורקיה תיישם בקפדנות ובנחישות את הצעדים החדשים הללו עד שממשלת ישראל תאפשר זרימה בלתי פוסקת ומספקת של סיוע הומניטרי לעזה".
הבוקר, החלו חברות ישראליות רבות להתייחס למצב הסחר החדש עם טורקיה, ולעדכן בדבר השפעת הסנקציות על פעילות החברה. זה הזמן לחזור להסכם הסחר עם טורקיה שכולל לא מעט ענפי ייבוא וייצוא והישענות משמעותית של ישראל בטורקיה בלט מעט קטגוריות צריכה.
ההסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל לטורקיה נכנס לתוקף ב-1 במאי ,1997 לאחר שנחתם ב-14 במרץ 1996 בירושלים. משמעות ההסכם היא מתן גישה מועדפת לכל צד ביצוא מוצרים לשוק הצד השני, ביטול חסמי סחר הדדיים, כינון סביבה נוחה לסחר בין שני הצדדים, קידום פיתוח והגברת שיתוף הפעולה הכלכלי ועוד צעדים שמאפשרים מסחר פורה בין המדינות.
ההסכם כולל רשימה של מוצרים והטבות אשר יהיו מסוגים שונים בהתאם לרגישות המוצר בסחר ומקנה פטור ממכס או מכס מופחת, בכפוף למכסה או ללא הגבלה כמותית. כמו כן ישראל קיבלה הקלות זהות לאלו הניתנות לאיחוד האירופי ביצוא מוצרים דוגמת דגנים וחטיפים שונים, שוקולד, קפה נמס, בירה ומזון לתינוקות וכן הקלות במוצרים כגון שימורי ירקות, מיצי פרי הדר, מיץ ענבים ויינות ובמוצרים חקלאים כאבוקדו. מנגו, אפרסמונים וזרעי ירקות.
ישראל התחייבה לא להעלות מכסים לסחורה המיובאת מטורקיה בקטגוריות שוקולד ומוצריו, על סיגריות ועל כמויות מוגבלות של שמנים. בנוסך ניתנו העדפות מכסים בשיעור 50% על מים מינראליים, בירה ,שמרים יבשים ו – 20% על מוצרי טבק והתבצעו הורדות מכס על שימורי אגסים, משמשים, דובדבנים, אפרסקים, אגוזי אלסר ופיסטוקים. הורדו
מכסים במכסות מוגבלות על שימורי זיתים וירקות, טונה ואפיפיות. 
 
במהלך השנים הפכה טורקיה למקור ייבוא מרכזי של סחורות לישראל, כשבין היתר ענף התוצרת החקלאית הטריה נשען משמעותית על ייבוא מטורקיה עם היקף של מילירדי שקלים בשנה. מדובר בעשרות אלפי טון תוצרת רק בחצי שנה האחרונה. בגזרת הפירות, לפי הלמ"ס מדובר בעשרות אחוזים לקטגוריות מסוימות של פירות כאשר תמרים, תאנים, אננס, אבוקדו, גויאבות מיובאים בשיעור של 19%; תפוחים, אגסי, חבושים - 15%, ופירות מיובשים - 32%.
הירק שמיובא בהיקף הכי גדול מטורקיה, וגם מוכר ככזה בתודעה הישראלית הוא עגבניה, שמאוקטובר יובאה בהיקף של יותר מ-64 אלף טון. עוד ירק שהיקף הייבוא שלו לא רחוק מהעגבניה הוא הקישוא עם יותר מ-54 אלף טון שיובאו מטורקיה מאז אוקטובר. גם תפוח וחבוש מיובאים בהיקף משמעותי עם 21 אלף טון ו-9 אלף טון בהתאמה. באשר לתוצרים חקלאיים אלה, ניתן לשער שבהיעדר מדינה אחרת שתוכל לייבא באופן דומה ומיידי לישראל, מחירי הירקות האלו עלולים לעלות בעקבות שינוי יחס ההיצע והביקוש שיושפע מהפסקת הייבוא מטורקיה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לייבא מייון וקפריסין היוונית . (ל"ת)
    דני 05/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור