כסף וצרכנות

חד קרן חדש: דובי פרנסס הוביל את סאנביט לגיוס של 130 מיליון דולר

חברת הפינטק גייסה בסבב D שאותה הובילה Group 11 של איש העסקים לצד השתתפות משמעותית של Zeev Ventures ומגדל חברה לביטוח לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר
כפיר אדר | 
דובי פרנסס (צילום Group 11)
חברת הפינטק סאנביט מודיעה היום (חמישי) על סבב גיוס D של 130 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. סאנביט, הפועלת בשוק האשראי האמריקאי עם מרכז פיתוח בבנימינה, פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת לחנויות בארה״ב להציע ללקוחות לפרוס עסקה לתשלומים בעמדת המכירה באופן שמותאם אישית לכל לקוח ונותנת את ההצעה ההוגנת ביותר עבורו. החברה הוקמה על-ידי ארד לברטוב, אורנית מיזל, טל ריזנפלד ופרופ׳ תמיר חזן, מומחה ללמידת מכונה בטכניון. 
את סבב הגיוס הנוכחי מובילה Group 11 של דובי פרנסס לצד השתתפות משמעותית של Zeev Ventures ומגדל חברה לביטוח. אליהם הצטרפו קבוצת הראל, AltalR Capital, מור בית השקעות ועוד. עד כה, כולל הסבב הנוכחי, גייסה סאנביט 210 מיליון דולר במניות ומאות מיליוני דולרים בחוב. הגיוס נועד לאפשר לסאנביט להרחיב את פעילותה בנקודות מכירה פיזיות ודיגיטליות, מרכזי שירות לרכב, מרכזי אופטיקה ומרפאות שיניים ברחבי ארה״ב. כמו כן, סאנביט מתכננת לפתח מוצרים נוספים המספקים שירות איכותי, מהיר והוגן לחנויות וללקוחות. עם השלמת הגיוס הנוכחי, גיא פישר, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל חברה לביטוח, יצטרף לדירקטוריון סאנביט כמשקיף. 
שוק האשראי האמריקאי שונה מהותית משוק האשראי הישראלי. לחברות האשראי אין את המידע המדויק של ההכנסות והוצאות של כל לקוח מחשבון הבנק שלו, והן מסתמכות על דירוג אשראי אישי כללי המבוסס על פרמטרים כמו היסטוריית תשלומים, ניצול מסגרת האשראי ועוד. נוסף על כך, חברות האשראי מתמודדות עם עלויות גיוס לקוחות גבוהות. התוצאה היא שהלקוחות משלמים ריביות גבוהות על כרטיסי האשראי (עד 30% ריבית שנתית), וחלק גדול מהלקוחות (כ-40%) כלל אינו זכאי לכרטיס אשראי בעל מסגרת אשראי מספקת, ונאלץ להסתמך על הלוואות קצרות טווח (payday loans) ברביות שנתיות של מאות אחוזים. בנוסף, ללקוחות האמריקאים אין אפשרות "להיכנס לאוברדראפט" ולכן רבים מהם לא מסוגלים להתמודד עם הוצאות חד פעמיות משמעותיות של טיפול באוטו, טיפול שיניים או ביצוע של רכישות קניה גדולות.

בתגובה לכשלי השוק שלהלן, צומח בשנים האחרונות בארה״ב שוק של חברות טכנולוגיה המכונה ״Buy Now Pay Later״ (BNPL) או ״אשראי בנקודת המכירה״. משמעותו היא שהלקוח מקבל במעמד התשלום את המוצר או השירות אותו הוא מעוניין לרכוש, אך התשלום עליו נעשה בתשלומים מותאמים אישית המחושבים בעזרת גישה מהירה למידע ולמידת מכונה. התשלום המלא לבעל העסק עובר אליו באופן מיידי מהגורם שנותן את האשראי, והלקוח משלם על האשראי שלקח על פני מספר חודשים מבלי ״לתפוס״ את מסגרת האשראי שלו.
בעוד חברות רבות מציעות שירות BNPL לרכישות יומיומיות ("Nice to have") בפלטפורמות אונליין, חברת סאנביט היא כיום היחידה בשוק שמציעה שירות אשראי בנקודת המכירה הפיזית לצרכים יומיומיים דחופים ("Everyday essential needs") כמו תשלום לרופא השיניים, למוסך, לאופטיקאי ועוד - שירותים שלרוב הם הכרחיים, אינם צפויים ויקרים.
סאנביט פיתחה אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית מורכבת שיודע לנתח את היסטוריית האשראי של כל לקוח, ולהתאים את הצעת התשלומים לקניה הספציפית. כך, בזכות סאנביט, הלקוח מגדיל את כוח הקניה שלו, מקבל את המוצר ומשלם בתשלומים לאורך זמן, במקרים רבים ללא תשלום ריבית כלל. בעל העסק, מצידו, מרוויח אף הוא בכך שהוא מגדיל את המכירות שלו, ומשלם אחוז מסויים מהקניה לסאנביט.
כבר היום, המערכת של סאנביט ממוקמת ביותר מ-7,000 נקודות מכירה ברחבי ארה״ב, כולל ב-1 מכל 4 סוכנויות לתיקון רכבים, שם היא שחקן בלעדי, עם קצב צמיחה ממוצעת של יותר מ-300 עמדות חדשות ועשרות אלפי לקוחות חדשים כל חודש. תהליך קבלת הצעה לאשראי בסאנביט לוקח בממוצע 30 שניות, כש-9 מכל 10 לקוחות (90%) מקבלים אישור מיידי לאשראי בסכומים הנעים בין 60 דולר ועד ל-10,000 דולר בתוכנית מותאמת אישית. זאת, בהשוואה לפתרונות מיושנים של לקיחת הלוואה הכוללים מילוי טפסים, המתנה זמן רב לתשובה כשלבסוף אם בכלל ההלוואה מאושרת, מקבל הלקוח הלוואה עם ריבית מופקעת שיכולה להגיע למאות אחוזים בריבית שנתית.
היקף השוק של סוכנויות רכב ומרכזים לתיקון הרכב בארה״ב עומד על 216 מיליארד דולר, ו-117 אלף נקודות מכירה. היקף השוק של מרכזי רפואת שיניים וחנויות משקפיים הינו כ-330 מיליארד דולר בשנה ב-344 אלף נקודות שונות בארה״ב. לחברת סאנביט 200 עובדים בעולם, כ-40 מהם בישראל. לחברה מרכז פיתוח בבנימינה ושלוחה בתל אביב. מטה החברה הוא בלוס אנג׳לס. החברה צפויה להכפיל את גודלה בישראל בשנה הקרובה.
ארד לברטוב, מייסד ומנכ״ל סאנביט: "התמיכה המתמשכת שאנחנו מקבלים מהמשקיעים שלנו, לצד המחויבות והנכונות של משקיעים חדשים כמו מגדל חברה לביטוח וקבוצת הראל מדגישים את חשיבות השווקים להם אנו נותנים שירות. הצמיחה המהירה שלנו מוכיחה שיש ביקוש לשירות הייחודי שאנו מציעים, המיועד ספציפית לצרכים יומיומיים. אלו שווקים ענקיים עם פתרונות מימון מיושנים. הציבור האמריקאי משתוקק לשינוי ולטכנולוגיה חדשה שתענה על הצרכים שלהם״.
דובי פרנסס, מייסד Group 11: ״אנחנו מומחים בהשקעות בחברות פינטק פורצות דרך, והפוטנציאל של סאנביט היה ברור כבר מההתחלה. כמשקיעים המוסדיים הראשונים של החברה, ראינו בהם חברה שמגדירה קטגוריה, חברה שמשנה את התפיסה המסורתית של איך ואיפה מתאפשר מימון. צמיחת הלקוחות האקספוננציאלית של סאנביט יוצרת שפע הזדמנויות להתרחבות, ואני מאמין שסאנביט תגיע לשווי של 10 מיליארד דולר ב-5 השנים הבאות״.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה