דעות

עיסוק קברניטי צה"ל ב'יום שאחרי' - פוליטיזציה שמאלנית חריפה של הצבא

האם במלחמת השחרור או במלחמת ששת הימים מפקדי צה"ל עסקו בשאלה איך ייראה היום שאחרי? זוהי פוליטיזציה שמאלנית חריפה של הצבא. תפקידו העיקרי והבלעדי של הצבא צריך להיות כיצד לנצח ולהכריע את האויב
אבי מעוז, סגן שר |  8
אבי מעוז (צילום באישור הדובר)
שוב ושוב גורמים עלומים בצה"ל מתדרכים עיתונאים לגבי הצורך לעסוק 'ביום שאחרי', ובימים האחרונים אף צוטטו גורמים שכאלו שאמרו שבהיעדר מעשה מדיני הלוחמים יצטרכו להיכנס שוב ושוב לאותם מקומות.
בשנת 2005, בעקבות לחץ של בג"ץ, הקים הרמטכ"ל דאז, יעלון, ועדה צה"לית בראשות האלוף אודי שני, שתבחן את יעילות הריסת בתי מחבלים, כפי שמתארת זאת בהרחבה נווה דרומי בספרה 'פרחים בקנה'. לוועדה צורפו בשלב מסוים גם מגוון אנשי רוח ואקדמאים.
למרות תמימות הדעים בקרב גופי המודיעין לגבי הקשר שבין הריסות בתי מחבלים לבין ההרתעה, הוועדה ראתה בשיקול הזה שיקול משני והחליטה לשקלל עוד שיקולים נוספים.  באופן בלתי נתפס, ועדה צבאית מקצועית הכניסה לשיקוליה מושגים כמו 'מעמד האם הפלסטינית', 'תופעת הפליטות', 'הכיבוש משחית' והשאלה כיצד ייראה 'היום שאחרי'. המלצת הוועדה הייתה לצמצם עד כדי הפסקה את הריסות הבתים.
דו"ח הוועדה הפך להיות כלי מרכזי במאבק של ארגוני שמאל רדיקלי כנגד ניסיונות של צה"ל להרוס בתי מחבלים לאורך השנים הבאות. מסקנתה של דרומי בספר הינה ששוב אנו רואים כיצד "צה"ל פותר בעיה אמיתית באמצעות פניה לאג'נדה רדיקלית, באופן שבסופו של דבר כובלת את ידיו".
ואני שואל: האם במלחמת השחרור או במלחמת ששת הימים מפקדי צה"ל עסקו בשאלה איך ייראה היום שאחרי?
זוהי פוליטיזציה שמאלנית חריפה של הצבא. גם היום הטענה הזאת משוללת כל יסוד. לפני הכל, תפקידו העיקרי והבלעדי של הצבא צריך להיות כיצד לנצח ולהכריע את האויב. הגיע העת לתקן ולהוציא מהלקסיקון של צה"ל את כל השיח הפוליטי, ובוודאי שאין מקום לכך שהשיח הזה ישמש ככסות למתקפות של 'גורמים' עלומים כנגד הממשלה הנבחרת. לצערי הרב, הרמטכ"ל הנוכחי הפך להיות רמטכ"ל פוליטי. הגיע הזמן שיפשוט את מדיו ויתייצב בשדה הפוליטי בגלוי, כדי לקבל, אולי, את אמון הציבור.
מוטב היה שבמקום שראשי הצבא יעסקו בשאלות פוליטיות וציבוריות ביחס ליום שאחרי, הם יתנו לציבור דין וחשבון ביחס ללילה שלפני: מדוע לא הועלתה הכוננות בעוטף עזה למרות ההתראות החמות? מדוע לא פוזרה המסיבה ברעים? ומדוע הם מעלו בעצם הגדרת תפקידם ולא דיווחו לראש הממשלה ולדרג המדיני?
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    ליצן מסוכן. אנחנו בששת הימים או מלחמת העצמאות?
    לוחם במיל 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו מדינה מסודרת שמנהלת מלחמה שאינה מלחמה קיומית
    סגור
  • 6.
    תגובות לא ענייניות
    דורון 05/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף לא אחד מהמגיבים עד כה, לא טען טענות נגד מה שכתב אבי מעוז. למעט 3, כולם השתמשו בנשק של חסרי חסרי טענות הנגד, העלבות. התיחסות לגופו של אדם במקום לגופו של עניין, כמוה כהודאה בעניין. אילו אני אבי מעוז, הייתי מודה לכם מאד על כך שאתם מסכימים לטענותי.
    סגור
  • 5.
    אבי מעוז אתה מסוכן לעם ישראל (ל"ת)
    להציף את האמת 05/2024/25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 4.
    מופרע
    ליכודניק לשעבר 05/2024/23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הגיע הזמן שאתה ודומיך תעופו מהשיח הציבורי. אם אתה רוצה להחיות את מלכות יהודה מוזמן לעשות זאת רחוק מאיתנו. הסתמוכתך על נווה דרומי - טיפשה בלי תעודות וביביסטית עוורת - מוכיחה שאתם טיפשים בלי הפסקה.
    סגור
  • 3.
    בצבא שמו לב שהם חוזרים לאותם מקומות פעמיים
    איתן 05/2024/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה אתה מציע?
    סגור
  • וחיילי צהל מקריבים את חייהם תוך כדי (ל"ת)
    טט 05/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    למד בישיבה ולא רואים חוכמה או הבנת הניקרא! (ל"ת)
    שושן 05/2024/18
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • 1.
    תרומה לישראל
    משקיף 05/2024/16
    הגב לתגובה זו
    9 1
    תרומתו של נשוא הכתבה שלילית ואין טעם להרבות במילים על הנ"ל.
    סגור