כסף וצרכנות

הבנקים יתקפלו? חברי הכנסת במתקפה נגד סגירת הסניפים

דיון סוער בוועדת הכלכלה כשחברי הכנסת יוצאים נגד הבנקים. לדבריהם סגירת סניפי הבנקים, מעלימה את הכספומטים ועולה תופעת הכספומטים הפרטיים עם העמלות הגבוהות, וכי על בנק ישראל לפעול בעניין
מערכת ice | 
בנקים (צילום Magma Images)

הדיון בוועדת הכלכלה היום (שני) עוסק בעמלות הבנקים הפרטיים. הנושא עלה לסדר היום בכנסת, חברי הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת, שלמה קרעי מהליכוד, ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, נעמה לזימי ממפלגת העבודה וינון אזולאי מש"ס ששלחו מכתב ליו"ר הכנסת מיקי לוי.

הדיון עלה מתוך מחשבה שבשנים האחרונות נסגרים סניפי בנקים עם כספומטים של הסניפים, בתור לקוחות הבנקים העמלות נמוכות. אלא שסגירת הסניפים מפחיתה את כמות הכספומטים של הבנקים ומגדילה את כמות הכספומטים הבפרטיים ובכך הלקוחות משלמים עמלה גבוהה יותר. חברי הכנסת טוענים, כי הסוגיה משפיעה על הפריפריה.
בבקשה לעלות את הנושא לסדר היום, נכתב בדברי ההסבר: "לפני 16 שנה הסיר בנק ישראל את הפיקוח על הכספומטים המרוחקים, כאלה שלא נמצאים ליד סניף, כדי לתת תמריץ לבנקים להקים כמה שיותר מהם. אבל התמריץ שנועד לסייע לצרכנים, עבד בכיוון ההפוך. כיום, כ-2,041 כספומטים בנקאיים נמצאים צמודים לסניפי הבנק, לעומת 4,620 כספומטים פרטיים - פי 2 יותר מאשר הבנקאיים. לפי הדיווחים ב'תכנית חסכון', הבנקים עצמם בעלי אחוזים בחברות הכספומטים הפרטיים, כך שהם עצמם מרוויחים מסגירת הסניפים, הרווח שלהם מהפעלת כספומטים פרטיים הוא רב יותר כיוון שהצרכנים נאלצים לשלם עמלות גבוהות ומכופלות גם לחברה הפרטית וגם לבנק עצמו".
 



ח"כ שלמה קרעי התייחס בדיון בוועדת הכלכלה ואמר: "העמלות בכספומטים הפרטיים גבוהות במיוחד. אבל מה לנו כי נלין עליהם? זהו עסק פרטי. שוק חופשי ותחרות. התלונות שלנו הן כלפי האוליגופול הבנקאי שסוגר סניפים, לא נותן שירות בנקאי מינימלי, ומנהל בעצמו מאות כספומטים עם עמלות גבוהות מעבר לעמלת שורה. קראתי לבנק ישראל לפעול בעניין".

ח"כ נעמה לזימי תקפה את נציגי הבנקים וטענה כי הם פוגעים בעצמאות הכלכלית של האזרחים: "המדינה ובנק ישראל נושאים באחריות להעמקת הפערים החברתיים בישראל ולהגדלת השימוש בכסף השחור. באמצעות צמצום הסניפים התמוה, בעיקר באזורים פרפריאליים, בהן ישנה תלות גבוהה יותר בנגישות לנציג ולשירותים מלאים, הגדלתם את העמלות שמשלם שם הציבור. לא ייתכן שאושרו 95% מבקשות סגירת הבנקים. העובדה שביחס לבחינת בקשות לסגירת סניפי בנקים לא מתקיימת בדיקה על פי נתונים סוציואקונומיים אלא רק על בסיס מספר תושבים במרחב, מצביעה על כך שהם נרדמו בשמירה. טענתה של רשות התחרות לפיה שלא מתקיים כאן כשל שוק, היא לקיחת חלק בהפקרה מוחלטת של אזרחי המדינה. אם לא נכריח את הבנקים, הם לא ידאגו לאזרחים".

 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה